Jämtlandsfjällen under sportlovet....

Hade tänkt gör en vintertur i Jämtlandsfjällen med barnen under sportlovet. Har vandrat med dom på sommaren och gjort dagsturer under vintern då vi utgått från både Vålådalen och Storulvån. Men nu var det dax för vintertur mellan fjällstugor var tanken.

Men då visar det sig att alla STF:s fjällstugor öppnar först fredagen den 21/2, när hela sportlovet är över ...-:(

Hur tänker STF då undrar jag lite försynt...när ska man som barnfamilj ha möjlighet att komma till Jämtlandsfjällen om man inte har öppet under sportlovet? Och påsken som är rätt sen i år, då känns det kanske lite osäkert med snön på fjället....
 
Jag gissar att det kan vara både väder och ekonomi/beläggning som spelar in. Det kan vara rejält kallt i januari och februari, brukar jaga en bit norr om det området i februari varje år.
 
Lite dåligt är det.

Visst är det sant som det är sagt att mitten av Februari är lite väl tidigt på sätt och vis, men jag håller med om att det skulle kännas logiskt om stugorna öppnade samtidigt som sportlovet.

Det sagt finns det två små saker som kan vara värda att påpeka:

1: Även om stugan inte är öppen, dvs det finns inte någon stugvärd ute, så innebär det inte att allt är stängt. Tvärtom har alla STF´s stugor/platser i fjällen minst ett utrymme öppet även när stugan är stängd. Om man tar Stensdalsstugan som exempel så är alltid ett av rummen i den gamla (mysiga) stugan öppen året runt! Dessutom finns det alltid gott om ved och gasol till köket. Så den största skillnaden mellan en öppen och en stängd stuga är att stugan kan vara kall när man kommer fram + givetvis att varken bastu eller försäljning av mat går att räkna med.

2: Så tidigt på säsongen som i mitten av februari så hade jag nog övervägt att gå på dagsturer hur som helst. Givetvis beroende på barnens ålder och hur skidvana de är. Det är inte ovanligt med köldknäppar under -30 den tiden på året och små kroppar kan ju bli fort kalla. Till exempel finns det mängder av fin-fina dagsturer att göra runt Vålådalen! Den stora fördelen är givetvis att man kan avstå från att ge sig ut, eller bara göra en kort tur, om vädret inte är det man önskar. Men är man mitt ute i fjällen måste man ju förr eller senare ge sig av hemmåt :)

Ha en fin vecka däruppe!!!

/ Stefan
 
Det är ju lite olika veckor också för sportloven. I söder startar några redan vecka sju medan norrlandslänen kör 10-11 (start 3:e eller 10:e mars). Hoppas ni lyckas få till en bra vecka i alla fall. Som skrivet kanske ni kan bo på fjällstation och göra dagsturer.
 
Hade tänkt gör en vintertur i Jämtlandsfjällen med barnen under sportlovet. Har vandrat med dom på sommaren och gjort dagsturer under vintern då vi utgått från både Vålådalen och Storulvån. Men nu var det dax för vintertur mellan fjällstugor var tanken.

Men då visar det sig att alla STF:s fjällstugor öppnar först fredagen den 21/2, när hela sportlovet är över ...-:(

Hur tänker STF då undrar jag lite försynt...när ska man som barnfamilj ha möjlighet att komma till Jämtlandsfjällen om man inte har öppet under sportlovet? Och påsken som är rätt sen i år, då känns det kanske lite osäkert med snön på fjället....

Kommer inte vara något snöproblem under påsken. Utlovar snögaranti och jag sätter en peng på att snödjupet är högre 20 april än vad det är just nu 6 jan.
 
Kommer inte vara något snöproblem under påsken. Utlovar snögaranti och jag sätter en peng på att snödjupet är högre 20 april än vad det är just nu 6 jan.

Snögaranti, låter ju bra :)

Vi har varit ett antal gånger i Vålådalen och Storulvån och gjort dagsturer med barnen så nu tänkte vi att det var dax för en "riktig" stugtur. Övervägde inte ens i min enfald att det var stängt under vårat sportlov (v 8 )....
Men utlovas det snö i påsk får vi väl ta turen då i stället, var lite fundersam eftersom påsken är rätt sen i år....Men det brukar vara bra med påsksnö på fjället eller?
Vi brukar tillbringa våra påskar i Björkliden/Riksgränsen, så jag har ingen koll alls på Jämtlandsfjällen och påskveckorna känner jag....
 
Gott om snö på fjället!

Hej igen,

Jo påsken är en klart bättre tid att gå på tur, även om det kan bli lite fullt i de populäraste stugorna som Sylarna, Helags och Blåhammaren.

Vad det gäller snön har jag hittills aldrig varit med om att det skulle vara för ont om snö för att gå på tur uppe i Jämtland. Visst kan det vissa år vara så att snön längst nere i dalarna börjar sjunga på sista versen, men uppe på fjället brukar det ledigt gå att åka en bit förbi 1:a maj.

/ Stefan
 
Stugor

Synd att det är stängt . Det är i och för sig bra med nödutrymme. I vårt västra grannland fungerar det tydligen med obetjänta stugor och nyckelsystem. Tycker det verkar vara en mycket bra idé och något för STF att ta efter kanske? Lite kulturskillnad och svårt att veta om det skulle fungera eller ej, förmodligen kan det bero på att vi har mer av motorburet friluftsliv på den här sidan med allt vad det för med sig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nedar Snöläget i Jämtlandsfjällen v 1 2022? Turskidåkning 1
Picea Vädret i Jämtlandsfjällen Turskidåkning 3
Sandra W Snöläget i Jämtlandsfjällen? Turskidåkning 3
seon Snöläge västra jämtlandsfjällen? Turskidåkning 7
Mangee snöläget i jämtlandsfjällen? Turskidåkning 12
peter.elofsson.16 Vårvinterskidtur Jämtlandsfjällen Turskidåkning 1
seon Snöläget i västra Jämtlandsfjällen? Turskidåkning 17
Eric1 Jul Nyårs tur 2013-2014 Jämtlandsfjällen Turskidåkning 14
seon Blött i Jämtlandsfjällen. Turskidåkning 4
mindful Alternativ till abisko/jämtlandsfjällen i påsk Turskidåkning 6
seon Turförslag i Jämtlandsfjällen Turskidåkning 4
Charlotte_LL Snö kvar i Jämtlandsfjällen? Turskidåkning 3
tango Snöläget Jämtlandsfjällen inför påsk 2007? Turskidåkning 27
i95_lab Skoterleder i Jämtlandsfjällen Turskidåkning 6
ViVi Januaritur i Jämtlandsfjällen Turskidåkning 3
jesper.holst Jämtlandsfjällen Turskidåkning 2
Pelle Å Jämtlandsfjällen, 10 personer, påsken 2004 Turskidåkning 3
Vad tänka på vid tur i Jämtlandsfjällen v.12 Turskidåkning 1
Kalle Sigurd Kvanndalen under mellandagarna Turskidåkning 0
Gråbuse Fjällstuga/boende i Ramundberget under vintern? Turskidåkning 2
-Ruff- "snögaranti" under mellandagarna? Turskidåkning 5
joakimkarlsson1022 Underhåll av turskidor + snö under skidorna? Turskidåkning 9
Moltebaer Mårmapasset under vintern? Turskidåkning 9
Hemskis Rapadalens isar under mars Turskidåkning 3
Arctic Fox Klibbar under skidorna. Turskidåkning 6
flierman Turskidor under 2000? Turskidåkning 11
colle890 Snötillgång i sylarna under påskhelgen. Turskidåkning 4
Maurits Tura under Kristi flygare + nationaldagen Turskidåkning 1
majjen Sarek under vårvintern - Tips önskas Turskidåkning 13
andersjon Ni åsneslirare med korta stighudar, har ni fästvalla under? undrar en tungviktare Turskidåkning 1
pzac Sällskap i Grövelsjöområdet under påskdagarna? Turskidåkning 0
bridges Abisko-Nikkaluokta under icke-säsongen Turskidåkning 3
marf Skidturer under påsken med barn i Norge? Turskidåkning 3
D Har undvika att det bygger under stighudar? Turskidåkning 4
Nyman Jag söker turtips i Grövelsjön på sportlovet Turskidåkning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.