Klibbar under skidorna.

Mina vallningsfria turskidor klibbar så in i h-vete under den vallningsfria delen där fjällen sitter. Osäker om jag skall prova parafinera där, tänker att det är svårt att borsta bort det överblivna parafinet. Eftersom jag använder stighudar vill jag ju inte ha parafin fast i stighudarna. Någon som provat parafinera där? Eller någon som har ett bättre tips på hur jag skall få denna yta att inte suga åt sig blötsnö?
 
Kan det vara så att det har fastnat klister från stighudarna på fiskfjällen? Det kanske räcker med att torka av med vallaväck!
 
Silikon

Har använt silikon med gott resultat. Finns som sprej på bl a bensinmackar och biltillbehörsbutiker. Har för mig att Thomas Wassberg o Co ibland ruggade skidorna under trampet och sprejade på silikon.
 
Har alltid en burk blåvalla i fickan på turen! När det börjar klabba vallar jag på den del som klabbar! Helt suveränt, ingen klabbning, super-glid!!! När det fryser har jag otroligt fäste förvisso men det slits bort ganska snabbt. Stighudarna sitter bra ändå om det skulle behövas.

Har och andra sidan fått tips om att göra en grundrengöring och vallning av skidan om det klabbar, av den anledningen att yten bilr så pass ruggad (när man inte vallar) att den suger åt sig vatten vid töväder. Därav klabbningen....

Lycka till!
 
Spännande lösning med burkvalla!

Burkvalla mot klabb under fiskjällen var en innovativ lösning. Om du byter blå burk mot grön borde du vinna något i slitstyrka.

/Tommy
 
Burkvalla mot klabb under fiskjällen var en innovativ lösning. Om du byter blå burk mot grön borde du vinna något i slitstyrka.

/Tommy

Tack! Tyvärr kan jag inte ta åt mig äran åt uppfinningen.

Grön valla? Tja, grundidéer är till för att vidareutvecklas. Tack för tipset!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.