Hur vårda skidorna ?

Hejsan !
Jag har nyss kommit tillbaka från en veckotur på Kungsleden. Då det blev en hel del åkning på barblåst, ojämn is, har tyvärr belaget på mina skidor fått utstå en hel del. Som nybörjare på området "skidvård" undrar jag; hur tar man bäst hand om sina turskidor innan man ställer undan dem för säsongen ? Vaxar man belagen ? Hur gör man det ? Kan man klara av det själv, eller måste man lämna in skidorna till något proffs ?
Jag litar på att någon kunnig person vet svaret !
Fjällhälsningar !
 

david.hassler@bts.se (David Hässler)

Gäst
Re:

Hej, det här fixar du nog.


Gör rent belaget med Vallaväck eller annat lösningsmedel (tex T-röd) och en trasa. Om det är mycket valla eller klister på kanske du behöver en plastsickel (eller isskrapa från bilen). Det kan också vara bra att borsta belaget efter rengöring med en styv borste (ej metallborst).


Håll sickeln med två händer och böj den något över tummarna. Sickla från dig i skidans åkriktning med sickeln tippad framåt. Försök fixera skidorna så bra som möjligt på en bänk.


Om du har några värre repor bör du sickla bort utstickande rester med en stålsickel. Saknas det belag kan man fylla igen med Pitex (plast) som bränns ner. Stålkanter kan man reparera med en fin fil och ett bryne.


Håll en bit paraffin (glidvalla) mot ett strykjärn så att det smälter (vredet på bomull!). Lägg ut ett par strängar på varje skida och stryk ut vallan över hela belaget. Strykjärn som passar till ändamålet kan man hitta på Myrorna för 25 kr. Valla kostar 20 - 60 kr.


När paraffinet svalnat sicklar man bort överflödet (det verkar som om man sicklar bort allt!) med en plastsickel. Därefter kan man stryka längs med belaget med en slipduk eller borste.


Om skidorna ska förvaras till nästa säsong väntar man med att sickla bort paraffinet till det är dags att åka igen, så skyddas belaget.



=] David
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Fästvalla och vax

Skidor som man går på tur med bör man inte "sommarvalla" bara med glidvalla (vax). Då blir det nämligen svårt att få fästvallan att sitta kvar ovanpå glidvallan när man skall ut på tur nästa vinter. Värm istället in fästvalla av lite hårdare modell (förslagsvis grön eller blå) i trampet, och glidvalla på resten av skidan. När det är dags för skidpremiär nästa vinter sicklar du av glidvallan, och vallar i trampet med aktuell fästvalla.


MVH


Peter Ask
 

peter.holmstrand@mbox302.swipnet.se (peter holmstr

Gäst
Att vårda skidor.

Hej petra!
jag heter peter och jag åker mycket längdskidor och man kan väl säga,att det är samma procedur när man ställer undan skidorna efter vinteråkningen.Har du har fått repor på belaget?I så fall måste du antingen lämna in skidorna för att få dom slipade på undersidan som kostar mellan 200-400kr eller så kan man göra det själv.Ska du bara ställa undan skidorna in för sommaren så räcker det med att du värmer på glidvalla på belaget med ett gammalt strykjärn som får sitta kvar tills du ska börja använda skidona i igen.
häls.peter.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.