Mårmapasset under vintern?

Hej hej,

vi vill skidåka från Vistasstugan till Mårmastugan i mars (fjällskidor med en lite pulk).

Vad tycker ni om Mårmapasset?
Är det möjlig att gå direkta vägen över passet eller finns det för större lavinrisk?

Vad tycker ni om alternativer på den här kartan?

Gula vägen har ungefär 25% stigning, violetta/blåa/gröna vägen ca. 20% - men det är på nord-ost-backen...

MvH
 
Jag har bara gått sträckan på sommaren och åt andra hållet. Jag skulle aldrig ens försöka gå den närmaste vägen på vintern med pulka.

Det enda rimliga alternativet på vintern för mig skulle vara det gröna.
 
På vintern

bör man gå upp ett stycke i Vistasvagge innan man sneddar upp i slänten ovanför Vistasstugan p.g.a. mycket djup lössnö i björkskogen.
Jag har gått åt andra hållet den rosa vägen på vintern med ryggsäck. Det blåste på bra i branten upp mot passet, vi tog av skidorna och högg ner dem i snön för att kämpa oss upp, som jag minns det delvis på knä. Känns som onödigt brant för pulka. De alternativa vägarna har jag inte provat.
/Lotta
 
Svårt att

uttala sig då snöförhållandena skiftar mycket. Har åkt skidor mellan Allesjaure och Mårmastugan via en led som finns på karta i Tore Abrahamssons bok Detta är Kebnekaise.

Passet norrom Höktopparna och över Mårmapakteglaciären. Lite svårt nedför då det var ospårat. Vi åkte med ryggsäck.



Thure
 
Tack för svaren!


Jag skulle aldrig ens försöka gå den närmaste vägen på vintern med pulka.
Det enda rimliga alternativet på vintern för mig skulle vara det gröna.
Ja, mårmapasset verkar mycket för brant - men violetta, blåa och gröna vägen har nästan samma maximal stigning.


bör man gå upp ett stycke i Vistasvagge innan man sneddar upp i slänten ovanför Vistasstugan p.g.a. mycket djup lössnö i björkskogen.
Menar du vita eller svarta vägen på den här kartan?


[Mårmapasset] känns som onödigt brant för pulka.
Konditionen eller styrkan ska inte vara något problem men vi vill minimera lavinrisken.
Har bara en 1:100.000-fjällkarta och google-maps... det är för lite information ;-)
Ska i alla fall fråga stugvärden på Vistasstuga eller folk i Abisko innan jag börjar turen (stigning och snöförhållanden).


Har åkt skidor mellan Allesjaure och Mårmastugan via en led som finns på karta i Tore Abrahamssons bok Detta är Kebnekaise. Passet norrom Höktopparna och över Mårmapakteglaciären. Lite svårt nedför då det var ospårat.
Tuff! Men det är ochså lite för brant och längre att gå.
 
Svängen ovanför Vistasstugan

Den väg jag avsåg är att gå ett stycke västerut i Vistassvagge, mot Alesjaure, och sedan vända tillbaka och passera ovanför Vistasstugan. Enligt stugvärden är det usla före vi stötte på ovanför stugan vanligt, och samerna väljer därför denna omväg. Det gjorde inte vi, eftersom vi kom från andra hållet och inte hade fått några goda råd. Vi åkte glatt ner mot stugan när vi såg den ganska rakt uppifrån vilket fick som följd ett bökigt trixande ner mellan björkarna i tjockt fluff, som var nästan omöjligt att ta sig upp ur när man föll.
I övrigt hade vi fint före hela vägen, det var en väldigt fin tur upp förbi Mårmas. Enda missödet var att en av oss tappade mössan i värmen på förmiddagen och fick lov att använda den rödvitrutiga bordduken från Mårmastugan som sjalett över till Vistas. Lyckligtvis var det någon som kom efter oss samma väg som kom fram till Vistas mitt i natten och som hade hittat mössan. Bordduken blev kvar i hundstugan i Vistas, och vi tog en tur upp till Mårmas med en ny till stugan där sommaren därpå.
/Lotta
 
Den väg jag avsåg är att gå ett stycke västerut i Vistassvagge, mot Alesjaure, och sedan vända tillbaka och passera ovanför Vistasstugan. Enligt stugvärden är det usla före vi stötte på ovanför stugan vanligt, och samerna väljer därför denna omväg.
Kliva upp där distansen mellan vägen och trädgränsen är kortast?
Liksom blåa eller blå-prickiga vägen på detaljkartan?

Bordduken blev kvar i hundstugan i Vistas, och vi tog en tur upp till Mårmas med en ny till stugan där sommaren därpå.
Vad roligt och bra att veta, Mårmastugan har fått sin borduk tillbaka :)
 
Hej hej,

vad tror ni om vägen norrut av Mårma till Abisko?
Lapporten och Nissonvaggi skulle vara helt ofarlig och skön, men hut står det till med vägen igenom Siella- och Ballinvaggi?
Jag markerade planerada vägen med en grön linje och är inte säkert om lavinrisken vid Hongá/Siellacohkka och backen norr om Vuopmegeahci (förfallna stugor).
Backen ligger söder om fjället, så solen påverkar snömassorna.

 
Hej,
Också intresserad av synpunkter på Vistas-Mårma-Abisko. Tänker mig komma från Nallo och tälta på vägen mot Mårma för att sedan stanna sover över i Mårma och vidare mot Abisko. Jag har vandrat åt andra hållet och inser att det är lite tufft att följa sommarleden. Ovan gröna verkar ganska trevlig, i synnerhet om man som jag tänker sig tälta.

http://s1.directupload.net/images/121104/yhn5fkr4.jpg

Även ovan Ballinvaggi-rutten är ju görbar tycker jag. Ingen dum ide. Även där torde minst en tältning behövas på vägen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kalle Sigurd Kvanndalen under mellandagarna Turskidåkning 0
Gråbuse Fjällstuga/boende i Ramundberget under vintern? Turskidåkning 2
-Ruff- "snögaranti" under mellandagarna? Turskidåkning 5
joakimkarlsson1022 Underhåll av turskidor + snö under skidorna? Turskidåkning 9
linusfriman Jämtlandsfjällen under sportlovet.... Turskidåkning 10
Hemskis Rapadalens isar under mars Turskidåkning 3
Arctic Fox Klibbar under skidorna. Turskidåkning 6
flierman Turskidor under 2000? Turskidåkning 11
colle890 Snötillgång i sylarna under påskhelgen. Turskidåkning 4
Maurits Tura under Kristi flygare + nationaldagen Turskidåkning 1
majjen Sarek under vårvintern - Tips önskas Turskidåkning 13
andersjon Ni åsneslirare med korta stighudar, har ni fästvalla under? undrar en tungviktare Turskidåkning 1
pzac Sällskap i Grövelsjöområdet under påskdagarna? Turskidåkning 0
bridges Abisko-Nikkaluokta under icke-säsongen Turskidåkning 3
marf Skidturer under påsken med barn i Norge? Turskidåkning 3
D Har undvika att det bygger under stighudar? Turskidåkning 4
Evajar Vakkotavare - Nikkaluokta på vintern Turskidåkning 4
vandrafjäll Vintern närmar sig, någon som ska ut på tur ? Turskidåkning 8
bandy Padjelanta på vintern Turskidåkning 8
KlaraW Gas på vintern Turskidåkning 4
icz Risker på Kungsleden på vintern? Turskidåkning 8
David2 Jojo-leden på vintern Turskidåkning 3
Pelot Var bor man i Sulitjelma på vintern? Turskidåkning 7
davst Över Akkajaure på vintern Turskidåkning 12
Pelot Padjelanta på vintern Turskidåkning 13
skrinnare Katterat - Nikkaloukta på vintern - frågor Turskidåkning 9
PepsAdventures Hoiganvaggi på vintern Turskidåkning 5
pzac Rabots led på vintern! Turskidåkning 0
peter1969 Muddus tillgängligt på vintern! Turskidåkning 8
Puttri Akto på vintern Turskidåkning 2
Palle_Z Stugboende på Padjelantaleden på vintern Turskidåkning 15
petvin Kängsmorning i smällkalla vintern? Turskidåkning 5
plp Ensamturer på vintern. Åsikter och erfarenheter önskas Turskidåkning 6
ribe1 Kvikkjokk - Ritsem på vintern Turskidåkning 1
jonsa Vatten på vintern?! Turskidåkning 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.