Kängsmorning i smällkalla vintern?

Jag undrar vilken kängsmorning som bäst håller kängorna (Lundhags Husky)någorlunda flexibla vintertid. Fukten som över natten i tältet förvandlat kängorna till betongklumpar kan man ju inte göra så mycket åt. Men det finns väl bättre och sämre smorning, någon som har bra tips på detta?
Peter
 
Jag kör med Lundhags egna "tjärsmörja" till mina Huskys. Funkar bra tycker jag. Nu ligger jag förstås aldrig ute i tält på vintern, men övrig vinteranvändning funkar bra.
Förut använde jag nåt som hett "Mink wax" eller nåt i den stilen, jag upplevde det som lite mjukare än tjärsmörjan.

/BAX
 
Visst går det att göra nåt åt fukten...

Borsta kängorna ordentligt rena från snö och is, ner med dem i en plastkasse (knyt INTE igen den så det blir heltätt) sedan ner med allt i sovsäcken så håller de sig mjuka och fina! Funkade för mig under en veckotur där temp. var -30 grader nästan hela tiden!

/p-a
 
tänk innan ni använder fett och olja, detta tränger in i lädret och kängan förlorar sin spänst. Vill man bevara lädrets spänst så använder man vax istället, detta skyddar utan att lädret blir svampigt och sladdrigt.. använd aldrig vattenbaserade produkter på vintern.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.