Över Akkajaure på vintern

Halloj,
Tänkte köra en vintertur med start i Ritsem. Akkajaure är ju reglerad och jag undrar om det medför någon fara att passera över sjön vintertid? Det finns en ruskmarkering och jag förmodar att det är säkrast att följa den. Är jag, om ni ursäktar uttrycket, ute på hal is om jag tar en annan väg?

Läste en gång en fasansfull skildring av Sareks stackars älgar som vintertid går igenom isen på Tjaktjajaure beroende på att skön är reglerad och har en amplitud på drygt 30 meter. Blotta tanken på att gå igenom isen och kanske ha 30 meter tomrum innan man slår i vattnet kan göra mig sömnlös...

Hälsar David
 
Det beror på vilken årstid du pratar om.... Det är vid utloppet från kraftverket som det bildas en vak, denna vak är markerad med käppar så att man inte skall åka innanför och trilla i. Så visst går det att passera på andra ställen än den ruskade leden, men säkrast är som du förstår att följa den ruskade.
Hasse
 
Mina erfarenheter

Ruskmarkeringen sätts ut med skoterhjälp och en skoter är tyngre än en skidåkare så när markeringarna finns ska isen hålla. Jag tycker det finns några saker att fundera på:
1.
Skidåkningen över Akkajaure är egentligen ganska långtråkig och under Mars och April kan den livliga skotertrafiken på Akkajaure och efter leden till Kutjaure upplevas som störande för den som åker skidor.
2.
Under slutet av April - början av Maj kan det bli en period med flödvatten. Inte så kul att åka skidor en lång sträcka i flera dm djupt smältvatten!

Jag har gjort många turer genom Padjelanta och Sarek utgående från Ritsem och alltid "fuskat" genom att hyra skotertransport första sträckan till parkgränsen vid Kutjaure. På det sättet sparar man in minst en dag som kan användas till mycket roligare saker inne i Sarek eller Padjelanta. Om du väljer att starta skidturen med en skotertur är det bara att prata med STF Ritsem eller någon i lokalbefolkningen.
 
Tack för all information och alla tips! Då turen blir i slutet av mars känns ändå tämligen säkert.

Mvh David
 
Lämna inte leden...

Tjao.
Jag kör endel turer i området vintertid. Jag skulle personligen alldrig lämnat den buskade leden. Den är uppsatt av en viss anledning. Regleade sjöar är totalt förädiska. Man tror att man står på en sjö men egentligen kanske man står på en älv!?
Skotrar är förvisso tyngre men många maskiner kan idag färdas på öppet vatten så lita INTE på ett skoterspår...

Följ utan tvekan leden!
/ Matti Holmgren, Jokkmokkguiderna
 
Tjao.
Jag kör endel turer i området vintertid. Jag skulle personligen alldrig lämnat den buskade leden. Den är uppsatt av en viss anledning. Regleade sjöar är totalt förädiska. Man tror att man står på en sjö men egentligen kanske man står på en älv!?
Skotrar är förvisso tyngre men många maskiner kan idag färdas på öppet vatten så lita INTE på ett skoterspår...

Följ utan tvekan leden!
/ Matti Holmgren, Jokkmokkguiderna

Halloj Matti,
Mm, jag är en försiktigt general och har stor respekt för isar. Det blir till att köra leden över sjön, eventuellt försöker vi få transport med skoter till Kutjaure för att snabbare komma in i nationalparken.

Hälsningar David
 
Halloj,
Blotta tanken på att gå igenom isen och kanske ha 30 meter tomrum innan man slår i vattnet kan göra mig sömnlös...

Hälsar David

Isen på en sjö flyter på vattnet, den varken svävar av sig själv eller hänger sig fast i stranden, ibland kan vatten tränga upp på isen om det är sprickor i isen och massor av snö på som trycker den neråt.. men det är större problem med skoter än med skidor.

Så att det är stora luftfickor mellan is och vatten är mycket ovanligt när det kommer till större saker än små vattendrag. :)

Problemet är snarare att den sjunkande vattenytan sänker strandlinjen så att isen längst stranden bryts upp, i kombination med solsken och hur ljus reflekteras i vatten jämfört med is så kommer det tina snabbast längst stränderna..

Så problemet är snarare att ta sig ut på isen eller av från den igen, ett bra tillfälle att blöta ner stighudarna om man har dom på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vårvintertur över isar? Turskidåkning 6
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5
mapping Karta över snösäkra Skogsbygden Norr Borås Turskidåkning 0
majjen Unna Allakas: Tar jag mig vatten över huvudet? Turskidåkning 9
kjpil Turskidåkning över julhelgen, var? Turskidåkning 11
rimn Dra en pulka över Grönland 2012 Turskidåkning 0
hhhh Över isarna Turskidåkning 0
123411563 Skida över bottenviken Turskidåkning 31
Spinspider Sylarna över norska gränsen Turskidåkning 1
vandring Snödjupskarta över Norge Turskidåkning 1
Britta GF Kartor i "skidskala" över "udda" land Turskidåkning 2
Grövelsjön eller Storulvån över Valborg? Turskidåkning 0
majjen Säkra isar på Akkajaure/Langas? Turskidåkning 6
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Kogoyo Fjällturpulka på tåg Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
VidarN Sikker ferdsel på is Turskidåkning 2
Tundraman Fiskfjäll på fjällskidor Turskidåkning 10
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Evajar Vakkotavare - Nikkaluokta på vintern Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.