Turskidåkning över julhelgen, var?

Jag hade önskat åka 3 dagars turskidåkning runt sylarna över julhelgen, mellan fjällstationerna. Så visar det sig att bara en station är öppen, och de endast har dyra "julpaket" om man vill ha boende. Längre norrut blir inte aktuellt eftersom dagarna är så korta.

Är det någon som har tips på var jag kan åka istället i Sverige eller Norge över julhelgen? Önskar åka turskidor mellan olika fjällstationer i mycket fin miljö på högfjället, helst högalpin miljö. Vinteralpinklättring, is eller mixad kan vara ett alternativ till turskidåkning. Men det måste vara snabb approach eftersom dagarna är korta. Helst inte alltför dyrt boende o dyl.
 
Nödutrymmena

i STFs stugor är öppna. Väder och före jultiden kan variera rätt mycket så du får vara beredd på att det inte är läge för så mycket på kalfjället flera av dagarna. I Grövelsjön öppnar turiststationen ofta annandag jul men högalpint är det ju inte där. Brukar vara mycket folk i vissa av de jämtländska STF-stugorna vid nyår men sannolikt lite folk i julhelgen.

Thure
 
Tackar för tipset, det ska jag kika på! Men hur är det att hänga i nödutrymme? Du eller någon annan kanske har en tur att föreslå på 3 dagar? Jag är inte bekant med området. Kommer att vara strax under 5 timmars solljus och vi kommer ha ok hastighet. Gör inget om man åker lite i mörker heller.
 
Du

bör laga efter läge dvs väder före etc. Vid signifikant blåst kan ett område med fin turåkning nedom trädgränsen vara bättre än t ex Jämtlandstriangeln. T ex Vålådalen, Rogenområdet eller Funäsdalen med omgivningar. Är du /ni bilburna?

Nödutrymmena brukar vara bra förutom att det kan vara risk för överbeläggning och det finns förstås normalt ingen påkopplad gasol. Ved borde finnas. Kolla förekomsten av nödutrymme på STFs hemsida eller i deras årliga fjällkatalog. Stensdalens stuga brann i våras.

Thure
 
Nödutrymmena är väl avsedda för nöd och inte för vanlig övernattning.


Från STF: http://www.svenskaturistforeningen....man-fjallinformation/Att-bo-i-STF-Fjallstuga/

Säkerhets utrymme mellan säsonger
STFs fjällstugor är stängda mellan säsongerna, men ett säkerhetsutrymme står öppet året runt. Där går det att övernatta, men gasolen är avstängd och det är begränsad tillgång på köksutrustning och ved. I säkerhetsutrymmet finns hjälptelefon för kontakt med fjällräddning.
 
Vi är inte bilburna. Går det att få närmre beskrivning av de här säkerhetsutrymmena? Vill ju ha nåt som är lite trevligt att hänga i eftersom det blir så korta dagar skidor. Köksutrustning kan vi ju ha med oss, ved är lite tyngre. Blir det dåligt väder får vi förstås tänka om väl där om vi nu kommer iväg.

Alternativt får vi väl hyra en stuga och göra dagsturer någonstans, Vålådalen, Rogenområdet eller Funäsdalen är bra alternativ då antar jag. Men det roligaste hade varit att komma upp på högfjäll med lite mindre folk och åka mellan stugor. Skulle gärna vilja se nåt mer sånt populärt vandringsområde eftersom Sarek är enda svenska området jag har erfarenhet av.
 
men säkerthetsutrymmena skiljer sig mycket åt mellan de olika stugorna. Men gå in på tex helags hemsida och välj rundvandring, de har en bild av sitt. men ofta är det ett litet rum med kanske 2 våningssängar.

räkna inte med bord och stolar
räkna inte med köksprylar

räkna med att om det är 4 andra som har samma ide som er så blir det TRÅNGT.
 
Jag har bott en natt i Gåsens nödutrymme, det var helt okej trots att det inte var nån nödsituation. Det var stort o rymligt, kök o två (eller fler) sovalkover med fyra sängar i vardera. Där hade jag defintivt kunna tänkt mig att övernatta över julhelgen. Ingen gasol m vi hade ju kök med oss. Kommer inte ihåg hur det var med ved (det här var i juni).
 
Att bo

i säkerhetsutrymmena på en stugplats är inget dåligt alternativ. Skulle det saknas ved så blir det bistert men den risken tror jag är liten.

Som hundägare får man ofta sova där även när stugorna är öppna som vanligt. Men det kan finnas någon enstaka stugplats där det inte finns säkerhetsutrymme.

Raststugor däremot är normalt inte till att övernatta i även om det naturligtvis kan bli nödvändigt i snöstorm vid olyckor etc.

Thure
 
Tack så mycket för all information,. Vi ska fråga en bekant om vi får låna en stuga utanför Östersund och göra dagsturer därifrån, annars lutar det åt säkerhetsutrymmena. Jag är nästan mer sugen på det senare egentligen. Får ha med lite allergimedicin om det varit djur där bara i sådana fall :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skutter nybörjare - turskidåkning Turskidåkning 8
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
Jonity Vill lära mig turskidåkning Turskidåkning 29
hannulan Turskidåkning Jämtland, snöläge Turskidåkning 15
backevarv Snart vårvinter och fin turskidåkning. Turskidåkning 1
McFee Jackval vid turskidåkning Turskidåkning 8
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
Ulke Turskidåkning Umeå utan bil. Turskidåkning 8
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
vandrafjäll Turskidåkning och lavinrisk Turskidåkning 7
mertheew Turskidåkning Ammarnäs-Hemavan Turskidåkning 5
lorenzr Turskidåkning Island? Turskidåkning 3
Narayani Turskidåkning i slutet av april i Norge? Turskidåkning 3
Joostdvr Turskidåkning Lappland Turskidåkning 1
Mattias Claesson 3-4 dagars Turskidåkning? Turskidåkning 4
avslutatmedlemskap160620 Pannlampa för turskidåkning med AA batterier Turskidåkning 13
Snusmumrik1 Turskidåkning på träskidor Turskidåkning 19
erikl83 Klädsel för turskidåkning? Turskidåkning 11
luktafotogen Vad är Turskidåkning? Turskidåkning 25
Karpaterna.se Turskidåkning i Dalarna Turskidåkning 2
vindman Turskidåkning med kite Turskidåkning 47
mimartin82 Turskidåkning i helgen Turskidåkning 2
lekenvall_hotmail.com Turskidåkning Turskidåkning 4
Jockemeister Turskidåkning i Värmland? Turskidåkning 9
tessa_m turskidåkning: första gången Turskidåkning 37
lisis Turskidåkning i syd Norge! Turskidåkning 3
fjallraven Turskidåkning i Umeå-trakten Turskidåkning 4
Fråga om pjäxor och bindningar för turskidåkning Turskidåkning 2
rogero Turskidåkning, Göteborg och 10-15 mil omkring? Turskidåkning 1
Martin Gidlund Turskidåkning Umeå Turskidåkning 2
plast Turskidåkning i Göteborgstrakterna? Turskidåkning 1
kalleka Utrustning för turskidåkning i Italien? Turskidåkning 0
Turskidåkning med Alaska (ryggsäcken)??? Turskidåkning 2
jackesnacke Var? Turskidåkningstur ensam med tält 1-2 nätter innan jul Turskidåkning 16
Askel Turåkning för nybörjare, var? Turskidåkning 3
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5
ripjägarn Var någonstans vid Nallo? Turskidåkning 6
Bomaye Jultur, kallt och mörkt men var?? Turskidåkning 6
tango Var köpa nya längdtrugor till längdstav med 15 mm diameter? Turskidåkning 0
tango Var köpa Gipron tur-trugor? Turskidåkning 2
Sarafyable Newbie, var börjar man? Turskidåkning 4
Alvar Ado Var köpa NN 75 längd-pjäxa? Turskidåkning 8
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
hajof70 Nybörjarskidåkning - var? Turskidåkning 7
Pelot Var bor man i Sulitjelma på vintern? Turskidåkning 7
mheland Kortvecka - var kommer man ut snabbast med flyg / helikopter Turskidåkning 0
cinema101 Var hitta äldre salomon bindningar Turskidåkning 4
vid Var på skidan ska bindningen sitta Turskidåkning 4
Spikbjörn Var köpa Salomon X-adv turbindning? Turskidåkning 4
pacific Var hittar man dylika stavar? Turskidåkning 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...