Över Akkajaure på vintern

Halloj,
Tänkte köra en vintertur med start i Ritsem. Akkajaure är ju reglerad och jag undrar om det medför någon fara att passera över sjön vintertid? Det finns en ruskmarkering och jag förmodar att det är säkrast att följa den. Är jag, om ni ursäktar uttrycket, ute på hal is om jag tar en annan väg?

Läste en gång en fasansfull skildring av Sareks stackars älgar som vintertid går igenom isen på Tjaktjajaure beroende på att skön är reglerad och har en amplitud på drygt 30 meter. Blotta tanken på att gå igenom isen och kanske ha 30 meter tomrum innan man slår i vattnet kan göra mig sömnlös...

Hälsar David
 
Det beror på vilken årstid du pratar om.... Det är vid utloppet från kraftverket som det bildas en vak, denna vak är markerad med käppar så att man inte skall åka innanför och trilla i. Så visst går det att passera på andra ställen än den ruskade leden, men säkrast är som du förstår att följa den ruskade.
Hasse
 
Mina erfarenheter

Ruskmarkeringen sätts ut med skoterhjälp och en skoter är tyngre än en skidåkare så när markeringarna finns ska isen hålla. Jag tycker det finns några saker att fundera på:
1.
Skidåkningen över Akkajaure är egentligen ganska långtråkig och under Mars och April kan den livliga skotertrafiken på Akkajaure och efter leden till Kutjaure upplevas som störande för den som åker skidor.
2.
Under slutet av April - början av Maj kan det bli en period med flödvatten. Inte så kul att åka skidor en lång sträcka i flera dm djupt smältvatten!

Jag har gjort många turer genom Padjelanta och Sarek utgående från Ritsem och alltid "fuskat" genom att hyra skotertransport första sträckan till parkgränsen vid Kutjaure. På det sättet sparar man in minst en dag som kan användas till mycket roligare saker inne i Sarek eller Padjelanta. Om du väljer att starta skidturen med en skotertur är det bara att prata med STF Ritsem eller någon i lokalbefolkningen.
 
Tack för all information och alla tips! Då turen blir i slutet av mars känns ändå tämligen säkert.

Mvh David
 

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Lämna inte leden...

Tjao.
Jag kör endel turer i området vintertid. Jag skulle personligen alldrig lämnat den buskade leden. Den är uppsatt av en viss anledning. Regleade sjöar är totalt förädiska. Man tror att man står på en sjö men egentligen kanske man står på en älv!?
Skotrar är förvisso tyngre men många maskiner kan idag färdas på öppet vatten så lita INTE på ett skoterspår...

Följ utan tvekan leden!
/ Matti Holmgren, Jokkmokkguiderna
 
Tjao.
Jag kör endel turer i området vintertid. Jag skulle personligen alldrig lämnat den buskade leden. Den är uppsatt av en viss anledning. Regleade sjöar är totalt förädiska. Man tror att man står på en sjö men egentligen kanske man står på en älv!?
Skotrar är förvisso tyngre men många maskiner kan idag färdas på öppet vatten så lita INTE på ett skoterspår...

Följ utan tvekan leden!
/ Matti Holmgren, Jokkmokkguiderna

Halloj Matti,
Mm, jag är en försiktigt general och har stor respekt för isar. Det blir till att köra leden över sjön, eventuellt försöker vi få transport med skoter till Kutjaure för att snabbare komma in i nationalparken.

Hälsningar David
 
Halloj,
Blotta tanken på att gå igenom isen och kanske ha 30 meter tomrum innan man slår i vattnet kan göra mig sömnlös...

Hälsar David

Isen på en sjö flyter på vattnet, den varken svävar av sig själv eller hänger sig fast i stranden, ibland kan vatten tränga upp på isen om det är sprickor i isen och massor av snö på som trycker den neråt.. men det är större problem med skoter än med skidor.

Så att det är stora luftfickor mellan is och vatten är mycket ovanligt när det kommer till större saker än små vattendrag. :)

Problemet är snarare att den sjunkande vattenytan sänker strandlinjen så att isen längst stranden bryts upp, i kombination med solsken och hur ljus reflekteras i vatten jämfört med is så kommer det tina snabbast längst stränderna..

Så problemet är snarare att ta sig ut på isen eller av från den igen, ett bra tillfälle att blöta ner stighudarna om man har dom på.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips