Katterat - Nikkaloukta på vintern - frågor

Tänkte skida från Katterat till Nikkaloukta nästa vecka. Turen kommer i stora drag gå via Hunddalshytta-Hukkejaur- Singi, men ännu återstår några funderingar.

Hur är det mellan Hunddalshytta och Lossistua genom Rienatvaggi på vintern? Är det en möjlig väg eller är den enda möjligheten att gå via Cunojavrrehytta?

Jag önskar också åsikter och tips om Singi - Tarfalla via Guobirvaggi vintertid. Jag har läst vad Grundsten skriver om den sträckan, men har lite svårt att tolka hur besvärligt det egentligen är, särskillt nerstigningen mot Tarfala.

Är det någon som kan ge mig några tips om nämda sträckor så vore jag mycket tacksam.
 
Senast ändrad:
Jag har skidat den väg du beskriver några gånger.

Från Hundalshyttan och vidare söderut har jag gått mot Rienatvaggi. Vid väständen av Sealggajavri har jag följt sjön hela vägen till Sealggajokka och vidare söderut mot Cunnojavvri. Anledningen att jag inte skidat genom Rienatvaggi är att du hamnar lite fel vid fortsatta färden söderut.

Att skida Singi - Tarfala via Koupervagge kräver hyfsad kondition och bra skidvana det är ju en del av Jojo leden. Viktigt att ta sig ner till Tarfalajaure rätt väg. Inte glaciären, den minst branta vägen från Svarta sjön och vidare till Tarfala.

Som alltid när det gäller vinterturer i fjällen. Lavinfaran och dåligt väder kan göra vissa vägar ofarbara med acceptabela risker. Dåligt väder eller stor lavinfara - planera om!
 
Intresserad hur det gick!

Hej!

Återkom gärna med en liten färdrapport när du är hemma igen... jag har tänkt att runda keb-massivet och komma ut mot Singi genom Koupervagge första veckan i april.

Intresserad av snöförhållanden främst i slutet av din tur.

Lycka till på turen.

mvh zacke
 
Jag önskar också åsikter och tips om Singi - Tarfalla via Guobirvaggi vintertid. Jag har läst vad Grundsten skriver om den sträckan, men har lite svårt att tolka hur besvärligt det egentligen är, särskillt nerstigningen mot Tarfala.

Jag har en beskrivning av (större delen av) sträckan här, fast åt andra hållet.
 
Samma idé!

Hej!
Vi är ett gäng från Karlstad och Örebro med samma plan. Vi åker 16/4 så vi är intresserade av hur Du hade det. Har dock åkt Unna Alakas - Hundalen-Katerat två gånger och Sälka-Tarfala via Kuopervagge en gång. Ev tar vi sistnämnda led om vädret är bra. Då kan man ju proviantera i Sälka också när vi kommer från Haukejaurestugan.
Återkommer för att höra mer! / Valter
 
Jodå, det blev en fin tur. Kanonväder hela veckan utom första dagen.

Katterat - Hunddalshytta har jag åkt förut. Då åkte vi på anläggningsvägen. I år var det så mycket snö att vi tappade bort den så snart vi kommit upp ur skogen. Hittade några spår att följa, men hamnade lite dumt vid de tre privatstugorna ungefär halvvägs och fick en massa extra bök att ta oss tillbaka över bäckravinen. Så tipset där är att försöka hålla sig på västra sidan av jokken.

Vi gick sedan söderut från Hunddalshytta för att kunna välja väg om vi skulle gå mot Lossi eller Cunojaure. På grund av stora mängder nysnö blev valet att gå österut på sjön mot Cunojaure. I övrigt inget särskillt att säga om den dagen. I Cunojaure var vi ensamma.

Från Cunnojaure gick vi mot Cainavaggehytta. Fortfarande mycket nysnö, men inte alls så jobbigt som i Hunddalen. Passagen av moränryggen norr om Cainavaggehytta var häftig. En 40m djup och väldigt brant bäckravin skar genom ryggen. Käkade lunch vid stugan och beslöt att ta oss till Gautlis samma eftermiddag. Började bra upp i passet, och vi trodde att det skulle bli en lätt match, men vi bedog oss. Ner mot Gautlisvatten var det åter fyra decimeter nysnö så det tog sådär fyra timmar att åka de fyra kilometrarna ner till stugan. Terrängen i sluttningen är också betydligt mer snåkuperad än vad som går att läsa ut av fjällkartan. Eftermiddagens positiva upplevelse var att vi fick se två järvar. Gautlisstua var inte använd på över två veckor när vi kom dit.

Gautlis till Hukkejaur var inga problem. Åkte på sjöarna i måttliga mängder nysnö. Mycket låg vattennivå i sjöarna gjorde att kartan stämde lite dåligt, men på inget vis svårnavigerat.

Hela vägen i Norge är ju omärkt så jag är glad att vi hade fint väder. Det är nog inget vidare lättnavigerat där vid dålig siklt.

Hukkejaur till Singi var inga problem. Skönt med lite spår och led att följa som omväxling.

Singi - Sydtoppen t.o.r. var en trevlig dag. Följde durlings led. Mycket dåligt med snö i Singivagge och Kaffedalen. Gick på hudar en bit upp i sluttningen upp. Träffade på ett heliskiing-gäng längst upp i Kaffedalen. När vi nådde västra leden lämnade vi skidorna och gick sista två kilometrarna upp till toppen. Mycket sten framme i de branta partierna. På väg ner igen var det fantastisk utförsåkning ner i kaffedalen, samma väg som vi sett de andra skidåkarna ta och därefter skönt glidande i i stort sett 6km hela vägen till Singivagges slut. Åkte mest i dalbotten där snön var heltäckande.

Singi - Tarfala var liknande den föregående dagen. Lite och hårdpackad snö i Goupervagge gjorde åkningen lätt. Vi fann spåren av några som åkt trepassleden från Tarfala vilket var skönt eftersom vi inte riktigt hade kläm på hur vi skulle ta oss ner till Tarfala. Upp till passet ovanför Svarta sjön gick det lätt, och det hade troligen varit fin åkning utför. På Svarta sjön missade jag spåren upp till höger mot glaciären och gick istället fram till sjöns utlopp. Mycket dålig ide märkte jag då jag stod inför de stup jag läst om men aldrig riktigt begripit var de låg. Insåg att vi missat spåret av våra föråkare och klättrade upp på sjön igen. Fann sedan en väg ner mot snörännan mellan glaciären och moränryggen. Återigen ganska lite snö. Beslöt att gå ner med skidorna på ryggsäcken. Det hade nog varit en fin åkning för någon som behärskar utförsåkning bättre än mig, men ungefär halvvägs ner, i det brantaste partiet ligger ett riktigt stort block mitt i rännan med några mindre block på sidorna som nog kan vara knepigt att åka förbi. När det blev bredare och flackare i den nedersta tredjedelen av backen åkte skidorna på igen och det blev fin åkning ner mot Tarfalajaure.

Tarfala - Nikkaloukta var heller inte mycket att säga om. I rännan nedanför vattenmätstationen var det gott om sten men mycket rolig åkning. Det behövdes för att väga upp 15 km björkskog ner till Nikkaloukta...
 
Nyckeln i Norge?

Hejsan Skrinnare!
Går smamma nyckel som till Hundalshytta till de andra stugorna Cunojaure mfl...

Bästa
Bozze
 
Hejsan Skrinnare!
Går smamma nyckel som till Hundalshytta till de andra stugorna Cunojaure mfl...

Bästa
Bozze

Ja, nyckeln funkar i alla stugor längs den väg jag gick.

Det finns information på DNT:s lokalavdelningars hemsidor om det fåtal stugor där nyckeln inte fungerar. Ofta stugor som inte ligger på fjället.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johanagebjorn Katterat-Gatterjavri-Katterjåkk Turskidåkning 5
thureb April och maj mellan Nikkaluokta och Katterat Turskidåkning 3
rispalt Katterjåkk eller Katterat -> Unna Allak Turskidåkning 6
bjorn_zatterstrom.com Katterat - Hukkajavre Turskidåkning 5
utter Nordkalottleden Katterat - Hukejaure - Kebne Turskidåkning 7
Turförslag 5 dagar. Toppturer! Abisko, Katterat-Nikaloukta/Abisko Turskidåkning 4
Fjorr Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide? Turskidåkning 3
moa_k40 Vilket håll ska man börja? Nikkaloukta-Abisko Turskidåkning 6
Franz321 Fran Nikkaloukta till Kvikkjokk Turskidåkning 4
capman turförslag för abisko-nikkaloukta sökes! Turskidåkning 0
skrinnare Hyra skidor Riksgränsen-Nikkaloukta? Turskidåkning 1
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Kogoyo Fjällturpulka på tåg Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
VidarN Sikker ferdsel på is Turskidåkning 2
Tundraman Fiskfjäll på fjällskidor Turskidåkning 10
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Evajar Vakkotavare - Nikkaluokta på vintern Turskidåkning 4
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.