Skor för isklättring, expedition?

Hjälp!!

Jag är precis på väg att börja med isklättring och behöver tips på vad för skor jag ska köpa. Jag skulle vilja ha ett par dojjor som passar bra för både isklättring, alpint, expedition nämligen. Har kikat på skor som Trezeta tfk 8000 och Scarpa Vega. Är detta något bra köp?

MVH

Fredrik
 
Hej fredrik!

har själv varit på pjux jakt ett tag. Scarpan har diskuterats i flera tidigare inlägg och de finns recension om dem här på utsidan.

Jag valde mellan Scarpa Vega och Koflah...blev Scarpan. Har dock ej anv dem än så jag vill inte utala mig mer om dem.

Lycka till
 
Kunskap...??

Bara en allmän reflektion...

Menar Du egentligen att det på Utsidan inte är berättigat att ställa några som helst nya frågor kring något som avhandlats tidigare?

Det kan ju faktiskt ha tillkommit nya medlemmar som besitter fräscha kunskaper om de ting som frågeställaren i detta fall undrar över, samtidigt som de redan existerande medlemmarna kanske uppbringat nya erfarenheter.

Eller...??

MVH
 
så här tycker jag...

Visst måste man få behandla saker om igen och fråga om saker som redan frågats. Men om man först tittar igenom alla aktuella gamla inlägg och recensionsbanken ökar chanserna för att man kan göra ett bra inlägg med en bra frågeställning som berör de oklarheter som fortfarande finns!
Några exempel är KAP-köket......ja det går att köra på bensin, fotogen, tändvätska, flygbränsle....något som Peter Ask redogjort för hur många gånger som helst... Klart att han lackar! Hur mycket kostar ett Kap-kök? nVar för inte titta på inlägget med en nära nog identisk rubrik som redan finns på forumet??? OJ! Där fanns visst redan svaret! Nu har Peter tom gjort en hemsida om KAP för att slippa svara på alla frågor! En mycket bra hemsida som jag och andra på forumet börjat hänvisa vilsna KAP-intresserade till!

Ett annat klassiskt exempel är "Jag har bestämmt mig för att köpa ett kvalitets tält, har tittat på hilleberg men de är dyra är de värda sitt pris och vilken modell ska jag ha? saka funka i svenska rfjällen året runt och inte vara tungt. Vi kommer vara två personer."

Svaren blir då nästan lika säkert. Ja hilleberg öär värt pengarna! Satsa på Ett nammatj 3 GT så blir du inte besviken... En annan säger Nammatj 3 GT är onödigt stort och tungt Nallo 2 är rymmligt nog, enda nackdelen är den stundtals dåliga ventilationen men å andra sidan är ingången betydligt trevligare än Nammatj! en tredje, Satsa på Staika lite tyngre men betydligt stabilare och självstagande.... en Fjärde Hilleberg tält blåser bort om det blir storm, ska du överleva i fjällen måste du ha ett TNF VE-25, ett bibler eller ett Moss. En femte Nammatj 3 GT verkar var bästa kompromissen för mig vad gäller storlekoch vikt men jag har hört att är man längre än 170 cm blir sovsäcken blöt eftersom innertältet hänger ner.
Ännu en person Ja så är det. Ytterligare en kommentarjag är 186 cm och det är inget problem, på vintern drar jag jackan över sovsäcken. Efter ytterligare diskussioner om vilken storlek som är bäst så sutar det som vanligt med att den som skrev första inlägget köper ett Nammatj 3 GT (oväntat) ;-) .....

Jag har själv varit med och frågat och senare försökt att ge råd men det är helt klart inte lika kul att svara på samma fråga den femte gången. Resultatet blir att terogna utsidanmedlemmar som sitter på mycket kunskap (i dessa fall exempelvis Johan Rundberg och Peter Ask) tillslut tröttnar och slutar att svara!!!!! I samma stund som detta sker förloras en stor poäng med forumet och detta håller på att ske och bli allt vanligare på forumen!!! Ett varnande finger alltså...

Har man dock läst på all information som redan finns så kan man ställa en intressantare fråga med en ny vinkel eller be om vidare kommentarer på det hela.....och på så vis blir det liv på forumet igen.

Jag börjar i alla fall tröttna på frågor som Vilket tält är bäst? Vilka turskidor är bäst??? Vad ska grejerna användas till undrar man ju....istället för att för 300de gången ställa den frågan tillbaka så skiter man i det hela! Mer precisa och nya frågor behövs!!!

Jag har många gånger skrivit leta bland gamla forumen och skickat länkar precis som så många andra. Man undrar om de som skriver frågan är så lata att de inte orkar leta själva så de låter andra göra jobbet eller om de bara inte fattar hur man gör?????

Så tycker i alla fall jag! Visst får man ha visst överseende med nybörjare och att viss uprepning alltid kommer ske men de allra flesta verkar inte ens försöka att leta.

/Andreas
 
jag vet...

Har läst igenom mitt eget inlägg och insett hur mycket stavfel, särskrivningar, bortglömda kolon osv. det är. Dessutom är texten svårförstådd och osammanhängande och troligen inte värd att läsa. MEN jag orkar inte gå in och redigera den. Den som gör sig besväret att läsa får ha överseende...

/Andreas
 
Lååångt....

Det var ett långt och i många meningar givande svar...

Jag håller till fullo med om de till nästan det absurda gränsande frågorna om t.ex Hilleberg, men samtidigt är det ju så att man ändå har en viss valmöjlighet att helt enkelt kan strunta i och svara på ALLA möjliga inlägg som görs. Det är ju dock behjärtansvärt att ett flertal ändå tar av sin säkerligen dyrbara tid för att faktiskt delge sina likar deras resp. erfarenheter.

Det finns väl dock en tendens hos vissa att flika in egentligen helt irrelevanta åsikter eller måhända helt oförståeliga inlägg för frågans besvarande, kanske bara för att helt enkelt märkas. Som säkerligen ett flertal anser detta vara....=)

Vad som är irrelevant är väl även det en rätt svår avvägning, som allt annat.....Det som ibland är helt onödigt kan ju givetvis vara sagolikt roligt och informativt att läsa det måste man ju ändå medge, och det är väl det som i mångt och mycket gör att det faktiskt är roligt att följa diskussionerna på detta forum. Nivån är ju i förhållande till t.ex. det på outdoorreview inte karakteriserat av diverse personangrepp och dyl.

Så till slut kommer jag bara fram till att jag faktiskt inte behöver bry mig så särskilt mycket om det där "irrelevanta"....jag läser det som det kommer och väljer därefter vad som är informativt.

Mitt tidigare inlägg var bara som sagt en allmän reflektion, samtidigt som det här kanske inte visar på någon direkt logisk stringens....hupp...med andra ord....varför sitter jag här när det är vackert väder ute...=)

MVH
[Ändrat av Farbrorvattenmelon 2001-10-23 kl 17:22]
 
Re: Lååångt....

Farbrorvattenmelon; sa:
Jag håller till fullo med om de till nästan det absurda gränsande frågorna om t.ex Hilleberg, men samtidigt är det ju så att man ändå har en viss valmöjlighet att helt enkelt kan strunta i och svara på ALLA möjliga inlägg som görs. Det är ju dock behjärtansvärt att ett flertal ändå tar av sin säkerligen dyrbara tid för att faktiskt delge sina likar deras resp. erfarenheter.

varför sitter jag här när det är vackert väder ute...=)

Det framgick nog inte av mitt inlägg riktigt men det jag menar är att det är negativt om folk inte får svar! Utsidan är för mig stället där man får svar på allt och det finns en risk att det inte förblir så om folk inte får svar....därför fortsätter vi att hänvisa med länkar som vi använder vår dyrbara tid till att leta upp. Det är väl iofs inget fel med det, det är ju frivilligt och det är ju bra att kunna hjälpa...men jag fattar att man lackar tillslut. Jag känner mig på väg åt det hållet själv, antagligen därför jag skriver.

Det kanske vore bra om jag lackade helt, så kunde jag ju gå ut i solen istället ;-)

Hoppas att inte du, Farbrorvattenmelon, eller någon annan tolkar mitt tidigare inlägg som personlig kritik eller personangrepp. Så var det absolut inte menat!

/Andreas
 
NP...

Jag har full förståelse för den frustration som många säkerligen känner när samma frågor verkar komma upp ideligen, och som vanligt måste man ju vara tillräckligt självkritisk och medge att även jag, en relativt modest användare och debattör på detta forum, stundtals kan "lacka ur" i min ensamhet framför skärmen.....hur ska då inte mer flitiga användare uppleva situationen?

Det här är väl egentligen en fråga som kräver en alldeles egen tråd för att aktivt diskuteras, för den behandlar väl hur direkt eller indirekt hur "effektivt" inläggsforumet tenderar att vara. Det är ju inte kanske inte meningen att en tråd som egentligen skall röra skor för isklättring blev en helt annan mer abstrakt sådan, men det är faktiskt mitt eget fel, och det ber jag om ursäkt för....=)

Angående möjligheten till personangrepp i tidigare inlägg så letar jag febrilt efter ett sådant, men kan inte ens med de mest generösa gränserna för personangrepp hitta något sådant......=)

Låt oss nu gå och odla vår trädgård, för vi lever i den bästa av världar.....*fritt citerat från Voltaires Candidé*

Detta markerar att jag lämnar den här diskussionen, och koncentrerar mig på den faktiska naturen utanför mitt hus....=)

[Ändrat av Farbrorvattenmelon 2001-10-23 kl 18:11]
 
En annan ibland irriterande, ibland rolig grej med inläggen här på utsidan är att väldigt ofta glöms ursprungsfrågan bort i folks iver att skriva lustiga inlägg och personen som ställde frågan vet inte ett skit mer om vad han/hon ville veta från början efter att ha läst 20 långa svarsutläggningar om något helt annat...

För att återknyta till ursprungsfrågan, Har du stl 13 så köp ett par Koflach på Friluftsland i Köpenhamn, de rear ut dem för 1500 :-

/C
 
TFK:n

För att återgå till ämnet. Jag har ett par TFK 8000 som jag köpt på North Star Trading.Har haft dom en säsong. Tycker dom är rätt okej. Luftpumpsystemet är ju en liten finurlig lösning på glappande häl. Det ända problemet jag haft är väl att det kan ta ett bra tag och få upp värmen i fötterna. En sak att tänka på är att Trezeta har välldigt små storlekar. Normalt har jag storlek 42 men på TFK:n kör jag med storlek 44 och dom sitter ganska tajt(Italienarna måste ha små fötter).
Det är ju lite svårt att välja rätt storlek. Kör man med tajt storlek sitter skorna bra (ett måste vid brantare isklättring) men man fryser lätt om fötterna eftersom det är svårt att få i ett par tjocka sockar. Men luftpumpsystemet gör kanske att man kan ta en lite större storlek men ändå få den att sitta bra vid hälen. Ring och kolla med North Star Trading, dom säljer skorna. Dom kan nog hjälpa dig.
/Fredrik
 
Storskor.

Halloj...

Jag hade tidigare ett par Salomon SMG 9, jag var väldigt nöjd med dessa.
Men jag växte ur dem och bestämde mig för att prova något nytt.

Valet föll på ett par Koflach Arctis Expé.
Och jag blev om möjligt ännu mer nöjd!
Dessa passar betydligt bättre än SMG dojjorna, till det du efterfrågade, expeditioner och klättring på hög höjd.

Den störsa fördelen jag ser med dessa skor är den låga vikten. Trots det så har dom väldigt bra värmeisolerade förmåga.

/Henrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.