Skillnader Robert sovsäckar?

Det är dags att köpa egen vintersovsäck...

De turer jag har varit på hittils har jag kunnat låna sovsäck, men nu måste jag nog investera i en egen.
Robert's verkar ju vara vettiga, priset vet jag inget om eftersom de inte har några priser på hemsidan, men jag tror mig ha förstått att de är prisvärda.

Så till frågan: Väd är skillnaden mellan Makalu http://www.roberts.pl/Cat1_09.html
Lhotse http://www.roberts.pl/Cat1_10.html och
Everest http://www.roberts.pl/Cat1_11.html

Jag söker något som jag i extremfall ska klara nätter i ner mot -40 i, vilket alla tre verkar kunna. Helst vill jag ju inte få värmeslag heller om det inte är så jättekallt, men det får man väl justera med hur mycket man har på sig i säcken...
Vilken ska jag välja?
Tyvärr kommer väl priset att spela en stor roll, men om man bortser från det?
 
Jonas P; sa:
Det är dags att köpa egen vintersovsäck...

De turer jag har varit på hittils har jag kunnat låna sovsäck, men nu måste jag nog investera i en egen.
Robert's verkar ju vara vettiga, priset vet jag inget om eftersom de inte har några priser på hemsidan, men jag tror mig ha förstått att de är prisvärda.

Så till frågan: Väd är skillnaden mellan Makalu http://www.roberts.pl/Cat1_09.html
Lhotse http://www.roberts.pl/Cat1_10.html och
Everest http://www.roberts.pl/Cat1_11.html

Jag söker något som jag i extremfall ska klara nätter i ner mot -40 i, vilket alla tre verkar kunna. Helst vill jag ju inte få värmeslag heller om det inte är så jättekallt, men det får man väl justera med hur mycket man har på sig i säcken...
Vilken ska jag välja?
Tyvärr kommer väl priset att spela en stor roll, men om man bortser från det?
Hej!

Jag känner igen frågeställningen. Har nyligen beställt en Everest 1100 XLR, som jag dock inte fått ännu.

Vad gäller priser så rekommenderar jag att du kikar på den polska hemsidan,
http://www.roberts.pl/cennik_d.html
där priserna står i zloty. Prisskillnaden mellan Makalu , Lhotse och Everest är inte så stor. Jag valde därför att slå till på stort och köpa en Everest, då det i mina ögon verkar bra med dun i dubbla skikt ("dubbla H-kammare"). Skillnaderna mellan säckarna är just de olika konstruktionerna med Z-, V- eller dubbla H-kammare. Dessa är rangordnade efter stigande pris och vikt, men samtidigt även stigande värmeisolering.

För frakten fick jag betala 35 euro, jag har dock sambeställt med en annan kille för att på så sätt få ner fraktkostnaden.

Jag har som sagt inte fått säcken, så jag har inte kunnat prova den ännu. Ett tips är i alla fall att vara ute i god tid med beställningen, sammanlagt tar det nog runt 1 månad från min första kontakt med Robert's till jag får hem sovsäcken. Lite snabbare än så går det att få hem den, om man direkt vet vad man vill ha. Men räkna ändå med att du måste vara ute i ganska god tid.

Har du frågor får du gärna e-posta dem. Jag räknar med att ha fått hem sovsäcken senast nästa vecka, och kan då svara på något mer specifika frågor (även om jag inte får möjlighet att prova den skarpt då det inte är tillräckligt kallt ute).
[edit: bättre svenska]
[Ändrat av JonathanW 2006-02-23 kl 09:39]
 
Dunkanalerna

Jag tror de flesta Utsidaniter som har köpt Roberts-säckar har varianter av Voyager, så vi har nog inte så bra koll på vintersäckarna.

Vad gäller andra skillnader än det som framgår på sajten (dunkanalernas konstruktion är helt olika), är det nog bara att mejla vår vän Roman "You want references, ask Åla Skinar-må" Werdon på roberts@roberts.pl

Priser i Zloty finns på de polska sidorna:
http://www.roberts.pl/cennik_d.html


Tillägg: Jonathan han visst före med ett par minuter... :D
 
JonathanW; sa:
Hej!

Skillnaderna mellan säckarna är just de olika konstruktionerna med Z-, V- eller dubbla H-kammare. Dessa är rangordnade efter stigande pris och vikt, men samtidigt även stigande värmeisolering.


[edit: bättre svenska]
[Ändrat av JonathanW 2006-02-23 kl 09:39]

Jag förstår inte riktigt för och nackdelarna med de olika konstruktionerna, om det nu är någon annan än vikt...
Jag har skickat förfrågan till dom, får väl se hur det slutar.
Ser fram emmot att få höra ett första omdöme när du fått din!
 
Kom på en sak till jag inte riktigt begriper mig på.

Komforttemperaturer... Hur ska man tolka dom?
Hur mycket kläder ska man räkna med att ha på sig för att de ska vara "stämma"? Självklart är det väldigt individuellt, men om man tar någon sorts normalperson.
 
Jonas P; sa:
Jag förstår inte riktigt för och nackdelarna med de olika konstruktionerna, om det nu är någon annan än vikt...
Jag har skickat förfrågan till dom, får väl se hur det slutar.
Ser fram emmot att få höra ett första omdöme när du fått din!
Det bästa är att höra med Robert's om de olika konstruktionernas för- och nackdelar, de (=Roman) är hjälpsamma. Själv blev jag rekommenderad Lhotse, men med reservationen att om inte det högre priset och vikten avskräckte skulle jag satsa på Everest. Dessa skillnader tyckte jag var relativt små, varför mitt val blev den senare. Med dun i dubbla lager torde risken för "köldfläckar" minimeras, mer så än med de enkla Z- eller V-konstruktionerna. Det är fördelen med Everest.

Jag återkommer med omdöme!
[Ändrat av JonathanW 2006-02-23 kl 22:15]
 
Jonas P; sa:
Kom på en sak till jag inte riktigt begriper mig på.

Komforttemperaturer... Hur ska man tolka dom?
Hur mycket kläder ska man räkna med att ha på sig för att de ska vara "stämma"? Självklart är det väldigt individuellt, men om man tar någon sorts normalperson.
Det är svårt. Det bästa du kan göra är nog att jämföra dunkvalité och fyllnadsvikt med andra tillverkares sovsäckar, företrädesvis någon vars produkter du testat och vet hur väl deras siffror står sig (med dina mått mätt).

Jag kommer inte få chans att testa min Roberts-säck på riktigt förrän under en skidtur i april, men inte ens då lär det bli så värst kallt. Kan alltså inte hjälpa dig. Rådfråga Roman!
 
Har fått hem min Everest-säck nu. Verkar mycket lovande! Kvalitetsintrycket är utmärkt; jättefin sömnad och detaljarbete, riktigt tjock och fluffig, rejäl huva, värmekrage och blixtlåsklaff, lagom och packvänlig storlek på packpåsen (dock ej kompression).

Om värmen kan jag inte uttala mig, men jämfört med den ME Glacier 1000 jag kikat på tidigare
http://www.mountain-equipment.co.uk/content.php?page=showproduct&prodid=106
känns Everest-säcken betydligt "fetare" och därmed varmare. Skakar man lite på den och låter den svälla en stund efter man tagit upp den ur packpåsen, blir den uppsvälld som en ballong!

Som sagt, du är välkommen med mer specifika frågor, men jag kan alltså inte uttala mig om värmen ännu. Blir det riktigt kallt någon natt ska jag prova den, men antagligen blir det inget skarpare prov förrän under en skidtur i påsk.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
Napoleon Skillnader hos olika Akto-årsmodeller? Bo och sova 4
paxel TNF VE 25 - skillnader mellan eu och us varianter Bo och sova 1
jamo Skillnader mellan 3 & 4-säsongstält? Bo och sova 9
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
Lanbit Sovsäckar för beredskapslager? Bo och sova 10
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
skogsbaronen Sovsäckar - Normal variation i fyllnadsvikt Bo och sova 15
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
Soldanna Prisvärda sovsäckar familj? Bo och sova 10
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
medic Volym sovsäckar Bo och sova 3
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
hästtjejen Sovsäckar och liggunderlag? Bo och sova 12
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Kogoyo Kombinera sovsäckar Bo och sova 8
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Helosun Roberts sovsäckar, för bra för att vara sant? Bo och sova 5
mc_piloten Att koppla sovsäckar Bo och sova 13
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
manselin Äldre sovsäckar Bo och sova 6
7S Norska försvarets kassa sovsäckar. Bo och sova 8
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
Korallaven Fula sovsäckar Bo och sova 7
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
Esko747 Sovsäckar och felaktiga data Bo och sova 9
kottefilip Sovsäckar (och annan utrustning) från Nepal Bo och sova 3
vattenringar Sovsäckar för par Bo och sova 11
clain Någon som testat Sea to Summit Trek Series Sovsäckar Bo och sova 6
Fröken Löf Sovsäckar för (frusna) kvinnor Bo och sova 4
joanna Klassning av Cumulus sovsäckar i förhållande till EN 13537 Bo och sova 3
trbngr Robens sovsäckar Bo och sova 8
såg SAVOTO sovsäckar Bo och sova 0
baffinguarapo Temperatur sovsäckar Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.