Skillnad på herr- och damskor i storlekar?

Nu finns kanske massa trådar om detta redan, så tipsa mig gärna om pågående diskussioner. Går inte riktigt att söka på mobilen.

Vad skiljer en herr- och en dammodell av tex en vandringssko eller känga?

Jag har rätt breda fötter, men är ju samtidigt "dam". Funkar då en herrsko?
 
Hej

Har samma "problem"; breda men små fötter. Mina fötter trivs inte i "normala damskor", de är alldeles för breda. Jag upplever att herrskor generellt är bredare. Men min problem är att jag har 37 i damskor. Vilket väl blir typ 35-36 i herrskor, vilket ju oftast inte finns... Så ibland hänvisas jag till juniorskor men de är oftast för dåligt uppbyggda i hålfoten.

Hur som helst så har det ibland slutat med att jag måttbeställt kängor, Lundhags hjälper gärna till. Eller fortsätter leta. Hittar ibland skor som är breda men korta. Tyvärr ser de inte riktigt alltid ut som jag skulle vilja. Så då får man tänka efter, vad är viktigast bekvämlighet eller utseende.

Suck...
 
Tack för ditt svar!
Jag har 38 i vanliga skor och 37,5 i finskor. Samt breda och platta fötter.

Måttbeställda låter toppen! Men gissar att bytesrätt inte är att tänka på då? Jag köpte ett par skinnskor från Skråmträskskon för några år sedan och fick toppenhjälp. De har två olika bredder på läste, och då passade den breda fint.

Nu är jag lite sugen på att köpa ett komplement till mina vandringssko, då de är något för små. Ett par gtx-fodrade, ville ha nåt lättare. Ofta är det lättare att hitta ett par herr billigare, och vissa tillverkare verkar ha samma måttskala för dam och herr, så därför blir jag lite fundersam. Gissar ju att dammodellen är smalare i lästen?

Har också hört det om att just juniorskor ska vara sämre uppbyggda. Trist, för jag tänker att en tonåring med små fötter kan väga lika mycket som en liten kvinna tex. Eller tänker de att juniorer ändå växer och inte hinner slita ut dem?
 
Jag tycker att det är viktigt att hälen inte är för bred i skon, herrkängor har normalt bredare häl än damkängor - vilket leder till dåligt hälgrepp och skavsår.
För vanliga skor (ej vandring) kan jag tipsa om att spanska Camper har modeller som är bredare än de flesta andra.
 
Alla har bredare fötter en skorna. De klämmer ju ihop foten. Själv kan jag bara gå i s.k. barfotaskor/minimlistiska skor numera. Är ett elände att hitta nåt som funkar på vinterna. Nu har jag fått tag på de skönaste skor jag någonsin haft, låga boots. Knappast för vinterbruk, men det är väldigt flexibla, så jag tänkte att med en filtsula och raggsockor så kanske det funkar. Och det gör det. Har inte frusit hittills även om jag nog inte skulle klara att stå still nån längre stund i -20.

Men till saken. Jag har normalt 38.5 - 39 i storlek. Jag fick köpa en sula i storlek 48, den största de hade, för att den skulle räcka till på bredden och ändå fattades det lite framtill! Helt sjukt.
 
Problemet är just vad LottaH beskriver: "breda" skor brukar vara breda över hela fotlängden och även höga över fotvalvet - och då får man dåligt hälgrepp. Jag har det lika hopplöst som flera av er i tråden: storlek 37 (knappt), bred framfot/tå men tunna fotblad och mycket smala vrister. Till vardags går jag i diverse "foträta" modeller som Duckfeet, men ute på berget har jag bara att välja mellan dåligt hälgrepp, hopklämda tår eller... specialbeställda skor.

Av standardmodeller tycker jag att Kaylands läster funkar bäst på mig vad gäller hälgrepp, med ändå acceptabelt tåutrymme trots ett ganska "smalt" utseende. Jag har gamla Vertigo High, närmast motsvarande aktuella modell är väl Vertigo Mid K. Vad jag fattar är deras modeller unisex.
 
Lite tips

Prova riktiga arbetsskor, dessa är anatomiskt uppbyggda och fotriktiga och bredare för fötterna än vanligs "skor/kängor". Finns på diverse byggbutiker... och finns i damstorlekar, prova även Försvarets M90 kängor finns i damstorlekar och är anpassade för nordiska fötter... (som är bredare fötter) finns på div överskott (surplus) butiker och på nätet. Sök på överskott etc

Sök på arbetsskor etc

Här är några länkar:
http://arbesko.com/se/
https://www.sievi.com/se
http://www.ejendals.com/sv/jalas/?epslanguage=sv
https://www.blaklader.se/sv/produkter/skor

Mvh troswe
 
Vivobarefoot har breda skor. Bl a. Camper som nämnts. Skonaskor.se eller freefoot.se.
Plattfot eller ej är oväsentligt - din fot är som den ska vara och d e inget fel i det. Däremot får vi dåliga/skadade fötter av "moderna", "ergonomiska" skor som tvingar våra fötter till onaturliga ställningar o dålig fjädring pga onödigt uppbyggande, stöttande o stabiliserande skor. Kör 0-drop och bred tåbox så löser sig allt ;-). Du ska bestämma vad fötterna ska göra, inte skorna.
 
Fel, tyvärr. Vivo hade breda skor. De har börjat göra allt smalare modeller. En del butiker som säljer barfotaskor har t.o.m. slutat med dem av den anledningen. Jättesynd, deras gamla sneakers var supersköna. :(

Kogoyo, har du sett Lems? De är t.o.m. skönare än gamla Vivo och mycket bredare. De har inte onödigt lång/spetsig tå heller, som t.ex. Vivo har för att det ska se "normalt" ut. De har tjockare men superböjlig sula vilket passar mig jättebra. Bättre om man bär rygga. Jag lyckades trampa sönder ena hälkudden i Vivo, klev väl på för många stenar och kottar. Har bara lite besvär av det nu, om jag står länge eller om jag går oförsiktigt i Vivo. Lems dämpar trillräckligt för att jag inte ska känna av det men man känner fortfarande underlaget.

Här är bootsen https://lemsshoes.com/men/mens-boulder-boot/ . Har även Primal2 och Nine2Five. De sistnämnda är riktigt snygga. Tyckte inte det först men sen kom jag på att de ju liknar Dr. Martens och alltså är de tuffa. ;-)

De finns in Stockholm och på ett par ställen till.
https://lemsshoes.com/store-locator/
Fler än som står där. Jag köpte på Sköna Skor på Kungsholmen och de står inte listade längre fast de fortfarande för Lem. Tror de klantade till det när de gjorde om sajten nyligen. Shoppingvagnen är också uppfuckad. Sköna skor är en supertrevlig butik för övrigt. Generösa med rabatter om man köper mer än ett par, ivf mot mig. :)

Jag tror att även folk som normalt inte använder barfotingar kan gilla Lems p.g.a. den lite tjockare sulan. Herr och dam är f.ö. identiska, unisex. Så jag fattar inte varför de krånglat till det med att dela upp det.Obs att storlekarna är deras egen uppfinning och inte motsvarar europeiska nummer som man kan tro. Man behöver nåt nummer större.
 
Jag har provat Lems skor, men är inte helt nöjd. Insidan är alldeles för rundad = knäcker in stortån. Elementärt krav för "barfotaskor" är väl att tårna får jobba naturligt...
 
Men då har du nog köpt för små skor. Mina tår är helt fria.Kan inte känna sidorna på skorna med tårna ens om jag försöker. Vilken modell har du och har du minst ett nummer större än normalt?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
fingret Är det skillnad på fleece och fleece? Kläder 37
Brune Hur ser man skillnad på en ”äkta” NorthFace jacka och på en billig kopia? Kläder 6
arniklasses Skillnad på Salomon XA Pro 3D Ultra 2 GTX och förra årets modell Kläder 2
RolandF skillnad mellan Yupik resp Nuuk parkas från fjällräven? Kläder 3
andnel Dunjacka 700 fill vs 800 fill. Hur stor skillnad? Köpråd. Kläder 3
mipert Är det skillnad i storlekar mellan Haglöfs och Lundhags byxor? Kläder 6
Bo L Skillnad mellan Goretex och Hydratic Kläder 0
Staffan Andersson Är det någon skillnad? Kläder 25
Mathew Skillnad mellan Thermal Pro och Power Tretch? Kläder 1
skillnad? Kläder 1
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.