Skillnad på herr- och damskor i storlekar?

jag har som sagt bara provat dem, det var Boulder boots och jag kunde absolut inte ha större storlek än den, som fortfarande var för smal inåt stortårna. Då blev de alldeles för stora om vristen/bakfoten/hälen. Funkar säkert på någon med höga fotblad och kraftiga vrister... :(
 
Vad konstigt. Fast de är väl inte gjorda så de ska knipa åt om hälen. Det får man fixa med snörningen. Mina glappar också om jag inte drar åt.Synd om de inte funkar för dig.
 
De satt inte rimligt fast ens med maximalt möjlig hopsnörning. Bäddat för hälskav och skavande veck av hopveckat "överskottsmaterial" längs öppningen.
Därmed är vi tillbaka i Trådstartarens efterlysning av breda skor.Sammanfattningsvis: det krävs att de är "breda" på rätt sätt. Dra dig inte för att prova herrmodellerna, det är ingen garanti men ökar sannolikheten att du hittar något som passar.
 
Ja det där med hälen kan ju bli ett gissel förståss! För glappar det där bak, så gissar jag att det inte hjälper med en extra socka? Snörningen kan ju hjälpa till viss del men inte helt.

Men ni som testat barfotaskor - hur mycket strumpor har ni i dem? Som en vanlig vandringskänga? Jag har bara ett par inne-skor från Vivi Barefoot, men de är ca 10 år gamla och känns breda, mjuka men något hårda bak vid hälen. Men då har jag bara en tunn strumpa i.

Ang militärkängor som tipsades om, hur vet man om det är herr- eller dam? Och där har jag fattat det som att man får se upp lite med M90 då vissa årgångar/tillverkningsår inte riktigt håller måttet, utan kan börja gå sönder. Fast kanske är samma problem som de som skriver om att kängorna krymper lite i det hårdare nederskiktet på kängor överlag.

Arbetsskor har jag inte testat! Ska kolla upp det med, tack för tips!

Nu har jag på köpte ett par begagnade Lundhags på Tradera, men ingen som helt aning om det är herr eller dam, säljaren visste inte, men tänkte att jag chansar. Var storlek 39 så hoppas på det bästa, å i annat fall får jag sälja dem vidare tänker jag. Vet ju inte vilken storlek jag "borde" ha och hur mycket för stora som är ok i början.
 
......

Ang militärkängor som tipsades om, hur vet man om det är herr- eller dam? Och där har jag fattat det som att man får se upp lite med M90 då vissa årgångar/tillverkningsår inte riktigt håller måttet, utan kan börja gå sönder. Fast kanske är samma problem som de som skriver om att kängorna krymper lite i det hårdare nederskiktet på kängor överlag.
.....
Problemen med M90 finns för många andra kängor också. De har använt skuggummi för att fästa sulan med själva kängan. Det åldras mycket fort, och blir stelt och ännu värre blir det om inte kängan används regelbundet
 
Problemen med M90 finns för många andra kängor också. De har använt skuggummi för att fästa sulan med själva kängan. Det åldras mycket fort, och blir stelt och ännu värre blir det om inte kängan används regelbundet

Aha, så ju nyare tillverkning av den desto bättre tänker jag då. Regelbunden användning gissar jag är oftare än en gång i månaden... Man får helt enkelt ge sig ut och vandra lite mer! :D
 
Men ni som testat barfotaskor - hur mycket strumpor har ni i dem? Som en vanlig vandringskänga? Jag har bara ett par inne-skor från Vivi Barefoot, men de är ca 10 år gamla och känns breda, mjuka men något hårda bak vid hälen. Men då har jag bara en tunn strumpa i.

De som är hardcore kör ju utan strumpa. Men även på sommarn har jag en tunn yllestrumpa.Har superkänsliga fötter och minsta tryck orsakar problem och jag tycker en tunn strumpa ger lite vaddering liksom. Det är mest mot ovanlädret/plösen/snörningen jag behöver det. Skulle nog kunna ha bomull lika bra, men de "bra" strumpor jag har utan dumma sömmar o.s.v. råkar vara ylleblandning.

Boulder boots som joanna inte kunde ha kan jag ha med enbart den tunna yllestrumpan och som nu med extra filtsula, ullfrottésocka och stickad raggsocka.

Men passa dig. Börjar du gå i barfotaskor till vardags så kan fötterna protestera högljutt om de ska tvingas in i vanliga skor sen. Det är många som råkat ut för det. Jättebesvärligt när det blir vinter eller man behöver ha gummistövlar eller grova skor av någon anledning. Jag har behovet till 85% täckt nu, men det har både tagit tid och kostat pengar. Snyggskor kan jag glömma, men det bekymrar mig mindre.
 
Kom på en känga som inte nämnts; Jörnkängan! Jag har som sagt breda fötter men de passar i Jörnkängan "som handen i handsken"...

Skickar ett meddelande till dig ang kängorna.
 
De som är hardcore kör ju utan strumpa. Men även på sommarn har jag en tunn yllestrumpa.Har superkänsliga fötter och minsta tryck orsakar problem och jag tycker en tunn strumpa ger lite vaddering liksom. Det är mest mot ovanlädret/plösen/snörningen jag behöver det. Skulle nog kunna ha bomull lika bra, men de "bra" strumpor jag har utan dumma sömmar o.s.v. råkar vara ylleblandning.

Boulder boots som joanna inte kunde ha kan jag ha med enbart den tunna yllestrumpan och som nu med extra filtsula, ullfrottésocka och stickad raggsocka.

Men passa dig. Börjar du gå i barfotaskor till vardags så kan fötterna protestera högljutt om de ska tvingas in i vanliga skor sen. Det är många som råkat ut för det. Jättebesvärligt när det blir vinter eller man behöver ha gummistövlar eller grova skor av någon anledning. Jag har behovet till 85% täckt nu, men det har både tagit tid och kostat pengar. Snyggskor kan jag glömma, men det bekymrar mig mindre.
Finns finskor också. Vivobarefoot Lisbon och Porto. Fina, sköna (efter ett tag) och tyvärr svindyra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
fingret Är det skillnad på fleece och fleece? Kläder 37
Brune Hur ser man skillnad på en ”äkta” NorthFace jacka och på en billig kopia? Kläder 6
arniklasses Skillnad på Salomon XA Pro 3D Ultra 2 GTX och förra årets modell Kläder 2
RolandF skillnad mellan Yupik resp Nuuk parkas från fjällräven? Kläder 3
andnel Dunjacka 700 fill vs 800 fill. Hur stor skillnad? Köpråd. Kläder 3
mipert Är det skillnad i storlekar mellan Haglöfs och Lundhags byxor? Kläder 6
Bo L Skillnad mellan Goretex och Hydratic Kläder 0
Staffan Andersson Är det någon skillnad? Kläder 25
Mathew Skillnad mellan Thermal Pro och Power Tretch? Kläder 1
skillnad? Kläder 1
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.