Skicka kajak

Tänkte paddla genom Donau i sommar för att ta mig till bulgarien eller liknande. Hur gör jag för att frakta tillbaka kajaken då jag tänkte stanna där? Försökte fylla i info på både DHL och UPS men de säger att 5 meter är för långt för att skicka (max 270).

Tips på att göra med kajaken?
 
Det går givetvis att skicka gods längre än 2,7m, dock kan det vara så att det klassas som "special" och därmed har en annan prislista och andra villkor.

Vanliga lister är ju ofta runt 4m, vissa rörtyper är ofta 6m, stolpar kan ju vara långa. Allt detta är såklart transporterat med lastbil från tillverkar till kund.

Ring och prata med dem, då kan de säkert ge bra svar på hur du skall göra.
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Transport av kajak

Det är alltid klurigt med transport av kajak. Detta pågrund av att det krävs fullstor lastbil för att frakta dem. Dvs det går inte att göra en omastning till lien lastbil vissa sträckor. Därför räkna kajak som skrymmande gods.

Det är dyrt att frakta kajak så räkna med att det kostar ett antal tusenlappar.
 
Flyttfirma Kanske

Jag har skickat med flyttfirma, specialgods till Norra england - funkade kanon till rimliigt pris,
 
Det är väl i just såna här situationer som en faltkajak är bra. Du kanske kunde låna eller hyra någon om du inte vill kosta på dig att köpa.
 
Det finns hårda kajaker som är tredelade, de har dubbla skott och delas där. Orkar inte googla fram bilder från mobilen. Ett annat alternativ kan vara flygfakt. Jag läste för många år sedan att många utländska flygbolag och flygplatser inte tar skrymmandetillägg eftersom de lastar i ett par kontainers, sedan lägger de kakaken ovanpå dem och sedan lastar de in de sista kontainrarna och lossar omvänt. De utnyttjar att flygplsmets tak är runt och kontainrarna har platta tak. Men i varje fall då för 10-15 år sedan vägrade svensks flygplstser och bolag göra så. De svenskar som reste till USA, Nya Zeland, Australien mm tog bilen till Danmark eller Finland och flög därifrån. Jag har inte läst något om det på senare år. Tyvärr verkar enter (radbyte) vara död på utsidan via nokia, därför llt i ett stycke.
 
Frukost och sitter vid dator :)

Här är lite bilder på delbara kajaker
http://www.google.se/images?q=sectional+kayak&hl=sv&tbm=isch&ei=TPWYT5q-PMLg4QTZlJDFBg&start=0&sa=N

http://www.nimbuskayaks.com/horizon-s.htm

Tyngre och säkert dyrare. Jag har aldrig sett någon i verkligheten och vet inte hur stabila de är i skarvarna, eller hur de är i jämförelse med faltkajak. De senare har jag sett på riktigt, men aldrig paddlat.

Eller sälja kajaken vid målgång?Kanske inte ska starta med en sprillans ny VKV Seagull Off Shore i så fall.

Du kan också försöka hitta en Bulgarier som bor i Sverige och ska åka dit och hälsa på släkten eller annan svensk på bilsemester som mot ersättning kan hjälpa dig hem.
 
När min

fru sålde sin forskajak så skickade hon den till övre Norrland med posten. Det var inte så dyrt men detta var förra milleniet.

Thure
 
Dhl

brukar vara dyra för privatpersoner undantaget returer till företag.

Speditionsfirma kanske kan funka. Medveten om att detta är en gammal tråd. Bussgods funkar bara inom Sverige.

Thure
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips