Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Skavsår insidan överarmen...
- Trådstartare Noob
- Start datum
Sidosömmen är troligtvis orsaken, rundstickade linnen finns......
Jag tror det är sömen runt hålet för armen som ställer till det. Det stämmer med skavsårets form (som en linje vinkelrätt mot armen). Rundstickat? Vad är det och var kan man köpa såna? Det bör vara nåt som är lämpligt för löpning.Sidosömmen är troligtvis orsaken, rundstickade linnen finns......
När jag sprang så köpts linnen som var trikåstickade som en tub, sömmarna runt armhålet sprättade vi upp, tråden är oftast mer plast än bomullsfiber, såg inte så snyggt ut men skall man springa en halvmara behövs grejer som funkar. Har inte köpt linnen på länge. Numera kör jag med T-tröjor i ullblandning.
Det uppfattar jag inte som ett problem. Ser ändå ut som ett sjölik efter halva distansen. Före och efter också enligt en del, hahasåg inte så snyggt ut
löpar-T-shirts har jag 20-25 st i olika funkismaterial. Problemet med dem är att de täcker för mycket hud. Ju mer bart desto bättre kylning. Sen är det så att hur funkis ett material än är så klarar det inte av att transportera bort mer än en bråkdel av svetten. Ull är kanske bättre på den punkten, men yllekläder täcker lika mycket.Har inte köpt linnen på länge. Numera kör jag med T-tröjor i ullblandning.
Förtydligande. Jag vill springa i linne för att hålla ner kroppstempen. Svettas mycket när jag blir varm.
Hittade och köpte några linnen idag som har sömmen mer framtill. Hoppas det löser problemet. De känns väldigt meshiga och välventilerade också.Sidosömmen är troligtvis orsaken, rundstickade linnen finns......
Bomull är tyvärr inte så roligt när det är genomsurt av svett. Det blir blytungt och sliter hårt på huden. Blödande bröstvårtor är inte roligt, svider som elden i duschen.om det är kylning du önskar. Huden blr svalare av avdunstningen och det blr bevisligen svalare med boulls T-shirt än med bar överkropp vid löpning.
Funktionsmaterial släng dig i väggen typ.
Thure
Fler förslag välkomnas. Någon som provat plåster eller vasselin?
Bomull är tyvärr inte så roligt när det är genomsurt av svett. Det blir blytungt och sliter hårt på huden. Blödande bröstvårtor är inte roligt, svider som elden i duschen.
I min erfarenhet fungerar bomull utmärkt som löpartröja t ex på Stockholm Maraton i rejält varmt väder. Det finns säkert individuella skillnader. Bäst fungerar avdunstninge/avkylningen när bomullen bara är fuktig inte helt plaskvåt. Om huden är helt blöt blir den mindre hållfast och då ökar risken för skavsår mycket. Ull skulle kanske kunna vara ett alternativ.
Thure
Jag gillar faktiskt också bomull. Materialet har hamnat i oförtjänt dålig dager. Distanser upp till en mil springer jag gärna i en vanlig bomulls-T-shirt. Men där nånstans börjar den bli helt genomvåt. Då funkar det inte så bra längre. Sitter som klistrad över axelpartiet och bröstkorgen men klafsar mot magen.I min erfarenhet fungerar bomull utmärkt som löpartröja t ex på Stockholm Maraton i rejält varmt väder. Det finns säkert individuella skillnader. Bäst fungerar avdunstninge/avkylningen när bomullen bara är fuktig inte helt plaskvåt. Om huden är helt blöt blir den mindre hållfast och då ökar risken för skavsår mycket. Ull skulle kanske kunna vara ett alternativ.
Thure
Jag gissar att du svettas relativt lite. Jag svettas floder.
Vi är olika i mängden svettning. Själv klistrade jag bröstvårtorna och kyldes bäst i bomull, såg ut som en blåsbälg till sjölik efteråt men kom runt....
uppe vid armhålan, som jag får när jag springer i linne. Några förslag på hur man undviker/lindrar problemet?
Forslag ett: Sluta kuta i linne
Forslag tva: Tejpa armen med skavsarstejp
Forslag tre: Kop ett battre linne
Inget går upp mot linne när det är varmt. Ju mer hud som kyls av desto bättre. Helst hade jag sprungit med bar överkropp men det kommer förmodligen uppfattas som sedlighetssårandeForslag ett: Sluta kuta i linne
Forslag tva: Tejpa armen med skavsarstejp
Forslag tre: Kop ett battre linne
Tejpa har jag övervägt och skall ev testa. Gillar inte tanken riktigt. Löpning skall vara enkelt.
Bättre och bättre... Svårt att se hur något linne kan vara bättre än de 6-7olika modeller jag har. Bäst har ett Adidas-linne med sömmen mer framtill funkat men även det ger en del skav när distansen börjar närma sig två mil.