[Skåne] Gissa bilden!

Precis

det är taget från piren/bryggan som leder ut till bastun vid Bjärreds saltsjöbad. Vattnet är följaktligen Öresund.

Thure
 
Är vattnet Öresund eller Lommabukten? eller båda?
För ordet bukt beskriver ju kustremsans utformning men vart går gränsen mellan bukten och sundet i fråga..?

Och jag har ingen bild just nu så den som vill får lägga upp en bild.
 
Är vattnet Öresund eller Lommabukten? eller båda?
För ordet bukt beskriver ju kustremsans utformning men vart går gränsen mellan bukten och sundet i fråga..?

Och jag har ingen bild just nu så den som vill får lägga upp en bild.

Bukt säger jag spontant i mitt eget språkbruk är strandlinjen men betydelsen i en ordbok är helt klart lite bredare i analogi med vik.

Öresund var i mitt senaste inlägg mera riktat till de som till äventyrs inte vet var Lomma och Bjärred ligger.

Bjärsund blir lite svårare för mig att definiera då jag inte är från trakten. Ortnamnet står på land och borde inte beteckna Öresund? Någon som kan utveckla resonemanget?

Thure
 
Här är nästa gissning. Men det kanske blir för svårt om jag inte ger ett tips. Jag kan säga att det låg en liten by på denna plats. Det var en by på 20-25 hus.
 

Bilagor

  • DSCN4717.jpg
    DSCN4717.jpg
    95.3 KB · Visningar: 243
var exakt?

Här är nästa gissning. Men det kanske blir för svårt om jag inte ger ett tips. Jag kan säga att det låg en liten by på denna plats. Det var en by på 20-25 hus.

Kan du med ord eller kartlänk beskriva lite mer exakt var bilden är tagen?
Har i unga år varit mycket i krokarna, säskilt i och kring Näsby scoutkårs (numera Näsby/Österslöv) stuga Fågelsången i Kaffatorp, dvs andra sidan vägen jämfört med Lerjesjön och närmare Immeln.
Hade inte hört om döda byn tidigare men läste med stort intresse länken i senare inlägg.

/Patrik, alltid redo och kankse snart med en ny bildgåta
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.