[Skåne] Gissa bilden!

Lite arkeologi...

Tulestenarna.jpg


Vad heter monumentet?
 
Det jäkliga är att jag inte har någon bra bild just nu, det kommer att ta ett par dagar eller en vecka innan jag får ordning på allting här, ny dator........Jag få passa och så kan någon som känner för det stoppa in en ny bild.
 
Jag "slänger in" en liten bild från i våras så länge med en historisk frågeställning.
508.jpg

Frågan lyder; Vad kallas de åkerbitar i ett gammalt system att rättvist fördela mark mellan flera brukare?

För att bönderna förr rättvist skulle dela på goda så väl som dåliga jordlotter fick första bonden en ca 8 meter bred remsa av åkern. därefter fick nästa bonde 8 meter och den tredje ytterliggare 8 meter. när alla inblandade fått var sin lott började man om från början och fördelade på så sätt all odlingsmark rättvis. Stenig mark, mager mark och bördig mark fördelades lika. Mellan lotterna lät man träden växa. bilden visar sådana raka rader av träd på ca var 8:e meter.
 
Jag "slänger in" en liten bild från i våras så länge med en historisk frågeställning.
508.jpg

Frågan lyder; Vad kallas de åkerbitar i ett gammalt system att rättvist fördela mark mellan flera brukare?

För att bönderna förr rättvist skulle dela på goda så väl som dåliga jordlotter fick första bonden en ca 8 meter bred remsa av åkern. därefter fick nästa bonde 8 meter och den tredje ytterliggare 8 meter. när alla inblandade fått var sin lott började man om från början och fördelade på så sätt all odlingsmark rättvis. Stenig mark, mager mark och bördig mark fördelades lika. Mellan lotterna lät man träden växa. bilden visar sådana raka rader av träd på ca var 8:e meter.

Snygg bild tycker jag... Menar du teg eller tegskifte?
 
Nu börjar det komma in lite vettiga förslag!

Teg är inte det namn jag hört på det jag söker men kan vara en synonym. Verkar vara samma princip men kallas kanske olika saker i olika delar av skåne, vad vet jag. Detta aktuella område ligger i alla fall i norra skåne, typ Skånes Fagerhult.

Fortsätt fundera.
 
Nu börjar det komma in lite vettiga förslag!

Teg är inte det namn jag hört på det jag söker men kan vara en synonym. Verkar vara samma princip men kallas kanske olika saker i olika delar av skåne, vad vet jag. Detta aktuella område ligger i alla fall i norra skåne, typ Skånes Fagerhult.

Fortsätt fundera.

Nya förslag.. Attungar eller mer generellt lott

Är detta förslag åker jag hem till morfar och frågar vad han kalla dem...

/Stellan
 
Jag söker fortfarande en annan benämning. Dags att besöka morfar...

/PO

Jag känner inte för att åka hem till morfar men jag tror att han vet vilket ord du är ute efter. Han är för all del inte från Skånes Fagerhult utan från Sonnarp...

Jag ger ännu ett förslag :) Kan det vara bol?

/Stellan
 

Liknande trådar

Tillbaka
Topp