Skaljacka - hjälp tack!

Hej. Nu letar jag efter nya kläder men är inte särskilt bevandrad inom området och söker er hjälp.
Jag letar efter en skaljacka (även regnbyxor eller likvärdigt) av lite bättre kvalitet som jag kan ha i många år.

Jag tänkte använda jackan både när jag åker skidor (och ett mellanlager, som ni gärna också får tipsa om). Men också på sommarhalvåret när det är lite kallare/regnar och självklart när jag är ute på äventyr.

Därför tänker jag att jag vill ha en jacka som: (här får ni gärna komma med tips om det är något mer/mindre jag behöver. vissa punkter kan självklart kompromissas)

1. är tunn, sval och man kan svettas i.
2. är vatten och vindtät, ska ersätta regnjacka men också skidjacka (det kan blåsa på väldigt bra uppe på fjället)
3. har en luva, men går att packa ner eller plocka av.
4. är slitstark.
5. har praktiska fickor, bland annat innerficka.
6. har helst möjlighet till snölås eller liknande, men jag klarar mig med en jacka som bara sitter bra och inte är rent ut sagt dålig att ha till vintersport.
7. är tillräckligt rymlig för ett mellanlager men sitter fortfarande bra till en aktiv fritid.
8. går att försluta vid alla hål (armar, kropp, huvud) så att inte snö och snålblåst kommer in.
9. har neutrala färger. tex svart. mörkblått. brungrönt.
10. kostar max 4000 kr, jag tänker mig 3000-3500 kr. jacka får självklart vara ännu billigare

Är MYCKET tacksam för hjälpen. Jag har aldrig tidigare köpt en så här fin jacka så jag känner mig lite bortkommen när jag kollar på jackor. Jag ska snart fylla 20 och tänker mig att jag inte ska behöva köpa någon ny friluftsjacka på väldigt många år.
Är tacksam för alla tips både on topic och off topic.
 
får man fråga varför huvan ska gå att ta av? (hur viktigt är det?)
Två eller trelagers?
Tvålagers har ett nät eller polyestertyg som hänger löst på insidan för att skydda membranet. Trelagers så är ett skyddande lager laminerat direkt på membranet. Stelare, men mera lätt-torkat.
Har tyvärr inga konkreta förslag att komma med...
 
att huvan ska vara avtagbar är inte särskilt viktigt. kanske det minst viktiga. Men jag tycker att det kan vara trevligt att inte ha den hängandes när man inte har användning för den.

det här med två eller tre lager har jag efter ganska mycket läsande fortfarande inte riktig koll på.
Jag vill ha det som är tåligast och andas bäst. har jag förstått att trelager är bäst i det avseendet, men jag är inte säker. Jag förstår helt enkelt inte riktigt vad som är skillnaden. Jag hoppas väll att forumet kan förklara och kanske efter mina behov också beskriva vad som passar mig bäst(?)
 
Jag vet inte om jag har sett så många skaljackor med snölås, det brukar snarare vara fodrade rena vinter/skidjackor som har det.

Du är lite sent ute nu eftersom de flesta vårreor precis slutat men här är lite av de som finns kvar:

OBS för storlekarna.
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=HAGLOFSCHAOSJKT_F07

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=HAGLOFSINFERNOJACKET

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MAMMUT_EXCHOOYUJKT_S09

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MILLETKEXPERTEVO

http://www.getout.se/sv/artiklar/getoutlet/konfektion-2/traverse-pro-jacket-charcoal-3.html

http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=67029

Läs på och kuta runt o prova, det är lättast. Lycka till!
 
tack daniel!

som sagt så är inte snölås särskilt viktigt. det går att köpa fristående snölås, men hittills i min alpinåkning har jag klarat mig bra utan.
 
Arcteryxtipset var inte alls dumt i min mening. Men något att fundera över är om du vill ha en vindslå över frontdragkedjan, har du inte det finns alltid risk att vind smiter in genom blixtlåset. Sedan angående huva så värderar jag huvan mycket högt på en jacka - MEN - den måste sitta bra! Man skall kunna titta höger/vänster nar och nästan hela vägen upp utan att huvan stramar eller att man (vilket är alldeles för vanligt förekomamnde) vrider huvudet men inte huvan och tittar rakt in i tyget. Jag föredrar en huva med en liten metalltråd längst fram, då kan man forma skärmen som man vill. Det finsn itne så många sådana jackor ute på marknaden. Visst, det är en metalltråd som man böjer så den kommer att gå av förr eller senare men jag tycker nyttan är värd det. De jackor jag komemr på i nuläget som har detta är Tierra Cho Oyo (vet inte om den säljs längre, min fru köpte en sådan för ~3 år sedan) och en Taiga som jag fick tag i för kanske 4 år sedan.

En jacka som jag provat men ej äger som jag blev mycket mycket imponerad av huvan var Marmot Troll (eller var det Trolle?). Den huvan är nog bland det bästa jag provat. Inte en jättedyr jacka heller har jag för mig. Klättermusen har i regel också väldigt bra huvor men de kvalar knappast in i din budget, men de har haft rea där ett tag nu så har du tur kanske det finns något kvar (klattermusen.se).
 
En annan fördel med frontslå, särskilt om den stängs med tryckknappar, är att man kan lämna blixtlåset öppet, och bara stänga med knapparna, för att få lite mer ventilation utan att ha jackan helt öppen.
 
hej. tack för tipsen! Jag besökte min lokala naturbolaget-affär idag och testade de jackor som var enligt mitt behov. den jackan jag trivdes mest med var "Bergans Luster" http://www.bergans.no/produkter/def...ng_detalje&ID=998&byttbilde=black&ml1=2&ml2=1

Jag hittar ingen recension om den. Är det någon som kan uttala sig?

jag bor i växjö, liten stad, så det finns inte så många affärer. Tex vet jag inte om det finns någon som säljer klättermusen. Även om det verkar vara en sjyst jacka som Christoffer har tipsat om, med väldigt bra pris just nu, så känns det lite sådär att köpa en jacka innan man har provat den.

förresten. Jag ska åka till USA tidigt i sommar. Ska man köpa jacka där kanske? dollarn är ju låg. är det någon som har koll på? typ på någon amerikanska affär/hemsida där man kan kolla priser...
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Mathew Skaljacka - beslutsångest. Hjälp och tips! Kläder 20
Linnet Skaljacka Hjälp! Kläder 4
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.