Skidjacka

Letar efter en ny skidjacka och har lite svårt att hitta något perfekt.

Åker utför, både slalom och telemark i +5 till -25 C. Ibland blåser och snöar/regnar det ju också.
Gräver fika-plats och grillar korv m.m. Den ska passa för turer med snöskor också, så inte för varm.

Har tidigare en Mobius Randonné goretex med teflonförstärkta slit-ytor. Den jackan ser nästan ny ut, men är vid i halsen och något för stor för mig faktiskt (Köptes på rea i Colorado, ska sälja den nu stl Large Blå/Gul om någon är intresserad)
Just nu kör jag med en lätt fodrad Everest jacka, men dragkedjor och tyg verkar slitas snabbt så jag vill ha något annat.
Byxorna jag har är helt underbara bib Marmot så de går högt upp , därför är snölås på jackan inte så viktigt.

Har kollat på Arcteryx , men svårt att se vilken modell som egentligen är "bäst"?
Marmot Speed Light, men då får man bara ett skal och måste köpa någon passande mellan-lager-tunn-jacka och dessutom undrar jag hur de tunna skaljackorna fungerar i -20c?
Den får inte vara för tight i modellen om man ska få in flera lager, och inte gå för långt ned då telemarksåkningen i djupsnö inte tycker om det.

Någon som har tips på en smidig, lätt fodrad, vattentät skidjacka med bra huva som rymmer en hjälm?
 
Jag har ingen aning om fodrade jackor. Men så föredrar jag skal så jag kan reglera hur varmt det ska vara.
Åker jag pist/lift i kallare väder än -15 så har jag underställ + "mellanlager" (fleece eller ylle). Är jag mer aktiv, dvs går på topptur, eller om det är varmare har jag olika kombinationer av underställ och kanske en varmare väst.
Ska jag sitta still sätter jag på mig dunjackan över eller under skalet.

Utbudet på skaljackor är enormt, så det är svårt att rekomendera en som är "bäst". Själv använder jag framför allt tre olika; en 10 år gammal KM Grim i eVent som numera läcker en del om det regnar, en Peak i Gore PacLite av okänd ålder som ser sjukt sliten ut men fortfarande verkar funka och en Haglöfs Spitz i Gore Pro Shell.
Alla är korta men de funkar ok även när jag inte tar hängselbyxorna.

Membranjackor måste enligt min erfarenhet sitta tight för att funka, är de för stora kondenserar ångan på insidan istället och fryser till ett ispansar.
 
Jonas, klarar du dig med underställ+fleece vid -20? Sålänge man åker är det ju ok, men lift-resan kan bli väl kall...
Jag ska nog kolla mer på olika skal och testa.
 
Jonas, klarar du dig med underställ+fleece vid -20? Sålänge man åker är det ju ok, men lift-resan kan bli väl kall...
Jag ska nog kolla mer på olika skal och testa.

Ok då, kanske har dubbla underställ... :)
Men jag är väldigt svettig av mig vilket ställer till det lite vid aktivitet i kyla. Det är MYCKET bättre att vara lite småkall i liften upp än att bli svettig på vägen ner. För blir man väl svettig i de temperaturerna så blir det snabbt väldigt kallt och obehagligt.

Är man mer frusen så kanske ett dun eller fiberplagg i någon variant under skidjackan, eller en liten dunväst över kan vara ett alternativ?
 
Ja eftersom jag redan har en skön MountainHardwear Kelvinator dun med huva så blir det nog så :)

Arcteryx Alpha,Beta,Theta AR verkar fina. Ska kolla lite mer. Tack för synpunkterna.

Oright! Jag har sj en Beta AR och e sjukt nöjd. Har sjukt många användningsimråden beroende på vad man har under/över. :) Alpha känns förr tunn med tanke på stålkanter och annat vasst som kan komma i vägen. Theta har jag inte kollat på, fastnade för Betan innan jag hann testa. :p
Lycka till
 
Jag har också en Arc'teryx Beta AR och det är den bästa jacka jag haft. Vindtät, regntät OCH andas. En tunn dunjacka (Patagonia Down Sweater i mitt fall) och/eller fleece under funkar perfekt. Sen underställ under det. Jag har aldrig åkt utför i 20 minus men ner till 10 minus är det super.
 
Kanske kommer lite sent men jag tänkte ändå bidra med min åsikt eftersom den verkar avvika en del från övrigas.

Om det främst är minusgrader det gäller så rekommenderar jag starkt att köpa en bra softshelljacka istället. Membranjackor är bra om det är blött, men tämligen värdelösa om det är kallt.

Jag har turat i en mellantjock softshell med endast ett tunt merinoställ under i -15 och styv kuling på 4000 m höjd, utan att frysa. Behöver man lite mer värme tar man en tunn och lätt vindjacka utanpå, och är det dags för fika så tar man på sig dunjackan! Inga jobbiga byten av mellanlager utan snabbt, lätt och enkelt.

Men alla har sin egen filosofi. Man ska köra på det man gillar!
 
Det jag tycker är viktigt är att kragen inte är för vid och att den är tillräckligt hög. Dvs ordentligt över hakan, nästan upp till munnen. Ser gärna också att det är en riktig dragkedja med vindslå framför på utsidan. Tycker vattentäta dragkedjor är struliga och är osäker på deras hållbarhet.

Om den inte ska bäras i regn skulle jag definitivt gå på ett softshell eller eraproof material, andas så mycket bättre.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk
 
Många av dagens modejackor saknar slejf för främre blixtlåset. Detta är för mig en fullkomligt vansinnig modedetalj.

Mitt korta besök i softshell-land: För kanske fem-sex år sedan köpte jag en dylik softshelljacka utan slejf. På väg ned från Åreskutans topp i kanske femton minusgrader rämnade blixtlåset och jackan var helt öppen. Eftersom jag var på väg ned mot Stendalen var jag tvungen att åka rätt länge innan jag kunde ta mig inomhus - rätt nedkyld - och få mig kläder på kroppen.

Innan dess aldrig en jacka utan slejf, efteråt ALDRIG en jacka utan slejf, oavsett blixtlåsets kvalitet.

Jag har haft några haglöfsjackor som fungerat bra, nu sist köpte jag en Klättermusen Glaser som jag trivs mycket bra med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
NiklasViklund Ny skidjacka - Tips!? Kläder 2
ECrider Skaljacka/Skidjacka Kläder 13
caandtfo Bergans Rask som skidjacka Kläder 0
jhermeren Tips på skidjacka Kläder 4
thfc Skidjacka? Kläder 1
kempe Windstopper i skidjacka? Funkar det? Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.