Ska kopa allt nytt!!

Jo...
Just nu sitter jag i Inden (Goa) och har kommit pa att jag ska borja cyckla runt i varlden. Sa nu till varen ska jag ge mig in i langfards-cyklings trasket. Men jag behover kopa alla grundlaggande prylar. Jag vill ha lite tipps fran er som ar mer erfarna i detta omrade. Dundra pa bara...

Vilken typ av cyckel?
Prisklass och kvalitet?
Kopa utomlands kanske? (pris)
Vaskor?
Reservdelar?
Bas-klader?
Har jag missat nat...?

Min plan ar att jag ska ge mig ut over sommaren och trampa runt i Norden sa mycket jag kan.
Jag har redan alla frilufsprylar for camping, sa det behover jag inget nytt av...

Det kanske ar en stor fraga detta, men jag blir glad for de enklaste tipps om vad jag behover tanka pa.

/JOHN
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Budget?

Finns många trådar om detta tidigare. Några sanningar finns inte men många olika skolor. I stort sett alla cyklister har nog en egen uppfattning.

Traditionellt bör man välja en cykel med hyfsat lång hjulbas samt lågt sittande packväskor. Att packa både i framväskor och bakväskor och att välja pålitliga väskhållare spar strul.

Titta på vår gurus Janne Corax sidor så får du tips på utrustning för lite mer seriösa äventyr http://www3.utsidan.se/corax/

Recumbents kan vara ett alternativ men dessa är dyra och kanske inte färdigutvecklade.

Titta runt här på forumet och använd sökfunktionen.

Thure
 
Trampa på.....

Har trampat runt 4500 mil med mina Vaude väskor i olika temperaturer och har inget att klaga på. Prata med en seriös cykelhandlare vad gäller val av hoj, vissa delar bör bytas ut emot starkare. Det finns en Tysk som cyklat på samma hoj i 42 år.
Ett par bra cykelbyxor är att föredra, annars beror ju klädvalet på vart du befinner dig.

Gnällbältaren....Jesper
 
Lethron; sa:
Jo...
Just nu sitter jag i Inden (Goa) och har kommit pa att jag ska borja cyckla runt i varlden. Sa nu till varen ska jag ge mig in i langfards-cyklings trasket. Men jag behover kopa alla grundlaggande prylar. Jag vill ha lite tipps fran er som ar mer erfarna i detta omrade. Dundra pa bara...

Vilken typ av cyckel?
Prisklass och kvalitet?
Kopa utomlands kanske? (pris)
Vaskor?
Reservdelar?
Bas-klader?
Har jag missat nat...?

Min plan ar att jag ska ge mig ut over sommaren och trampa runt i Norden sa mycket jag kan.
Jag har redan alla frilufsprylar for camping, sa det behover jag inget nytt av...

Det kanske ar en stor fraga detta, men jag blir glad for de enklaste tipps om vad jag behover tanka pa.

/JOHN

Det är väl inte så noga vad man köper för grejer... Det fungerar även med låg kvalitet men risken för problem ökar.
Det viktigaste med cykeln är att den känns skön att cykla med om du har tänkt cykla långt. Vilken kvalitet man ska välja beror till största del på vilken budget du har. Min första tur gjorde jag på en cykel som jag köpte ny och kostade 1 200 kr och den höll över Australien, drygt 500 mil.
Därefter köpte jag en ny cykel för ca 7 000 kr för min andra tur. Den höll 1 700 mil innan jag bröt ramen på den. Köpte en ny cykel för 8 000 kr igen och den har hållit nu i 2 000 mil. Ska använda den ännu ne tur. Så mitt tips är att försöka hitta en cykel för ungefär 8-9 000 kr så har du en cykel som håller lite längre.

Väskor: Jag använder Vaude:s väskor och de håller bra. Har även testat ortliebs med gott resultat.

Om du håller dig inom Norden så räcker det mer utrustning för att laga punkteringar.

Kläder brukar jag utgå från vad jag har hemma... Blir billigare så...

Kolla in www.stormkorp.se och [urlwww.cykelturist.com/[/url]

/Stellan
 
Köp en cykel med stålram om du ska cykla långt bort där civilisationen börjar krympa. Alla har en gammal transformator stående någonstans, även i världens avkrokar, men det är få förutom proffesionella svetsfirmor som har en Mig eller Tig-svets:)

En av de bäst ramarana jag testat är Marin Team:s Pine Mountain ram. En stålram som är väldigt skön att köra långt på och håller riktigt bra.

Shimanos Deore elelr LX-grejor är bra, försök dock köpa en LX eller XT som är topmatad, eller top mount som det ofta står. Då kan du välja mellan indexerad växling, alltså fasta växlar 1,2,3,4,5 osv (för att göra det lätt), och friktionsväxling där det är frågan om steglös motståndsökning.

Dubbelbottnat däck är också en bra grej. Skivbromsar är bra men går dom väl sönder och då står "mitt i Mongoliet" som utrycket gör gällande så är det lättare att improvisera lite och fixa en v-broms än att fixa försöka laga en läckande hydraulslang. Speciellt när oljan runnit ut under de senaste 3 milen och du får slicka upp oljan från ökensanden med tungan:)

Stel framgaffel är bäst, även om en dämpad funkar. jag gjorde ett hemmagjort fäste med hjälp av bultband, plastbitar och lite gummislang:)
 
Mtb eller standard?

Tack för alla intresanta svar!

Nu står jag inför ögonblicket då köpet skall göras.. och jag har nog insett att det inte är en sån advancerad grej egentligen... iaf på min nivå...
Men.... Ska jag köpa en typ; mountainbike eller en väg-cyckel? Jag gillar att köra in på mindre stigar och utforska lite, men det kanske funkar även med en vanlig långfärdscyckel med smalare däck och utan stötdämpare.
Vad tror ni?
 
Ang. cykelval

Dessa frågor kommer upp vid den här tiden varje år!
Man kan bara ge generella råd då nybörjare oftast inte har hittat just den typ av cykling som passar dem. Så gör en sökning i forumet så hittar du mer än väl det du behöver veta.
Men generellt kan man säga att fler prylar och funktioner inte bara adderar utan tom. multiplicerar mängden fel som kan uppkomma!
Så börja med en enkel cykel i cromolly-legerat stål i ram och gaffel. Lite för stor är bara bra då du vill ha en lång hjulbas för att kunna packa vikten över och mellan hjulaxlarna. Cykeln rullar stabilare på ojämt underlag och håller bättre. 28 eller 26 tums hjul(622 eller 559 mm) spelar mindre roll om du inte skall ge dig på längre cyklingar på dåliga vägar.
Viktigast är att det är välbyggda 36 ekrade hjul med kraftig fälgar. Undvik en hel del problem och välj samma material i pakethållarna som i ramen(tex. Tubus) för aluminium spricker gärna och är knepigt att laga.
 
X3MA; sa:
Köp en cykel med stålram ... Alla har en gammal transformator stående någonstans,
Påståendet att "en stålram kan vilken bysmed som helst svetsa ihop om nåt händer" är om inte en myt så iallafall en grov överdrift. En lätt och modern stålram i tunna cromolyrör är ofta riktigt svår att svetsa även den pga godstjockleken och legeringen, så reparerbarheten är nog inte riktigt vad folk förväntar sig alla gånger.

Vill man ha nåt som verkligen bysmeden kan fixa så ska man leta efter nåt tungt, billigt och gammalt. Då hittar man antagligen en tjock ram i ett relativt låglegerat stål som kan brännas ihop med lite vad som helst om det skulle behövas.

Dubbelbottnat däck är också en bra grej.
Eller menar du fälg?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips