Ska jag ge upp Lundhags?

Hej alla glada vandrare!

Det är dags för mig att skaffa nya skodon och jag har, utan att överdriva, provat minst 40 olika par kängor i diverse storlekar, färger, former och foder.

Nu till det stora dilemmat i min situation: de kängor som sitter klart bäst på min fot är Meindl Kansas och Crispi Skarven 2.0. Dock vill jag nog inte ha gore tex egentligen då det är vad jag tidigare haft och torktiden är ju inte optimal, dock är komforten trevlig och jag har aldrig fått skavsår eller liknande.

Lundhags borde alltså vara svaret men ingen av de modeller jag beställt (har tyvärr ingen butik inom rimligt avstånd med ett vettigt sortiment Lundhags) har suttit ens lite bra. Jag har provat Vandra i olika storlekar som glappade vansinnigt mycket i hälen, Tjakke som var så smal att det efter 10 minuter i hemmet värkte i mina fötter rätt rejält. Jag ringde då upp Lundhags skomakarverkstad där en man rekommenderade mig Forest II, storlek 44. Fick idag hem dessa och de sitter inte bra alls, inte ens med en extra sula och dubbla tjocka sockor får jag bra passform och hälen lyfter sig bara jag rätar lite på foten.

Finns det någon annan modell ni kan rekommendera (som helst inte kostar 5k)? Ska jag prova en storlek mindre? Eller ska jag bara sluta krångla och skicka saker fram och tillbaka och istället köpa gore tex kängor som jag vet sitter bra?

Hjälp!
 
Precis som du skulle jag helst vilja ha ett par ofodrade kängor. Det jag har är ett par Crispi Gran Paradiso, vilket tycks vara detsamma som Skarven. De har fungerat bra för fjällvandring. Ett halvnummer större hade varit bättre, men det finns inte. Testade Meindl Engadin för några år sedan, men de passade inte.
 
Detta är nog det bästa, om än inte det billigaste, alternativet för TS. Men finns pengarna rekommenderar jag också att åka till Järpen.

Problemet är att det är över 7h enkel resa sträck-körning för mig till Järpen. Jag tycker nog faktiskt att det är lite väl långt, i alla fall om man inte har andra ärenden i området.

Men ni tror att det är enda lösningen för mig när det gäller Lundhags? Att gå ner en storlek i Forest är lönlöst?


Roger.shultz sa:
Meindl Engadin, ingen gore-tex utan läder-lining.
Den modellen hade jag missat helt, ska se om jag kan få tag på sådana att prova om jag ger upp på Lundhags.
 
Meindl Engadin, ingen gore-tex utan läder-lining.

Verkar vara samma känga som Meindl Island, en mycket skön vandringskängor som jag använt på alla fjällvandringar i många år. Lätt att vaxa för att bättre på skyddet mot den värsta blötan utifrån.

För senhöstvandring med tält är gummistövlar eller skalkängor typ Lundhags bättre, då fodrade läderkängor aldrig får chansen att torka pga ständig blöta och låga temperaturer.
 
Senast ändrad:
Verkar vara samma känga som Meindl Island, en mycket skön vandringskängor som jag använt på alla fjällvandringar i många år. Lätt att vaxa för att bättre på skyddet mot den värsta blötan utifrån.

För senhöstvandring med tält är gummistövlar eller skalkängor typ Lundhags bättre, då fodrade läderkängor aldrig får chansen att torka pga ständig blöta och låga temperaturer.
Håller med, Meindl Island är helt underbar att vandra i. Jag har aldrig haft tillstymmelse till blåsa eller skav, passade mig perfekt från första dagen. Märkligt med Engadin, hittar inte dom på Meindl´s egen hemsida och den finns inte i så många butiker heller. Undrar om Engadin finns i wide som Island gör?
 
Jag har ett par lundhags jaure light köpta i Järpen. De sitter väldigt bra på mina långa men rätt smala fötter. Upplever hälgreppet som riktigt bra. Ja, de är inte de billigaste men kan gå att hitta från runt 3000 online (ungefär vad de gick på på outleten också). Mitt intryckt är att de lite tjusigare lundhahsmodellerna har ett mer utvecklat hälparti.

Pratade en hel del med dem i Järpen innan jag köpte. De rekommenderade rätt starkt att inte köpa för små kängor där man riskerar att tårna slår i i fram när man går utför. De har tom en "backe"i butiken där man får testa detta. Jag har i vanliga fall 45-46 men blev 47 på lundhagskängorna. Det her jag inte ångrat. Kan ha tjockare strumpor om de används vintertid även om jag behöver snöra åt en del om jag har tunnare strumpor.

Lundhags har ju lite olika läster på olika modeller men tyvärr tycker jag inte det beskrivs så tydligt på deras hemsida (iaf inte för alla modeller). Jaure light ska tex vara smalare än vanliga jaure vilket var en del av att jag valde Light. .
 
Problemet är att det är över 7h enkel resa sträck-körning för mig till Järpen.
Jag tycker nog faktiskt att det är lite väl långt, i alla fall om man inte har andra ärenden i området.
Jag gjorde den resan i somras: två gånger 60+ mil tur och retur - sedan tog det en massa veckor
innan de nyskapade kängorna anlände hit. Har inte ångrat resan en endaste sekund efteråt!
/Odd
 
Jag har ett par lundhags jaure light köpta i Järpen. De sitter väldigt bra på mina långa men rätt smala fötter.
...
Lundhags har ju lite olika läster på olika modeller men tyvärr tycker jag inte det beskrivs så tydligt på deras hemsida (iaf inte för alla modeller). Jaure light ska tex vara smalare än vanliga jaure vilket var en del av att jag valde Light. .
Då har jag gissningsvis för breda fötter, kunde inte ha Tjakke då de var för smala för mina fötter. Mycket synd då de satt riktigt bra i övrigt.

Polar300 sa:
Jag gjorde den resan i somras: två gånger 60+ mil tur och retur - sedan tog det en massa veckor
innan de nyskapade kängorna anlände hit. Har inte ångrat resan en endaste sekund efteråt!
/Odd
Kul att du är nöjd! :)
Jag känner dock att för mitt användande blir det lite overkill.

Qvarfordt90 sa:
Jag ringde då upp Lundhags skomakarverkstad där en man rekommenderade mig Forest II, storlek 44. Fick idag hem dessa och de sitter inte bra alls, inte ens med en extra sula och dubbla tjocka sockor får jag bra passform och hälen lyfter sig bara jag rätar lite på foten.
Ingen som har en kvalificerad gissning om det skulle hjälpa att gå ner en storlek på Forest II? Jag har rätt rejält med tåutrymme kvar i storlek 44.
 
Då har jag gissningsvis för breda fötter, kunde inte ha Tjakke då de var för smala för mina fötter. Mycket synd då de satt riktigt bra i övrigt.
Hur gick det för dig med kängorna.? Är i samma sits nu

Kul att du är nöjd! :)
Jag känner dock att för mitt användande blir det lite overkill.


Ingen som har en kvalificerad gissning om det skulle hjälpa att gå ner en storlek på Forest II? Jag har rätt rejält med tåutrymme kvar i storlek 44.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bientai Underställströja vad ska jag välja? Kläder 14
LEmil Mina sockar slits ut i hälen direkt. Vad ska jag skaffa? Kläder 10
oloeve Vilka tumvantar ska jag välja? Kläder 16
PalleC Vad ska jag löpa för ahndskar. Kläder 7
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12
philipalm Vilka skidbyxor ska jag välja? Kläder 17
lindau Vilka byxor ska jag köpa? Kläder 4
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
Mikkel.Orstedholm Vinterkängor, hur mycket större i storleken ska man ha? Kläder 24
MadeleineN Hur länge/långt ska sulorna hålla? Kläder 25
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
tums Brainstorming: ska flytta till Lofoten, behöver ny utrustning. Kläder 4
T.S Ska byta känga, behöver tips! Kläder 40
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
Hybarts Ska det verkligen vara så svårt att få tag i en jacka! Kläder 4
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
goldfish Hur tight:a ska kläderna vara? Kläder 2
ska man behöva torrdräkt??? Kläder 20
pjurka Ska man behöva gå naken? Kläder 16
allt ska va så jävla dyrt Kläder 4
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Moga Galonjacka för fjällen, vilken kan jag skaffa? Kläder 5
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
Farbror Var hittar jag nya Haglöfsskosnören? Kläder 13
museo12 Hur tänka om jag köper Lundhags Scout/Forest? Kläder 9
elektronmusikern Aningen fel storlek. Kommer jag ångra det? Kläder 7
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
rJohansson Har jag bränt byxorna? Kläder 3
rJohansson Nojar jag i onödan? Kläder 2
rJohansson Första kängan, har jag gjort rätt? Kläder 14
mile0003 Kjol, vart hittar jag friluftskjolar? Kläder 1
stenblock Saker jag alltid velat fråga om sk "Fukttransporterande" plagg men aldrig vågat fråga Kläder 40
andersmossing Kängor - är det bara jag? Kläder 28
Essellte Hur väljer jag vinterbyxor? Kläder 0
Davva2 Nu överger jag lätta meshskor Kläder 25
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
EndZone Nu vaxade jag kängorna fel? Kläder 5
Y125 Vart hittar jag denna jacka? Kläder 1
Jocke B Klättermusen - men törs jag? Kläder 19
avslutad130206 Kommer jag att frysa? Kläder 7
JenniferS Kan jag tvätta skalplagg med såpa? Kläder 12
klementsson Jag får inte kängan tät! Behöver lite råd. Kläder 3
Mija F Jag söker duntröja, men inte Klättermusen Liv Kläder 10
thor80 Nikwax Tx.Direct Wash-In ...hur tvättar jag med det? Kläder 2
AnjaM Behöver jag verkligen ett par kängor..? Kläder 9
Ombäck Innan jag drar ut med nya kängor.. Kläder 6
seobserver Alltför ofta läser jag Kläder 20
mipert Det är ju toppen att det regnar mycket, äntligen kan jag testa min utrustning i regn! Kläder 3
apfaktor Vad gör jag för fel? Kläder 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...