Ska det vara så här

Jag kan verkligen inte bestämma mig. Kan någon här hjälpa mig att resonera lite.

Behöver köpa en ny cykel. Mina tidigare cyklar har alla haft navväxlar och fotbroms, men nu vill jag ha nåt häftigare. Dessutom har alla cyklar slutat fungera, så det finns inte så många val kvar att göra.

Jag vill kunna ha cykeln till vardags, i ur och skur, både på vinterna och på sommaren. Men helst vill jag ju ha en riktigt fin landsvägsracer (jag har iaf planer på att börja träningscykla, vet inte hur "bra" cykel jag behöver till det egentligen). Jag vill kunna lämna den i cykelstället (fastlåst naturligtvis), och därför vill jag inte ge mer än 8000-10000kr.

Har provat en hybrid (Spezialized Sirrius Sport, m rakt styre) som jag tycker är en jättebra cykel i sin genre. Men så kommer funderingarna om det verkligen är rätt genre. Kommer jag vilja ha en cykel m bockstyre så fort jag har börjat cykla?

Slog mig att det kanske är en cyclocross jag ska ha. De borde väl kunna ha lite grövre däck och därmed bättre under vintertid, och hålla för att cykla på grusvägar och annat trevligt på sommaren. Och en sån borde väl passa att hänga med cykelklubben ut på? Jag är lite nervös för det där konstiga bockstyret. Kommer jag se nåt (har glasögonen och tycker att det brukar vara lite svårt att se genom de om huvudet är för nerböjt, blir mest att jag kollar över kanten på bågen och inte genom glaset).

Jag vill även kunna åka på semester med cykeln.

Finns det nån som kan hjälpa mig att resonera lite, jag får bara panik här alldeles själv.
 
Du det här med prylar

skor, ryggsäckar, skidor etc.
Kategorin cyklar och kanoter må verka främmande till att börja med men samma regler gäller.
Du kommer förr eller senare vilja ha en racer, varför inte börja där? Begagnat är alltid billigast....
Till vintercykling med snö och is under vill du ha en med dubb på o s v....gilla läget!
Det är alltid lättast att cykla på väg med en racer, därför vill man det.

PS bästa semesterhojen är en racer med en liten vagn efter eller ett bra plastkort i börsen.
 
Senast ändrad:
Om dina cyklar med navväxel och fotbroms "slutat att fungera", så bör du också vara medveten om att cyklar med utvändiga växlar och bromsbelägg kräver ännu mycket mera underhåll.
 
Att en ny cykel kräver mer underhåll är jag väl medveten om. Men jag tycker att sånt är kul. Problemet m den andra är delvis att när jag fick den var den redan rätt sliten och jag har inte riktigt haft kunskap om hur jag ska underhålla och laga den. Tex så tror jag ju att bromsproblemet har berott på att jag haft fel fett i navet.

Många säger ju som du seobserver, kanske är det en racer jag ska ha då. Men vad tror du om en cyclocross.

Jag tycker inte att man måste ha dubbar på vinter, lite grövre däck tror jag duger. M såna trodde jag inte riktigt skulle få plats på en racer, har jag fel? Vad tror du om en cyclocross.

Begagnat är säkert bra. Men jag är tyvärr snäppet för kort för att kunna handla begagnat, alla cyklar passar ju nån som är ca 175-185 cm lång, och jag är knappt 170 cm. Därför är det svårt att hitta en begagnad cykel (ja, det är svårt att hitta cyklar överhuvudtaget, de flesta i affären är ju också alldeles för stora).
 
Cyclocross fungera nog bättre som vardagscykel än en racer gör, avsaknad av skärmar är inte så roligt på en vardagscykel. Dubbdäck under vintern är inget måste men väldigt skönt att ha det extra fästet när det det är isigt vilket det känns som det blir oftare med dom mildare vintrana.
Problem att se genom glasen och inte över kanten på glasögonen när du väljer cykel med bockstyretills får du nog leva med tills du skaffar dig liggcykel ;) och slipper bockstyre för att få bra sittställning.
 
Ser att du bor i Göteborg, det är väl inte många dagar om året som man kan behöva dubbdäck där? Stänkskärmar däremot, gärna med en stor stänklapp längst ner, tror jag är omubärliga om du skall använda cykeln året om.
 
Nej, jag ska inte ha en liggcykel. Det får bli nån annan gång.

Jag har alltid cyklat på vad som nu erbjuds både under vinter och sommar och det har alltid funkat, men slitna däck greppar mindre så nåt mönster vill jag ha på vintern. Dubbdäck har jag knappt testat och tycker mig heller inte behöva det. Ibland är det visserligen glashalt, men lite svårigheter ska man ju utsätta sig för :) (som om inte det här inköpet räckte).

Jag ska köpa en mkt billig cykel av en kamrat imorn, så har jag nåt som funkar iaf, och så får jag prova hur det är med bockstyre. Några rundor på den borde ge mig ett hmm om vad jag tycker om styret, sen är det kanske lättare att köpa en racer eller cyclocross.

Kanske är en idé att sälja bilstackarn och köpa en cykel istället, det skulle ju läsa en del av de ekonomiska problemen.

Finns möjligtvis ingen som skulle vilja låna ut en racer för en runda så jag får prova lite? Jag bor i Göteborgstrakten.
 
Hej ! En racer är en underbar cykel - på asfalt i vackert väder. En cross eller en hybrid är troligen ett bättre val för dig. Själv ser jag det största problemet med bockstyre och glasögon i att glasögonen glider ner hela tiden. För att ändå kunna byta handposition kan du istället använda ett "multipositionstyre",, det ser ut som en hoptryckt åtta, ger minst fyra olika handställningar och god överblick i trafiken. Nackdelarna upptäcker du när farten passerar 50 km/h. Vad du än väljer, se till att du får en tillräckligt liten ram! Anna
 
Dubbdäck kan behövas även i Göteborg även om man kanske inte behöver lägga på dem varje år. Snön kommer ofta i form av slask som sedan fryser till. Eftersom folk då har hunnit cykla i slasket blir det ett spårigt istäcke på cykelbanan.

En landsvägscykel passar inte särskilt bra att cykla i stan med, eftersom det är så mycket ojämnheter på cykelbanorna. Jag har två cyklar. För landsvägscykling har jag en med smala hjul och bockstyre eftersom jag tycker att det är det bästa man kan ha för att cykla långt på asfalt. I stan använder jag en MTB med fjädrad framgaffel som jag också har dubbdäck till.
 
..Jag ska köpa en mkt billig cykel av en kamrat imorn, så har jag nåt som funkar iaf, och så får jag prova hur det är med bockstyre. Några rundor på den borde ge mig ett hmm om vad jag tycker om styret.
Nja, några rundor räcker nog inte. Om du inte cyklat mycket förut bör du nog räkna med betydligt längre tid än så innan bål- och ryggmuskulaturen har anpassat sig till en så framåtlutad position.
 
Hej ! En racer är en underbar cykel - på asfalt i vackert väder. En cross eller en hybrid är troligen ett bättre val för dig. Själv ser jag det största problemet med bockstyre och glasögon i att glasögonen glider ner hela tiden. För att ändå kunna byta handposition kan du istället använda ett "multipositionstyre",, det ser ut som en hoptryckt åtta, ger minst fyra olika handställningar och god överblick i trafiken. Nackdelarna upptäcker du när farten passerar 50 km/h. Vad du än väljer, se till att du får en tillräckligt liten ram! Anna

Det där med tillräckligt liten ram är lite knivigt faktiskt, men jag är medveten om problemet iaf, tack för tipset.

Cyklar du med glasögon? Hur har du löst problemet med att de åker ner isf?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.