Ska det vara så här

Om glasögon

åker ned så är det ett problem att åtgärda hos optikern snarare än hos cykelhandlaren.

Finns en hel del trådar om bockstyrets för och nackdelar.

Racer är sensuellt.

Thure
 
Alla som sportar och har glasögon

borde känna till ridskalmar. Det finns även sportsadlar som speciellt piloter brukar ha.... (Grejerna mot näsan altså...)
 
borde känna till ridskalmar. Det finns även sportsadlar som speciellt piloter brukar ha.... (Grejerna mot näsan altså...)

Egentligen har jag inget problem med att glasögonen åer ner, frågan var mest preventiv. Men vad är ridskalmar? Själv ägnar jag mig åt både tex ridning och löpning utan några problem m glasögonen.

Men gluggen mellan båden och huvudet, där blicken gärna hamnar om huvudet är för framåtböjt, den är dock ett problem.
 
Jag är lite nervös för det där konstiga bockstyret. Kommer jag se nåt (har glasögonen och tycker att det brukar vara lite svårt att se genom de om huvudet är för nerböjt, blir mest att jag kollar över kanten på bågen och inte genom glaset).

Linser har jag hört ska funka bra i dessa specifika kroppsvinklar... och detta oavsett om du cyklar med dubbdäck eller inte, på stigar eller grusvägar eller asfalt, i regn eller solsken, på cykelsemester eller inte och faktiskt även om cykeln står låst i cykelstället ;-)
 
Ja, jag cyklar med glasögon. Har hittat en liten neoprenmanick (20 cm neopren, rörsydda ändar) som träs över skalmarna och håller glasögonen på plats. Försökte köra med linser och sportglasögon ett slag, men den fartvind som hittade in gjorde mina ögon illröda. Jag är extremt närsynt med astigmatism, så extraglasögon bara för cykel/paddling/löpning skulle bli en större investering än cykeln... Anna
 
För min del

så upptas större delen gluggen mellan båge och ögonbryn av hjälmens främre del som skall vara väl nerdragen i pannan. Min båge är tunn och lätt av metall och skymmer därför relativt lite.

Lätt fjädring i skalmarna håller det hela på plats.

Thure
 
Mina tidigare cyklar har alla haft navväxlar och fotbroms, men nu vill jag ha nåt häftigare.
.....
Kommer jag vilja ha en cykel m bockstyre så fort jag har börjat cykla?.
Sluta fundera!
Om du inte köper en häftig cykel kommer du aldrig att bli nöjd.

Jag är lite nervös för det där konstiga bockstyret. Kommer jag se nåt (har glasögonen och tycker att det brukar vara lite svårt att se genom de om huvudet är för nerböjt, blir mest att jag kollar över kanten på bågen och inte genom glaset).
Det är inte bockstyret som gör att du får huvudet för mkt nedböjt, det kan bli så även med ett rakt styre.

Vad som avgör är placeringen av styret, dvs inställningen av cykeln ffa vilken styrstam och styre du har.
På vilken av de här cyklarna får du huvudet mest nedböjt?
T2K9_SUTRA.jpg

eller
strada_600.jpg

(Det finns många andra exempel)

Racercyklar med lågt placerat styre ser snabba ut, därför fotas de nästan alltid så.
Men om det inte är optimalt för dig bör din cykelhandlare fixa det åt dig.

Enklast är att vända på styrstammen, om inte det funkar finns det tom justerbara styrstammar.
Det finns dessutom xtra bromshandtag som monteras uppe på den raka delen av bockstyret för att du skall kunna hålla där uppe och samtidigt bromsa.

Om inte din cykelhandlare kan fixa detta åt dig bör du byta till en annan affär.
Du betalar för service, då skall du få det oxå!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.