Nybörjare letar cykel

Hej!
Behöver hjälp med att hitta en bra cykel till mig. Förra året var jag och min man uppe i Säfsen och där provade jag MTB för första gången. Det var riktigt kul så det är en aktivitet jag gärna vill fortsätta med. Jag gillar bäst att cykla stigar uppåt och nedåt, men kommer säkert använda cykeln till att även cykla på planare marker. Är inte så tekniskt duktig men vill gärna bättra på det. Jag har ingen koll på cyklar och vad man ska tänka på och är tyvärr inte så tekniskt intresserad att jag undersöker allt som sitter på en cykel.

Var ner till Cykloteket och där är två cyklar som jag är i valet och kvalet av. Scott Contessa Scale 910 (10 000:) och Trek Cali SI 29 (13 000:). De stora skillnaderna är väl att Calis ram är mer tjejanpassad samt att den har en mkt bättre framgaffel. Båda är 29" och det fick jag berättat för mig att 26" är lite bättre för tjejer men har hört andra tjejer cykla på 29" och det fungerat bra.
Provcyklat Cali och den var riktigt skön med smalare styre än vanliga mtb. Contessa har jag tyvärr inte provat då de inte hade rätt stl inne.
Mina funderingar:
Hur mycket skillnad gör framgaffeln i terrängcykling? Ska man med automatik välja den med bättre dämpning?
Läst lite tidigare trådar att man ska gå på andra märken än de "dyrare". Har någon nåt tips på ett annat cykelmärke som kan vara bra för de summorna?
Annat jag ska tänka på?

Dämparen är viktig och relativt dyr att uppdatera i efterhand i jmf med många andra komponenter. Det viktigaste är dock att ramens geometri känns bra för dig. Att finjustera med annat styre/styrstam är relativt billigt.
26 eller 29 är väl delvis en smaksak, cykelstil, terräng, längd, etc. Själv är jag ca 175 och tycker att 29 känns för stor och klumpig.
Men se till att du får testa cyklarna i skogen! Många cykelaffärer har testcyklar du kan hyra.

Lycka till!

Ps kan även surfa runt/fråga på happymtb.org

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Satsa på en lite dyrare cykel så du får bra dämpare och växlar så räcker den länge utan problem. Kika gärna på de som säljer cyklar online så får du mycket för pengarna jämfört med Trek och Scott. Cyklar du mycket i fjällen eller på steniga stigar är heldämpat riktigt bekvämt enligt mig.

Exempel: Canyon, Rose, Radeon eller Cube...väldigt mycket för pengarna!

Du finner dem direkt på t.e.x Canyons hemsida eller på sidor som bike-discount.de

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips