Sjösätta kajak Båven

Hej!
Tänkte paddla på Båven.
Söker lämpligt ställe att lägga i kajaken och parkera för en dagstur.
Kommer från Trosahållet, alltså önskar jag lägga i längs östra/sydöstra/södra Båven.

/pinge

Har inte varit vid östra sidan av Båven men vid Sibro, Båvens utlopp mot Lidsjön, finns en badplats med rejäl parkering och hyfsat nära ner till vattnet. Nästa anhalt norrut är precis söder om Oxbro på 53:an där det finns en parkeringsficka på östra sidan av vägen och sen en vägbom för en kort väg ner till båtbrygga/strand.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Från öster skulle jag föreslå sjösättning i Stjärnhov och sjön Naten för att sedan paddla Natån ner till Båven. En fin paddling som jag gjort några gånger. Nästa anhalt österifrån är annars badplatsen i Sparreholm.

/Thor

Längst ned

i sydost finns en grusväg ned till Penningbyviken. Jag har gått iland här vid skridskoturer och det torde går bra att sjösätta där. Eventuellt går det att köra ned med bil men det kan mycket väl vara bommat även om någon bom inte ses på topografiska kartan. Ta med en kajakvagn för att vara på säkra sidan.

Thure

Vid Dagnäsön i östra Båven kan du lägga i kajaken på landremsan som leder ut till själva ön, och sedan parkera på reservatsparkeringen.

En del fågelskyddsområden att hålla koll på i Båven så här års förstås (1/4-31/7), hittas t.ex. via Naturvårdsverkets karttjänst "Skyddad natur".

Per

Vid Åbysjön och Ekebysjön

snirkliga och fina vatten i söder som är en del av Båven finns sjösättningsmöjligheter där vägen går nära respektive vid bron mellan sjöarna.

Thure

Tack ...

... för alla tips!
Det blev en ljuvlig tur med start och mål vid Dagnäsön som visade sig ligga bara en halvtimmes resa hemifrån (nyinflyttad) Bifogar en stämningsbild från Majholmen.

De andra tipsen kommer säkert också till pass framöver :)

/Pinge

Bilagor

• 2014-04-21 15.23.21.jpg
    2014-04-21 15.23.21.jpg
    35 KB · Visningar: 1,026

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips