Båt för syfte

Jämt när jag är ute med kajaken och ser de där uppblåsbara, så tycker jag mest synd om dem och tänker att de nog ångrade sitt köp. verkar extremt tuntpaddlade och tråkiga för längre turer. Kanske duger vid sommarstugan, men inte för några mil på havet.

Har haft en sån delbar från Point65. En av de första modellerna som kom. Tog inte lång tid innan jag knäckte ett av spännena. Fick ett nytt, men inte kul att tvingas avbryta turen.
 
Rätt mycket svall från motorbåtar i farleden vid Blackeberg vissa tider. Värt att väga in. Finns ju en kanotklubb nere vid vattnet. Kanske kan du hyra där??

Thure
Är det så farligt då? kanske är naivt men tänker att man mest sitter still tills det "guppat klart" verkar varken vara hårdtraffikerat eller fartdårar där de gånger jag promenerat där med hunden :)
 
Är nu fundersam på om jag ska köpa en riktig budget från jula för att testa och se om jag behöver något mycket mer exklusivt xD
Är aldrig några jäteavstånd jag kommer jobba med , kanske att jag håller mig på avstånd på 1,5 - 5km
Längre turer i framtiden om jag verkligen får mersmak.
 
Jämt när jag är ute med kajaken och ser de där uppblåsbara, så tycker jag mest synd om dem och tänker att de nog ångrade sitt köp. verkar extremt tuntpaddlade och tråkiga för längre turer. Kanske duger vid sommarstugan, men inte för några mil på havet.

Har haft en sån delbar från Point65. En av de första modellerna som kom. Tog inte lång tid innan jag knäckte ett av spännena. Fick ett nytt, men inte kul att tvingas avbryta turen.
Kanske det, men man jobar med det man har, ingen bil eller tillgång till större transport så man får ta det lite som det kommer :p
 
Jag köpte ett par av de superbilliga uppblåsbara från Biltema för ett par åt sen som leksak åt familjen. Jag måste säga att jag är häpen över hur bra de ändå går att paddla. Hade v.ä.l.d.i.g.t lågt ställda förväntningar förvisso och i början gick det väl ganska kasst. Men med rätt lastfördelning och framförallt en uppblåsbar dyna att sitta på så går de faktiskt fint att paddla även i vind. Jag har inte provat grov sjö med dem, det kan jag tänka mig skulle vara obehagligt
 
Fler alternativ (om jag inte missat något i tråden) är ju antingen en Orukayak:

Folding Kayaks That Go Anywhere | Oru Kayak Europe

eller en Ally kanot, om du vill ha lite mer plats än i en kajak:

Köp Ally kanoter online | Bergans.com
Oru har jag skaffat en relativt nyligen och varit ute på några tripper med, kan starkt rekommendera dem för lägenhetsbruk, har mestadels åkt bil men även en vända med tåg och de används flitigt i USA av folk som flyger iväg för att paddla.

Jag har själv en Bay ST och skulle väl rekommendera att du vid införskaffning av Oru väljer antingen deras 12-fotare med stor sittbrun, Beach LT eller deras 16-fotare tandemmodell Haven då du garanterat ej kommer få plats med en större hund och dig själv i sittbrunnen på en Oru.

Ifall du har frågor kring dem så får du gärna fråga på, så ska jag göra mitt bästa för att svara.
 
Jämt när jag är ute med kajaken och ser de där uppblåsbara, så tycker jag mest synd om dem och tänker att de nog ångrade sitt köp. verkar extremt tuntpaddlade och tråkiga för längre turer. Kanske duger vid sommarstugan, men inte för några mil på havet.

Har haft en sån delbar från Point65. En av de första modellerna som kom. Tog inte lång tid innan jag knäckte ett av spännena. Fick ett nytt, men inte kul att tvingas avbryta turen.
Tro mig ingen ångrar sitt packraft köp. Har själv paddlat varenda Sthlms vatten och även ute i skärgården.. gjort samma färder med kajak vilket går snabbare men inte lika bekvämt som en packraft.. i en kajak sitter du rakt o paddlar tills du inte orkar mer. I en packraft ligger du ibland o stirrar på himlen o fortsätter paddla, det är som att ta sig fram i en bekväm fotölj. Och man kan lägga i och ta ut var som helst och när som helst.. en kajak är låst till att fraktas med bil och ta sig tillbaka tilll bilen.. vi som är inne för äventyret kommer för evigt vara tacksamma packraftskaparna.
 
  • Gilla
Reactions: HPT
Inte en tvåmans men skapligt stor och till ett bra pris..

Dem där är inte mycket att ha. Bästa och billigaste här i norden är: https://norseraft.se/
(Dem har gratis shipping till Sverige.)
Bästa Import är från tyskland: https://www.packrafting-store.de/
Bästa erbjudanden på premium packrafts i norden är: https://packraftnorge.no/
(Men det är NOK och dyr shipping. Men man kan fortfarande komma undan med tusenlappar jämfört med Sveriges egna återförsäljare)

Sveriges återförsäljare.
(Enda som säljer "Alpacka", vilket är dem bästa och orginalet på marknaden)
(Vår officiella packraft försäljare, men dem har ett litet utbud och priser en bit över att köpa utifrån med inräknade shipping kostnader)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.