Båt för syfte

Hej,

Jag är nyfiken på att kanske komma ut mer i naturen och tänkte att eftersom jag bor i lägenhet nära vatten att det kanske kunde finnas någon som har tips på hur man går tillväga under liknande förutsättningar för att lösa det på smidigt sätt.
Jag är fundersam på om det finns någon form av båt /flytdon som passar för förvaring i lägenhet /på balkong som skulle kunna transporteras till vatten på en liten "trädgårdsvagn" https://www.clasohlson.com/se/Trans...Xxiza1ZpEUnIZ0AoAb8nR6IA3oW-MYaAvPJEALw_wcBCa 1,5 km till vatten - väl framme sjösätter man flytdonet , vänder vagnen uppochner och lastar sig själv samt vagnen på den - helst även plats för hund och packning för i alla fall en dagstur.
När man är färdig så "ror man hem" och packar ihop allt i lägenheten igen.
Jag är fundersam på om det skulle fungera i praktiken eller om det är rent dagdrömmande /önsketänkande från min sida.

Är det kanske vikten som sätter stopp för att den typen av äventyr ska fungera?
Jag kille ~92 kg
Hund 32kg
Vagn 32kg.
+Packning
Är flytdonfrån denna typ av sida
Nått att ha eller finns det bättre alternativ?
Tack för input på förhand.
 
Kärran från Classe tycker jag går bort för tung och otymplig. Finns mängder med små kajakkärror som är mycket lättare och packning förvarar du i kajaken.

Hunden kan gå eller åka med i kajaken. En tredelad eller fyrdelad kajak kan du få in i lägenheten. T ex https://point65.se/products/mercury...lQoN_cun7l9gksUq6riJ4ftuEkBlne0YaAvgbEALw_wcB

En faltkajak med en stor sittbrunn eller två mindre en för hunden och en för dig är också ett bra alternativ.

Förvara kajak på båtklubb eller kanotklubb är en annan bra variant.

Jag har haft min numera avlidne hund i akterluckan på VKV Måsen det hade vi stort utbyte av bägge två.

Thure
P9151950.JPG


totte95419151_2905720576170807_7565088836066213888_n.jpg
 
Senast ändrad:
Låter som att du behöver en packraft.. Inte lika snabb på vattnet som kajak el kanot men tar liten plats i lägenheten.. Funkar fint med hund o packning
115438.jpg
 
Blev ju sugen på https://www.decathlon.se/p/303057-128134_uppblasbar-kajak-drop-stitch-hogtryck-x100-2-p.html
Om man jämför med
Så kan jag bara se nackdelar i att Den uppblåsbara kajaken väger mer, mindre bärkapacitet -
"Vikingraft crazyhorse"
Är lättare att bära , högre bärkapacitet men långsammare i vatten och ganska markant mycket dyrare.
Korrekt?
 
Vad är viktigt för dig?

Om distans och marschfart har betydelse vilket det har om du paddlar med andra är längden vikten och bredden och kursstabilteten på ekipaget av intresse. Det talar för en rigid konstruktion och > 5 meter i längd.

Om du gärna flyter med strömmen är packraft utmärkt. Packraft är inte så kursstabil och relativt vindkänslig men är sjövärdig och utmärkt transportabel.

Uppblåsbar kajak är egentligen inte så bra på något, mer av badleksak men alla kanoter och kajaker och flottar etc är kompromisser.

Paddlaren och omdömet är viktigaste faktorerna oavsett flytetyget.

Thure
 
Stämmer, däremot så är packraften du länkar till en tvåmans packraft, lite over kill om du ska ut själv på tur med hund och packning..
Håller med till viss del om kursstabilitet/vindkänslighet men tycker att dom paddlar hyfsat rakt lastade och med rätt teknik och detsamma med vind..


Kanske nått i den storleken skulle funka.
 
Senast ändrad:
Vad är viktigt för dig?

Om distans och marschfart har betydelse vilket det har om du paddlar med andra är längden vikten och bredden och kursstabilteten på ekipaget av intresse. Det talar för en rigid konstruktion och > 5 meter i längd.

Om du gärna flyter med strömmen är packraft utmärkt. Packraft är inte så kursstabil och relativt vindkänslig men är sjövärdig och utmärkt transportabel.

Uppblåsbar kajak är egentligen inte så bra på något, mer av badleksak men alla kanoter och kajaker och flottar etc är kompromisser.

Paddlaren och omdömet är viktigaste faktorerna oavsett flytetyget.

Thure
Well jag är något av en total nybörjare så söker något som klarar av stockholmsvatten i närheten av blackeberg / hässelby, mitt antagande är att det är RELATIVT lugnt / nybörjarvänligt men jag har egentligen inte mycket att gå på. Gärna något som klarar av att man tar sig i alla fall ett par km utan för den delen behöva paddla hela dagen..
Det som lockar med den uppblåsbara kanoten är att jag kan försvara utgiften (runt 5k) som något som "var kul att prova på" utan att känna att det var totalt bortkastat om jag inte tycker att det är lika kul som jag tror eller på annat sätt stöter på förhinder som gör att jag inte kan utföra hobbyn på ett sätt som är tillfredsställande.
 
Stämmer, däremot så är packraften du länkar till en tvåmans packraft, lite over kill om du ska ut själv på tur med hund och packning..
Håller med till viss del om kursstabilitet/vindkänslighet men tycker att dom paddlar hyfsat rakt lastade och med rätt teknik och detsamma med vind..


Kanske nått i den storleken skulle funka.
Kanske är overkill men tänker att det bekvämare för hunden om det finns lite yta där han kan vända sig om.
Mellanstor labradormix på ~30kg
såg en video där en kille hade hunden ståendes "utanpå"kapellet medans han gladeligen paddlade runt för sig själv någonstans i fjällen och jag tyckte att det kanske såg lite väl våghalsigt ut.
 
Stora fördelen med en packraft är att den är så lätt & enkel att transportera. Man kan ta den i ryggsäcken och vandra till någon sjö ute i skogen eller på fjället. Men den är ganska långsam att paddla, och passar bäst i mindre skyddade vatten. Men vem har bråttom?
 
Rätt mycket svall från motorbåtar i farleden vid Blackeberg vissa tider. Värt att väga in. Finns ju en kanotklubb nere vid vattnet. Kanske kan du hyra där??

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.