Båt för syfte

Håller inte med alls.. Har två kipara budget packrafts som funkar utmärkt. Dels för eget bruk och även för uthyrning. Har även en MRS som kanske är snäppet bättre då den var dyrare men egentligen inget jag märkt av på vattnet.
Min uppfattning är att de flesta packrafts på marknaden tillverkas i samma fabriker i kina, tex http://m.audacsports.com/
Kunden/företaget väljer färg, detaljer, material och sen logotyp men de flesta är i grunden väldigt lika.. Kipara, Vega, norseraft, monsen etc finns många fler inom eu.

Vissa märken sticker ut lite med egen tillverkning och gissningsvis bättre kvalitet . Alpacka,och Nirvana tex

Har följt marknaden rätt noga ett par år
och det dyker upp detaljer på packrafts av olika märken vid ungefär samma tidpunkt och det är nog mer än bara sammanträffande.
 
Det är nog svårt att påvisa någon skillnad i kvalitet mellan olika packraft-märken, för en vanlig användare. Alpacka har ju status av att vara först och bäst.
Det viktiga är ju att välja en som passar för dom turer man vill göra. Finns allt från UL till stora tunga som är avsedda för mkt packning. En del är lite snabbare eller specialdesignade för forspaddling.
 
Håller inte med alls.. Har två kipara budget packrafts som funkar utmärkt. Dels för eget bruk och även för uthyrning. Har även en MRS som kanske är snäppet bättre då den var dyrare men egentligen inget jag märkt av på vattnet.
Min uppfattning är att de flesta packrafts på marknaden tillverkas i samma fabriker i kina, tex http://m.audacsports.com/
Kunden/företaget väljer färg, detaljer, material och sen logotyp men de flesta är i grunden väldigt lika.. Kipara, Vega, norseraft, monsen etc finns många fler inom eu.

Vissa märken sticker ut lite med egen tillverkning och gissningsvis bättre kvalitet . Alpacka,och Nirvana tex

Har följt marknaden rätt noga ett par år
och det dyker upp detaljer på packrafts av olika märken vid ungefär samma tidpunkt och det är nog mer än bara sammanträffande.
Alpacka är en klass för sig, väldigt noggranna i sin produktion och design så tycker dem förtjänar sin cred. Deras nya Valkyrie har utvecklats under 12 år och bara för att t.ex Tyska current-raft gör en till synes kopia av designen betyder inte att den är ens i närheten av Valkyries balans, hållbarhet, stabilitet etc.

Men sant att t.ex vikingraft i Sverige o kipara o Norseraft i Norge använder sig av fabriker som liknar audac sports men med egen kvalitetskontroll i olika mån.
MRS är också tillverkade i Kina men dem har egen fabrik och vill helt och hållet tävla med eliterna som Alpacka och har därför inte slarvig massproduktion. Och dem är även innovatörer i packraft design som Alpacka. som retailer är sammarbetet bättre och seriösare med MRS som har egna kvalitets kontroller etc.
Tyskland har många märken men ett som sticker ut är Anfibio och dem är också både innovatörer och hög standard i produktionen.

Paddlar du packraft i många år och faktiskt äger en del olika samt testar andras kommer du märka stor skillnad.. det är lite som vin. Många skulle säga vin som vin men dom som vet dom vet att det är långt ifrån sant.
 
Edit. Med "Nirvana" menade jag märket kokkopelli..

Mest det här jag reagerade på..

"Dem där är inte mycket att ha. Bästa och billigaste här i norden är norseraft"
 
Edit. Med "Nirvana" menade jag märket kokkopelli..

Mest det här jag reagerade på..

"Dem där är inte mycket att ha. Bästa och billigaste här i norden är norseraft"
Sant Kokopelli är också ett bra exempel på en seriös tillverkare som fortfarande har tillverkning i kina men håller hög standard. (Bara ägt deras Rouge spraydeck men sålde den) testat deras nirvana i en klass 2, den verkar stabil och välbyggd.
Lite annorlunda fit..

Har du testa Vega verde?
Den ligger på ca 8000 och är en av de sämsta jag testat.
Botten tarpet är väldigt löst, dem har inte gjort något åt att platsen där du sitter släpar under tuberna vilket nästan alla andra åtgärdat de senaste åren. (köpte den för några år sen för att testa vad xxl tog in, Och förutom lös botten så gick sprutdäcket sönder vid tredje användningen. Släppte i sömmen vilket borde va omöjligt med tanke på att dem flesta svetsar och inte limmar idag.) Och att rulla ihop den var trögt för nylonet dem använder förmodligen är billigt. Eller PU:t dem använder.

Ta olika packrafts från olika brands alla i 210D nylon så känner du en enorm skillnad.
Personligen tycker jag alpackas är överlägset men jag gillar även MRS, deras är mjukt och håller sig så även efter användning. Norseraft blir lite stelare efter några användningar, men dem tar inte överpris heller. Dem håller lätt högst standard i norden av de billiga.
 
Senast ändrad:
Nix inte testat den.. När jag länkade till den var den på nån av xxls reor dom brukar ha. Trist att du hade en dålig köp upplevelse.

Jo det är olika känsla i materialet med samma spec..
Min senaste kipara är i något som kallades nylon 66, känns mer "plastig" än mina andra. Varken kipara eller audac kunde/ville svara på exakt vad det är för väv..
 
Nix inte testat den.. När jag länkade till den var den på nån av xxls reor dom brukar ha. Trist att du hade en dålig köp upplevelse.

Jo det är olika känsla i materialet med samma spec..
Min senaste kipara är i något som kallades nylon 66, känns mer "plastig" än mina andra. Varken kipara eller audac kunde/ville svara på exakt vad det är för väv..
Vet en till med dålig upplevelse på den.
1 is a fluke 2 is a pattern..
(Finns inte en enda review på den heller någonstans)

Nylonn66 är bra, mer slitstarkt än nylon6 som också är populärt. Nylonn66 och ballistic nylon används oftast i packrafts. Ena till tuben och andra till tarp bottnen.

Kul att du säger det om audac.. snackat en del med DIYpackrafts och material är fortfarande en välbevarad hemlighet hos samtliga packraft tillverkare. Kokopelli har ju t.ex gått ut med en kevlar blend men många insatta är skeptiska då olika tpu material har väldigt olika smältpunkt och därför binder inte olika nylon bra..

Man kan därför t.ex inte göra en packraft tub av 420d och 210d t.ex även om man använder samma nylon, pga av tjockleken blir det olika smältpunkt och kan helt enkelt inte bindas pålitligt.

Ska testa kipara i år, tänkte beställa deras WW packraft o känna av den i några klass 2. Dem verkar ha en sjysst rocker design även i deras längre.
 
Senast ändrad:
Tro mig ingen ångrar sitt packraft köp. Har själv paddlat varenda Sthlms vatten och även ute i skärgården.. gjort samma färder med kajak vilket går snabbare men inte lika bekvämt som en packraft.. i en kajak sitter du rakt o paddlar tills du inte orkar mer. I en packraft ligger du ibland o stirrar på himlen o fortsätter paddla, det är som att ta sig fram i en bekväm fotölj. Och man kan lägga i och ta ut var som helst och när som helst.. en kajak är låst till att fraktas med bil och ta sig tillbaka tilll bilen.. vi som är inne för äventyret kommer för evigt vara tacksamma packraftskaparna.
jag snackade inte om packrafts utan om uppblåsbara kajaker- packrafts är mer en gummibåt man paddlar i. ser kul ut för åar.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...