självlagande slang?

När ni snackar om de här med lagningslappar kommer jag att tänka på det här som dom gör reklam för på TV-shop, nämligen en vätska som man häller i slangen och som lagar läckan automatiskt och omedelbart medan man cyklar. Idén är ju nygammal så det kanske finns anledning till att den försvann en gång i tiden. Har någon provat den? Blir cykeln sämre att cykla på?
 
Om man häller i något i slangen ökar den roterande vikten, vilket gör att det krävs mer kraft för att accelerera cykeln.

/Håkan
 
Gegga i slangen

DH-cyklister anväder det. Inte alla med rätt många. Men de är ju inte så vikt-kåta.

Annars så är ju det en rätt bra grejj förutom att det blir tyngre som sagt.

Stalle
 

Avslut090305

Avstängd
Ang lagningsvätska.

Hejsan!
Jag använde för en massa år sedan, då jag deltidade som cykelbud, en produkt som heter Slime. Redan första dagen jag använde den fick jag ett hål på väg ut till Solna. Då det var spikhuvud som var orsaken och det dessutom satt kvar så sprutade det slime över hela cykeln och mig utan att hålet kunde sluta sig. När jag fått bort spiken fick jag upprepade ggr pumpa upp däcket och för handsnurra hjulet innan gelen klarade av att sluta hålet. Hann dock bara få upp farten innan det släppte igen.

Bestämde mig för att byta slang istället, men nu var insidan av däcket fullt med geggan och då kunden väntade på mig slängde jag bara dit grejjerna och cyklade på.
Vid nästa punkteringstillfälle hade jag all värdens jobb med att få bort denna slang och i med en ny. Om jag inte minns fel så slutade det med att jag fick kastade både däck och innerslang och den dyrbara vätskan...:(!

Lagningsvätskor lagar mao bara småhål och klarar detta endast om trycket i däcket är anpassat till den specifika vätskan. Har du för högt tryck när du får ett litet hål kan det hända att gelen inte hinner tjockna innan den sprutar ut. Jag skulle uppskatta att den endast fungerar i hälften av fallen.

Om vätskan nu klarar av att täppa till hålet så kan det mycket väl släppa längre fram. Det är därför ändå bäst att byta till ny slang. Då du antagligen har fått lite av vätskan mellan däck och innerslang så får du nu "sanera" insidan av däcket och talka innan du monterar allt. Sedan vill du naturligtvis återanvända den dyra vätskan och få ut den ur den gamla slangen(om det är av modellen Slime) och in i den nya...
Lycka till;)!

Möjligen ger lagningsvätskor på flaska som man använder när man redan fått punktering, färre nackdelar. Det är dock i mitt tycke mycket bättre att satsa på en punkteringsskyddande remsa att lägga mellan däck och slang. De är dessutom återanvändbara.
 

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips