självlagande slang?

När ni snackar om de här med lagningslappar kommer jag att tänka på det här som dom gör reklam för på TV-shop, nämligen en vätska som man häller i slangen och som lagar läckan automatiskt och omedelbart medan man cyklar. Idén är ju nygammal så det kanske finns anledning till att den försvann en gång i tiden. Har någon provat den? Blir cykeln sämre att cykla på?
 
Om man häller i något i slangen ökar den roterande vikten, vilket gör att det krävs mer kraft för att accelerera cykeln.

/Håkan
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Gegga i slangen

DH-cyklister anväder det. Inte alla med rätt många. Men de är ju inte så vikt-kåta.

Annars så är ju det en rätt bra grejj förutom att det blir tyngre som sagt.

Stalle
 
Ang lagningsvätska.

Hejsan!
Jag använde för en massa år sedan, då jag deltidade som cykelbud, en produkt som heter Slime. Redan första dagen jag använde den fick jag ett hål på väg ut till Solna. Då det var spikhuvud som var orsaken och det dessutom satt kvar så sprutade det slime över hela cykeln och mig utan att hålet kunde sluta sig. När jag fått bort spiken fick jag upprepade ggr pumpa upp däcket och för handsnurra hjulet innan gelen klarade av att sluta hålet. Hann dock bara få upp farten innan det släppte igen.

Bestämde mig för att byta slang istället, men nu var insidan av däcket fullt med geggan och då kunden väntade på mig slängde jag bara dit grejjerna och cyklade på.
Vid nästa punkteringstillfälle hade jag all värdens jobb med att få bort denna slang och i med en ny. Om jag inte minns fel så slutade det med att jag fick kastade både däck och innerslang och den dyrbara vätskan...:(!

Lagningsvätskor lagar mao bara småhål och klarar detta endast om trycket i däcket är anpassat till den specifika vätskan. Har du för högt tryck när du får ett litet hål kan det hända att gelen inte hinner tjockna innan den sprutar ut. Jag skulle uppskatta att den endast fungerar i hälften av fallen.

Om vätskan nu klarar av att täppa till hålet så kan det mycket väl släppa längre fram. Det är därför ändå bäst att byta till ny slang. Då du antagligen har fått lite av vätskan mellan däck och innerslang så får du nu "sanera" insidan av däcket och talka innan du monterar allt. Sedan vill du naturligtvis återanvända den dyra vätskan och få ut den ur den gamla slangen(om det är av modellen Slime) och in i den nya...
Lycka till;)!

Möjligen ger lagningsvätskor på flaska som man använder när man redan fått punktering, färre nackdelar. Det är dock i mitt tycke mycket bättre att satsa på en punkteringsskyddande remsa att lägga mellan däck och slang. De är dessutom återanvändbara.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips