SJ = Cyckel - No no

Hur tusan får jag upp cykeln Stockholm - Narvik med tåg? Inpackad som handbagage, fast då kan jag inte ta med packning för man får bara ta med så mycket packning som EN man kan bära. för@£$& SJ.

Någon klok med gångbara idéer?
 
Bära

Hur mycket man kan bära är väll en definitionsfråga :) har funkat bra för mig dom senaste gångerna men då har jag inte frågat heller.
 
Jag skrev ett brev till SJ för typ 9 månader och berättade vad jag tyckte om deras oförmåga att kunna frakta grejer på räls, vilket är något utav deras huvuduppgift.

Har fortfarande inte fått ett svar....
 
Du bör skriva en påminnelse till dem med kopior till 3e statsmakten samt eras egen styrelse, annars lär du inte få vare sig reaktion eller aktion från deras sida.
Att fråga dylika organisationer brukar vara ett slöseri med tid.
Inpackad cykel i transportväska har hitintills inte vållat mig problem utom på flyget, där de ibland vill ha betalt för det bagaget.
 
Plocka av hjulen och packa i sopsäckar brukar fungera för dom flesta.

SJ har ett riktigt hat mot cyklar som grundades på 90talet då dom bara skulle köra affärsresenärer, allt som inte hindra att folk kan röra sig på tåget är okey så länge det inte är en cykel. Sen finns det många konduktörer som är både trevliga och mänskilga, för dom är en cykel inget dom bryr sig om så länge man ställer lite snyggt så den inte är ivägen.
 
Precis. Montera isär cykeln och packa in den så att det inte syns att det är en cykel. SJ har inget emot att du har stora paket. De hatar bara just cyklar...
 
Cykel på tåg, igen...

Om det är Veolias Lapplandståg du reser med går det ev. att boka plats för cykeln. Info finns i pdf:n under Allmänna vilkor.

Instämmer annars med vad som sagts, av med styre, sadel/stolpe, bakväxel, pedaler och höger vev. Packa i sopsäckar med wellpapp på utsatta ställen. Gör de så platta paket som möjligt och sprid ut i tåget om det är dåligt med plats. Brukar finnas ett smalt utrymme bakom vissa säten i början/slutet av varje vagn där man kan kila in ramen.

Har rest flera ggr med min cykel på det här viset och som mest fått lite gnäll för att paketet med ramen glidit ut i gången och var i vägen. Sen är det givetvis varje cyklist skyldighet att berätta för företag som SJ vad de kan göra för att få nöjda kunder och tjäna mer pengar. Paket som paket!
 
Tack för svaren. Jag är lite orolig för att "smuggla" med hojen och bli avslängd i Ånge av en nitisk konduktör. Jag får pröva att paketera in den i wellpapp och skriva Spegel på utsidan. :)
 
wellpapp

wellpapp är bra.
packa in den i en sån låda som finns att få i cykelbutiken. sen ett snöre som axelrem och då kan du bära den. Dock så har de möjlighet att neka trots att man kan bära allt. om konduktören finner det olämpligt och det är ont om plats så kan han/hon välja att inte låta dig ha med allt.
Men, jag tror inte det är nåt som händer. Det borde fungera. det skall fungera.

/h
 
Vi cyklister borde samla oss och stå upp som en man utanför respektive tågstationer på första maj. Ropen skall skalla, cykel på tåg åt alla!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.