Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation

Hej alla,

Det här är mitt första inlägg så jag ber om ursäkt om jag gör någonting fel. Också ber jag ursäkt om min svenska inte är perfekt.

Vi tänker springa från Abisko till Nikkaluokta på 5 dagar och bestiga Keb på fjärde. På den dagen tänkte vi springa från Singi stuga och ta Durlings led till toppen och sedan gå ner till Kebnekaise fjällstation via västra leden. Men, om det är bra väder och vi har kraft tycker jag att det skulle bli skönt att springa på åsen från toppen till Tarfala och sedan till Kebnekaise fjällstation. Frågan är, hur svårt är åsen och hur mycket snö kan vi förvänta? Och tycker ni att det egentligen är möjligt att göra?

Tack för alla svar!

Ivan

Menar du kammen över till Nordtoppen och så ned Halspasset?

Det innebär en luftig kam och sedan en lång glaciärvandring.

Rep och isyxor är sannolikt vettig utrustning och så förstås att ni har övat sprickräddning och repsäkring. Stegjärn kan troligen behövas om glaciärpartier är framsmälta och vara vettigt vid hård/isig snö.

Thure

Senast ändrad:

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nej, jag tänker förtsätta runt glaciären och komma runt sjön, det finns någon led på kartan.

Kolla bilden

Bilagor

• IMG_8317.jpg
    IMG_8317.jpg
    162.5 KB · Visningar: 766
Tror det är betydligt enklare att göra den rutten åt andra hållet med start i norr. Tänker då på Halspasset. Har bara läst turbeskrivning om denna väg!

Det är lite väl vågat att springa syd-nord toppen. Ingen barmarksträning precis.
Rep och stegjärn är nog det minsta man bör ha med sig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips