Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation

Hej alla,

Det här är mitt första inlägg så jag ber om ursäkt om jag gör någonting fel. Också ber jag ursäkt om min svenska inte är perfekt.

Vi tänker springa från Abisko till Nikkaluokta på 5 dagar och bestiga Keb på fjärde. På den dagen tänkte vi springa från Singi stuga och ta Durlings led till toppen och sedan gå ner till Kebnekaise fjällstation via västra leden. Men, om det är bra väder och vi har kraft tycker jag att det skulle bli skönt att springa på åsen från toppen till Tarfala och sedan till Kebnekaise fjällstation. Frågan är, hur svårt är åsen och hur mycket snö kan vi förvänta? Och tycker ni att det egentligen är möjligt att göra?

Tack för alla svar!

Ivan

Menar du kammen över till Nordtoppen och så ned Halspasset?

Det innebär en luftig kam och sedan en lång glaciärvandring.

Rep och isyxor är sannolikt vettig utrustning och så förstås att ni har övat sprickräddning och repsäkring. Stegjärn kan troligen behövas om glaciärpartier är framsmälta och vara vettigt vid hård/isig snö.

Thure

Senast ändrad:

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Nej, jag tänker förtsätta runt glaciären och komma runt sjön, det finns någon led på kartan.

Kolla bilden

Bilagor

• IMG_8317.jpg
    IMG_8317.jpg
    162.5 KB · Visningar: 776
Tror det är betydligt enklare att göra den rutten åt andra hållet med start i norr. Tänker då på Halspasset. Har bara läst turbeskrivning om denna väg!

Det är lite väl vågat att springa syd-nord toppen. Ingen barmarksträning precis.
Rep och stegjärn är nog det minsta man bör ha med sig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips