Siluetten på Tuolpa

Jag har funderingar på att genomföra siluetten på Tuoplpagorni senare i sommar. Finns det någon som har nåra tips, hjälp, läsning etc. Jag har tittat i Kebförarna (de uråldriga dokument man kan få från SKF) men de hjälper inte mycket. Finns det några riktigt svåra passager eller är det bara att klättra på?

Tacksam för alla svar/
Micke

Förare finns..

Hej Micke

Jag har klättrat Silhuetten flera gånger, och några tekniskt svåra passager finns egentligen inte. Max 4 + på sista repan. Svårigheten ligger i att följa leden och att undvika att riva ner stenar på andreman / andra replag. På flera ställen, speciellt vid några hyllor på övre delen, kan man komma helt fel; flera räddningsaktioner visar att detta bör tas på allvar... En hyfsat modern förare finns hos guiderna på Kebnekaise Fjällstation, som du kanske kan få faxad. Ring 0980-55000 och fråga snällt!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Svarta Zonen !

Hej!

Jag klättrade Silhuetten i början av september förra året. Vi fick en kopierad topo från sporten på fjällstationen och den gick att följa ganska bra. Det är inte helt trivialt att hitta insteget och vi tvekade ett bra tag hur leden fortsatte från en av de större hyllorna. Det regnade till och från när vi klättrade och den värsta passagen var "svarta zonen" som är täckt av någon sorts tunn svart lav och blev hal pga regnet. Det är även sparsamt med säkringsmöjligheter just där, men om det är torrt tror jag inte att det är några problem. Mot slutet händer det att klättrare tror att de kommit upp till hyllan med "rulltrappan" (man märker snart var namnet kommer ifrån !!) medan de i själva verket befinner sig på hyllan nedanför, och om man fortsätter från fel hylla kan man få problem. Sista replängden är brantast (och roligast), men har bra grepp och säkringsmöjligheter även om den är något lös.

Lycka till med klättringen !

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips