Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tja, att räkna upp alla sevärdheter i Sarek är ett ganska stort projekt då i princip hela parken är sevärd. Min personliga favorit är området i Rapadalen där den möter Sarvesvagge. Men det beror ju som alltid på vad man gillar. Ett tipps är att gå till närmaste biblotek och låna någon av alla böcker som skrivits om Sarek, t.ex Grundstens Vandra Kungsleden 2.
Ett annat tipps är att senarelägga turen om det är möjligt. Runt midsommar är mycket tidigt uppe i Sarek med mängder av snö kvar och pga detta ofta massor av vatten i bäckarna.
Sevärdheterna beror också på intressen, vana och utrustning. Den som inte har utrustning för och erfarenhet av t ex glaciärer ska inte ge sig ut på en sådan.
Att bestiga en topp ska man däremot göra! Det måste inte vara en 2000-meterstopp (vädret kan ibland sabotera det man planerat). Det finns många toppar som är betydligt lägre, lättbestigna, och ändå fantastiska utsiktstoppar.
Jag håller med om det där om tidpunkten. Midsommar är normalt för tidigt på säsongen.
Sen blir läsningen av guideböckerna mera intressant.
En tur vid midsommar kan bli ett stort äventyr och blött..... Ge det tid att torka upp lite innan ni går dit för första gången.
Kring midsommar:då är det fint i Aktse och sen är Skierfe-klippan ett måste.
Vandring nere i dalarna och på högre höjder kan var väl tidigt betr vatten etc.Fördelen är snöbryggor på många jokk-passager.
Lämpligare gå längre fram i juliaugusti om ni vill gå långt.
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...