Sevärdheter i Sarek

Hej..
Jag och en kompis hade tänkt att åka till sarek runt midsommar. tänkte bara höra vilka sevärdheter ni rekomenderar.
Mvh Axel

Senare kanske....

Hej..
Jag och en kompis hade tänkt att åka till sarek runt midsommar. tänkte bara höra vilka sevärdheter ni rekomenderar.
Mvh Axel

Tja, att räkna upp alla sevärdheter i Sarek är ett ganska stort projekt då i princip hela parken är sevärd. Min personliga favorit är området i Rapadalen där den möter Sarvesvagge. Men det beror ju som alltid på vad man gillar. Ett tipps är att gå till närmaste biblotek och låna någon av alla böcker som skrivits om Sarek, t.ex Grundstens Vandra Kungsleden 2.

Ett annat tipps är att senarelägga turen om det är möjligt. Runt midsommar är mycket tidigt uppe i Sarek med mängder av snö kvar och pga detta ofta massor av vatten i bäckarna.

/ Stefan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Sevärdheterna beror också på intressen, vana och utrustning. Den som inte har utrustning för och erfarenhet av t ex glaciärer ska inte ge sig ut på en sådan.

Att bestiga en topp ska man däremot göra! Det måste inte vara en 2000-meterstopp (vädret kan ibland sabotera det man planerat). Det finns många toppar som är betydligt lägre, lättbestigna, och ändå fantastiska utsiktstoppar.

Jag håller med om det där om tidpunkten. Midsommar är normalt för tidigt på säsongen.

Ja, midsommar är tidigt. Tänk på att broar, även om de är få i Sarek. inte alltid är på plats den tiden. Det har visst varit mycket snö i år också.

Köp kartan!

Sen blir läsningen av guideböckerna mera intressant.
En tur vid midsommar kan bli ett stort äventyr och blött..... Ge det tid att torka upp lite innan ni går dit för första gången.

Kring midsommar:då är det fint i Aktse och sen är Skierfe-klippan ett måste.
Vandring nere i dalarna och på högre höjder kan var väl tidigt betr vatten etc.Fördelen är snöbryggor på många jokk-passager.
Lämpligare gå längre fram i juliaugusti om ni vill gå långt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips