Seabird Expedition LV - Får jag plats?

Hej!
Jag vet att Seabird Expedition LV är tänkt för paddlare från ca 55 kg till ca 85 kg, längd upp till ca 185 cm.
Men! Jag som är 193 cm lång får jag plats eller är pedalerna inte reglerbar längre än till just runt 185 cm?

Tanken är att sambon ska ha kajaken i förstahand, men jag hade även hoppats på att kunna låna ute den till kompisar som är runt 193-195 lång, som mig själv.
Vikten klarar vi, det är just längden som jag funderar över.

l-265341-seabird-expedition-lv-kajakk-leies-ut.jpg

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Skostorleken kan blir ett bekymmer även om benen får plats. Har ingen som hällst aning om just den aktuella kajaken men har långbenta bekanta med stora fötter som har ett begränsat urval av fungerande kajaker.

Kan någon över 85 kg paddla LV? Ex. om en är under 185 cm (så att benutrymmet funkar), men väger över 85 kg. Vad påverkas? Bärighet i vattnet? Svårt att komma i sittbrunnen?
Är i samma sits - min sambo vill kunna använda min kajak också.

Vikten är sällan ett problem om man bara får plats. Det är minst +/- 20 i marginal på idealvikterna.
10-15kg extra i last motsvarar ett djupgående på ca 1cm.

För vår del slutade det med att jag köpte en HV.

Största problemet för mig, även med HV:n är skostorleken precis som per_carlin skrev.
Blev faktiskt väldigt förvånad över detta just på HV.
Då har jag skostorlek 42-43 vilket inte får anses som jättestort.

@fjällmaria i erat fall är det nog inga problem med vikten. Eftersom ni redan har kajaken så är det ju bara att testa :)

(Bild på en discovery och en expedition HV)

20210805_153815.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips