Sarekvandring tidigt i juli - turförslag

En kompis och jag funderar på att göra en Sarekvandring första veckan i juli då detta är enda luckan i schemat. Tidigare vandringar jag gjort i Sarek har varit lite senare på året, och jag inser att man kan få lite svårare vad och mera mygg om man går så här tidigt. Därför vore jag högst tacksam för tips på sträckningar man kan ge sig på där det är få vad där risken är hög att de är omöjliga att passera. Det vore särskilt intressant med sträckningar igenom södra Sarek där jag aldrig varit.
 
Du skriver södra Sarek, hur har du tänkt starta sluta vandringen, Kvikkjokk alt Staloloukta (helikopter)? Kanske tom Sulitjelma?
Dessa punkter kan till viss del påverka vägval.

En första tanke är start och slut i Kvikkjokk, Padjelantaleden till Touddarstugorna, sedan mot Alkavaare kapell, Alggavagge, Niederiphvagge, Sarvesvagge, Njoatsosvagge, Tjouldavagge och präststigen tillbakak till Kvikkjokk. Den vägen kan nog studtals vara myggrik men borde inte innebära några vad som stoppar er färd.
 
Du skriver södra Sarek, hur har du tänkt starta sluta vandringen, Kvikkjokk alt Staloloukta (helikopter)? Kanske tom Sulitjelma?
Dessa punkter kan till viss del påverka vägval.

En första tanke är start och slut i Kvikkjokk, Padjelantaleden till Touddarstugorna, sedan mot Alkavaare kapell, Alggavagge, Niederiphvagge, Sarvesvagge, Njoatsosvagge, Tjouldavagge och präststigen tillbakak till Kvikkjokk. Den vägen kan nog studtals vara myggrik men borde inte innebära några vad som stoppar er färd.

Stort tack för tipset! Just start i Kvikkjokk var nog min första tanke.
 
Enda egentliga utmaningen på mitt vägförslag är över Alggajaure, men här måste ni kolla att båtarna är utlagda för säsongen innan ni startar.
Njoatsosjåkhå vadar ni lättast vid utloppet från Lulep Njoatsosjavvre. Tjouldagårsså vadas precis före sammanflödet med jokken från Goabrekjávrásj.
 
Enda egentliga utmaningen på mitt vägförslag är över Alggajaure, men här måste ni kolla att båtarna är utlagda för säsongen innan ni startar.
Njoatsosjåkhå vadar ni lättast vid utloppet från Lulep Njoatsosjavvre. Tjouldagårsså vadas precis före sammanflödet med jokken från Goabrekjávrásj.
Det låter inte så dumt, jag hoppas och tror att vi inte är så tidigt ute att båtar och broar inte är på plats än, det är ju ändå juli. En tanke jag får är att börja med Sarek-delen av ditt förslag baklänges och sedan fortsätta Alggavagge åt andra hållet mot Skarja och sedan Saltoluokta/Suorva/Ritsem för att ha en vandring som går från A till B. Det första som slår mig då är att det blir nödvändigt att vada Guoperjåhkå, är det någon som har erfarenhet av att det kan bli ett allvarligt problem så års?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 
Förstår jag dig rätt om du funderar på att starta i Kvikkjokk och gå mot Vallespiken via Prinskullen? I så fall räkna med en ordentlig stigning i skogen med tung startpackning, gissningsvis påhejad av mängder med blodsugare :(

Goupherjåhkå brukar normalt inte vålla några problem att vada, men jag har bara vadat den senare på säsongen. Vadar gör du lämpligen ovanför sammanflödet med Gálmmejåhkå. Jag har mer respekt för Tjåggnårisjågåsj, men så tidigt på säsongen kan ju snöbryggan vara kvar?

Du skriver inledningsvis ett det är en vecka ni skall vandra, och då tycker jag ditt förslag är för långt. Med mitt ursprungliga förslag finns det möjligheter att korta av turen vid behov, men det är svårare om ni går via Skarja.
 
Förstår jag dig rätt om du funderar på att starta i Kvikkjokk och gå mot Vallespiken via Prinskullen? I så fall räkna med en ordentlig stigning i skogen med tung startpackning, gissningsvis påhejad av mängder med blodsugare :(

Goupherjåhkå brukar normalt inte vålla några problem att vada, men jag har bara vadat den senare på säsongen. Vadar gör du lämpligen ovanför sammanflödet med Gálmmejåhkå. Jag har mer respekt för Tjåggnårisjågåsj, men så tidigt på säsongen kan ju snöbryggan vara kvar?

Du skriver inledningsvis ett det är en vecka ni skall vandra, och då tycker jag ditt förslag är för långt. Med mitt ursprungliga förslag finns det möjligheter att korta av turen vid behov, men det är svårare om ni går via Skarja.

Jo, Vallespiken via Prinskullen var nog vad jag föreställde mig, men det var nog mest en snabb tolkning av ditt förslag med Präststigen från Njoatsosvagge och Tjouldavagge, jag vet att sträckningen finns välbeskriven här på Utsidan men har inte satt mig in i den exakta sträckningen än.

Jag gör mig redan nu en bild av att om vi skulle välja den vägen så kommer det inte bli den delen av vandringen man tittar tillbaka på och myser, men det är just blodsugarna som avskräcker mig mest och jag tänker att det är svårt att undvika dem oavsett vilken väg man väljer och här tar man väl höjd snabbast?

Jo, Guopherjåhkå har jag kommit över sent i augusti just där du beskriver, och så länge det är görbart bör det väl inte vara några problem att ta sig ut till Änonjalmme via Ruotesvagge.

Det var goda råd, det där med tidsåtgången, förresten. Vi är två som ska enas men om vi landar i att vi vill fortsätta rakt igenom ska det vara under förutsättning att vi kan utöka vandringen med någon dag.
 
Om vädret är genomsnittligt ska Guohperjåhkå gå att vada utan problem, bron vid Skárjá vara på plats och Tjåggnårisjågåsj ha en snöbro. Som smux skriver. Men vissa år är det annorlunda. Följ de framtida rapporterna om hur snösmältning och sommarvärme fortskrider från månadsskiftet maj/juni.

Ett alternativ som innebär långa bitar på högre nivå är att börja vid Prinskullen och komma tillbaka via Luohttoláhko, Njoatsosvágge, Pårek och Kungsleden.
 
Vi gick Änonjalme-Gisuris-Routesvagge-Skarje-Alggavagge-Neijdarieiphvagge-Sarvesvagge-Njoatsosvagge-Tjouldavagge-Vallespiken-Kvikkjokk i början av augusti för ett par år sedan. Mycket vacker väg där det blev glest mellan "hejen" när vi kom till södra Sarek. Tror inte vi mötte några andra vandrare på 4 dagar. Bortser vi från en vilodag i Skarja tog turen totalt 10 vandringsdagar.
Några tips:
När ni kommer ner från Niejdariephvagge är det enklast att gå på norra sidan vattendraget i Sarvesvagge till vattendelaren där vi fortsätter på södra sidan dalen. Vi rundade in i Njoatsosvagge på östra sidan om Tjågnårisvárásj (1207) som är lättgånget. Vadade vid utflödet av Lulep Njoatsosjávvre. Höll precis väster om sjön Goabrekjávrásj (1207) ner västra sidan om Tjouldagårsså (som bildar en ganska brant ravin med rasbranter). Var beredda på att det är ganska svårt att hitta bra tältplatser mellan Njoatsosvagge och Tjouldavagge.
Vi vadade Boujdesjåhka precis innan sammanflödet med Tjouldagårsså, rundade Rounas på östsidan (går troligen att även vandra på andra sidan men har ingen erfarenhet av detta). En hel del björksly på östsidan om Rounas innan man kommer upp på höjd i Rounasvagge. Rounasgårsså bildar en ganska brant ravin som kan passeras på ca 850m nivån. Sedan upp i Vallevagge mot Kvikkjokk.
Vallevagge är stenigt och erbjuder inga bra tältplaster längst upp. Bästa platserna är kring Vállevárre och de små sjöarna som syns på kartan samt i Rounasvagge. Kommer ni norrifrån är det lätt att följa Vallebäcken för länge (som vi gjorde) så tips att läsa på fowwes beskrivning av präststigen.
 

avslutad210712

Gäst
Vallevagge är stenigt och erbjuder inga bra tältplaster längst upp.

Högst upp i Vallevagge finns det en fin tältplats (N67 02.762 E17 23.759) med plats för ett antal tält men går man förbi den så är det dåligt med tältplatser.

Något man skall tänka på är att det är riktigt ont om vatten ända nerifrån båtplatsen och upp till de små sjöarna uppe på Vallevarre. Finns en bäck markerad på kartan men om det är den bäck vi såg så var vattnet inte direkt inbjudande. Vi gick visserligen i mitten på augusti så tidigare på säsongen kan det kanske vara bättre.
 
Högst upp i Vallevagge finns det en fin tältplats (N67 02.762 E17 23.759) med plats för ett antal tält men går man förbi den så är det dåligt med tältplatser.

Något man skall tänka på är att det är riktigt ont om vatten ända nerifrån båtplatsen och upp till de små sjöarna uppe på Vallevarre. Finns en bäck markerad på kartan men om det är den bäck vi såg så var vattnet inte direkt inbjudande. Vi gick visserligen i mitten på augusti så tidigare på säsongen kan det kanske vara bättre.

Den tältplatsen såg inte vi, men tack för tipset:). Däremot erbjuder Rounasvagge på 850-900m nivån fina platser och bra tillgång på vatten.
Bristen på vatten i stigningen upp till Prinskullen stämmer helt med vår erfarenhet. När vi gick nerför där en vecka in i Augusti var det snustorrt hela vägen, inte en droppe vatten i några bäckar.
 

avslutad210712

Gäst
Tältplats vallevagge

Foto på tältplatsen. Inte hela utan det finns även plats till vänster om fotot.
 

Bilagor

  • 20130814-151216-00-a57.jpg
    20130814-151216-00-a57.jpg
    61.4 KB · Visningar: 672
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
handjam Sarekvandring Fjällvandring 6
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
Gunnar81 Berättelse om sommarens Sarekvandring Fjällvandring 6
eyck Sarekvandring Fjällvandring 6
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
Mangee Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 30
kamera Sarekvandring Kvikkjock Ritsem Fjällvandring 16
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
valtteri Idag börjar årets Sarekvandring Fjällvandring 2
Jannekofot Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 7
Rombo Sarekvandring med start 14 juli Fjällvandring 2
jeff Sarekvandring i sommar Fjällvandring 10
ErikThorsell Ang. Sarekvandring Fjällvandring 44
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
avslut1008 Sarekvandring över midsommarhelgen..... Fjällvandring 1
rangefinder Sarekvandring. Fjällvandring 9
SofiaR Duger mina Lundhags från tidigt 80tal? Fjällvandring 11
dallan Stekenjokk så tidigt som möjligt Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
KevinG Lämpligaste turen tidigt på säsongen Fjällvandring 9
Kimkim Vaimok / Pieskehaure - hur tidigt? Fjällvandring 8
Keb2020 Alternativa vägar tidigt på säsongen? Fjällvandring 9
Onesport Mårma tidigt på säsongen Fjällvandring 5
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
josia Grövelsjön-Rogen-Tänndalen tidigt i juni Fjällvandring 8
wurth Kebnekaise. TIDIGT! Fjällvandring 5
Foss Tidigt vandring? Fjällvandring 7
chippo För tidigt? Abisko-Nikkaluokta v. 27 Fjällvandring 19
dangermouse Hur tidigt Keb Fjällvandring 2
cancerman tidigt eller sent? Fjällvandring 4
CyberJunkie Sylarna/Helags - hur tidigt på sommaren?? Fjällvandring 8
loppisen Kungsleden-hur tidigt på sommaren? Fjällvandring 5
silverjuggler Myggläget Grövelsjöfjällen nu i juli? Fjällvandring 4
Jonity Ammarfjället början av juli Fjällvandring 4
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3
Henning K Kyrkhelg Alkavare 30./31. juli Fjällvandring 7
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0
Sverigesnationalparker.nu Vadvetjåkkå i månadsskiftet juli / augusti Fjällvandring 20
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
tholedo Sarek Juli 2020 - Vatten & Snö problem? Fjällvandring 3
SimonochElinvandrar Kårsavaggestugan i Juli Fjällvandring 6
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
Christoffer_123 Vadning Sarek i början av juli Fjällvandring 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...