Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor

GPX-spår från Suorva till Guhkesvákkjåhkå

Jag gick fram och tillbaka till bron vid Guhkesvákkjåhkå i mitten av juni 2016. Jag berättade om det i min blogg här på Utsidan Guhkesvágge tur och retur från Suorva. Där visade jag mina gps-spår för hur jag gick (åt båda hållen). Det var tidigt på säsongen och var något blött i skoterspåret men det gjorde inte så mycket eftersom jag är av den gamla stammen och vandrar i stövlar. På det hela taget tyckte jag att det gick rätt bra att gå men man bör hålla höjden lite drygt 800m söder om Njavvejågåsj, inte riktigt så högt som jag gick där på tillbakavägen.

Jag gick fram och tillbaka till bron vid Guhkesvákkjåhkå i mitten av juni 2016. Jag berättade om det i min blogg här på Utsidan Guhkesvágge tur och retur från Suorva. Där visade jag mina gps-spår för hur jag gick (åt båda hållen). Det var tidigt på säsongen och var något blött i skoterspåret men det gjorde inte så mycket eftersom jag är av den gamla stammen och vandrar i stövlar. På det hela taget tyckte jag att det gick rätt bra att gå men man bör hålla höjden lite drygt 800m söder om Njavvejågåsj, inte riktigt så högt som jag gick där på tillbakavägen.

Många tack för detta! Jag har läst din blogg några gånger men det är mycket information och även du stötte på samma saker som jag mötte på min tur, med förslag på alternativa rutter. Jag har inte riktigt förstått om det är det röda eller lila spåret som fungerade bäst för dig. Om du med den information du har skulle rita ett spår du tror skulle fungera bäst, hur tror du det skulle se ut från dammen och ända in?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har för mig att jag minns markeringarna, men följde mer det som fortfarande gick att urskilja som stig. Tills dess att den tynade bort och man befann sig i rena träskmarker med mängder av sly och fallna träd. När man från Sourva och söderut mot parken känns det som stigarna upphör kort efter ett sista vägskäl där man kan gå höger-uppåt eller rakt fram. Ungefär här startar mardrömmen. Jag kan tänka mig att otroligt mycket hänger på att råka gå den "mest lämpliga" vägen. Råkar du kanske ha ett gpx-spår på en lyckad rutt genom detta parti söder om Sourva?

Oj, sent svar här, men NEJ, har inget gpx-spår. Hade GPS med, men endast som säkerhet längre in i sarek. Gick lättpackad och ville spara batterier.

Tror jag gick ungefär samma som Örnsätrans övre spår. Jag började gå kl 18 på fredagkvällen från Sourva och gick fram till 23 då jag slog läger vid Lulep Niendojåhka. Sent med tips nu, men om jag skulle gå samma igen skulle jag ta höjd innan Sluggajåhkka upp till 900m för att slippa väldigt jobbiga snår och blötmarker.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips