Sarekvandring tidigt i juli - turförslag

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Högst upp i Vallevagge finns det en fin tältplats (N67 02.762 E17 23.759) med plats för ett antal tält men går man förbi den så är det dåligt med tältplatser.

Tack, bra att få koordinater för denna plats! Det har jag missat när jag gått förbi här. En gång var det väldigt mycket vatten i Vállevágge, då var denna plats lite väl fuktig. Det finns en till strax nerströms, med koordinaterna N67 2.2991 E17 24.4550. Det är en fin, grön gräsmatta och någon ambitiös människa har lagt upp en stenring just där. Men av vilken anledning kan man undra. Bifogar foto.

Förresten en fundering om koordinatvisning. Det finns ett antal olika system. Min kamera visar grader, minuter och sekunder. Lantmäteriet kör med meter som heltal. En del GPS-enheter tycks köra med detta, grader med decimalminuter. Vad föredrar fjällvandrare?

Hans

Bilagor

• IMGP1764_600.jpg
    IMGP1764_600.jpg
    111.1 KB · Visningar: 392

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips