Sarektjåkkå - var var jag?

Var uppe på Sarektjåkkå i måndags. Vet tyvärr inte var då sikten var mellan 30 och 100 m. Jag gick vid lilla norra glaciären, vars namn är okänd, för den står inte med på min gamla Sarekkarta. Väl uppe var jag vid en "skuldra". Till vänster såg jag en spetsig, närmast nålformad, topp - som jag gick upp på. Den saknade dock toppröse - fast den hade en rätt häftig lodrät vägg ner i avgrunden (som jag fick föreställa mig). Till höger fick jag gå en bit upp och hamnade så småningom på en "topp" med ett röse på 3-4 stenar och en kanske 4 m bred kam ut 20 m i snöstormen (nåja kuling i byarna kanske). Längre såg jag inte. Var var jag? - har inte lyckats hitta några namn.
 
Svårt att veta med en så knapphändig beskrivning. "Den lilla norra glaciären", är det Sarekpakteglaciären som ligger mellan Sarekpakte och Nordtoppen? D v s mellan Alep Sarekjekna och Kaska Sarekjekna? Gick du vid sidan av denna, och i så fall vilken sida? Vad menar du med "väl uppe"?

På min hemsida finns en vinterbild tagen mot sydväst över Sarekpakteglaciären. Kan den hjälpa?

http://www.ess.slu.se/Peterask/Fri/Alp/sarekn/sarekn1.htm

Peter
 
På min karta är glaciären namnlös. Det är en liten en, kanske 20 meter bred. Jag gick på dess vänstra sida (norra sidan), men gick mitt i när glaciären försvann och det blev snöfält. Den här glaciären, eller om det är ett isigt snöfält, har inte gröpt ut särskilt mycket och går i princip lika brant rakt upp som bergssidan. På min Sarekkarta från 1985, eller så, står det att nordtoppen ska ligga rakt ovanför denna glaciär, ungefär. Men det verkar inte stämma med vad jag fått uppfattningen var nordtoppen ska ligga, mer höger (söder).

Apropå bilden ligger toppen på nordtoppen precis där det stupar neråt, eller mer till vänster och så är det en 3-4 meter bred och minst 20 meter lång kam innan stupet? Eller är det tvärtom att denna kam ligger på toppens andra sida och det ligger någon lägre topp på andra sidan kammen som jag var på. Denna kam såg väldigt jämn och fin ut och gick bara lite neråt, dock var det snö på den.

Den där nålen jag var uppe på. Det verkar vara den som syns från Kukkesvagge. Den är mycket karakteristisk. Jag fick intrycket att den de översta 10 metrarna var i det närmaste överhängande. Har den något namn?
 
Hittade satelitbilder på Sarektjåkkå på http://www.lantmateriet.se/sbindex.htm skriv
sarek på sök och välj sarektjåkkå.

Svårt att säga, men jag tror jag skulle ha
gått över en kam och sedan hade jag hamnat på
Nordtoppen norrifrån (österifrån).

Jag får nog gå upp en gång till och se var jag var. :)
[Ändrat av japp 2003-09-18 kl 13:04]
 
Sarektjåkko

För ganska precis 30 sedan var jag själv uppe på Sarektjåkko (notera den ålderdomliga stavningen)
Vi hade tältat vid Smalja-träffen. Mitt sällskap valde att gå mot Alkajaure, så jag fick bestiga toppen ensam.
Det var en solig klar höstdag och det var inga problem att ta sig upp över glaciären.
Väl uppe på toppen fann jag i toppröset en besöksbok där man kunde plita ned sitt namn och iakttagelser.
Finns inte denna bok i sitt plåtskrin kvar??
Vad har i så fall hänt med den.
Är det någon som vet?
 
Toppbok på Sarektjåkkå

Tack Jarl.

Det känns skönt att allting är sig likt någonstans.
För en gammal "fjällräv" ger det impulser att återvända tilltoppen någongång och åter plita ned sitt bomärke.
Snygg bild förresten, fina kammar i bakgrunden.
Väl mött i fjällvärlden.
Åke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tomhylsan Bestiga Sarektjåkkå utan utrustning Fjällvandring 3
Anderljung Bestiga Sarektjåkkå sommartid Fjällvandring 23
matito Suorva - Sarektjåkkå Nordtopp - Aktse Fjällvandring 5
Livsglad Topp tur Sarektjåkkå - Pårtetjåkko. Fjällvandring 4
simon Sarektjåkkå Fjällvandring 2
Utrustning för Sarektjåkkå? Fjällvandring 5
Sällskap för toppbestigning av Sarektjåkkå 30/8-1/9 Fjällvandring 0
Bestigning av Sarektjåkkå Fjällvandring 2
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
eboklund "De trodde det var sommar" Fjällvandring 247
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
markusbacka Sarek, när, var, hur? Fjällvandring 12
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.