Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var?

Hej!

Jag letar efter tips på vandring passande för en helg i oktober. Jag och min kille älskar att vandra i bergsmiljö, har tidigare gjort vandringar i Norge (Jotunheimen), Peru (Inkaleden) och Japan (Daisetzusan). Där har vi alltid bott i stugor men nu vill vi bo i tält. Vi kommer köra el ta tåg från Stockholm, så det ska helst inte ta alltför många timmar att ta sig dit.

Jag har letat runt hur mycket som helst men lyckas inte hitta något riktigt bra. Antingen är det för lång transport eller stor risk för snö i okt.
Så har någon tips på var vi kan hitta vacker vandring, gärna med inslag av berg, för en helg i okt?

Stort tack!
Sofia
 
Hej Sofia!

Dina önskemål är inte så lätta att tillgodose. Du skulle bo i Schweiz eller åtminstone i Östersund! Men skämt åsido, jag tycker ni ska gå några etapper på en av alla landskapsleder som finns att välja på. En av de närmaste, och som varit stilbildare för de övriga, är Sörmlandsleden. Omväxlande natur och en del berg också. Norrut borde det heta Upplandsleden eller kanske Roslagsleden, jag minns inte riktigt. Västerut finns Bruksleden i Västmanland och Bergslagsleden i Närke. Siljansleden lite längre bort. Du får kolla på nätet.

Hade ni haft en eller två dagar extra hade jag rekommenderat er att ta tåget till Enafors väster om Åre. Därifrån går man direkt söderut och kommer snart upp i fina fjällområden. Det är effektivt att åka nattåget, man kommer lagom fram till frukost. Men visst finns risken/chansen för snö, även i början av oktober.

Hoppas ni hittar något trevligt!

Hälsn Pelle
 
Håller med

om låglandsled.

Det är långa härliga mörka kvällar att sitta vid lägerelden i oktober och då passar det bra att vara nere i skogslandet om man skall tälta. Ett misstag jag gjort en höst var att sitta på ett uppblåsbart liggunderlag vid elden. Glödsprätt orsakade hål som inte gick att laga.

Kanot/kajak kan också fungera bra och faktiskt så blir man mindre blöt om man paddlar kajak än vad man blir om man vandrar om det regnar.

Ett tredje förslag är att vandra i kust/skärgårdsmiljö. Passar bra den årstiden fortfarande relativt varmt i havet och därför behagligare att tälta där än i inlandet.

Thure
 
Oktober är sent i fjällvärlden, och skillnaden mellan början av oktober och slutet av månaden kan vara skillnad mellan sen höst och vinter. Att förutspå vädret är vi många som skulle vilja kunna göra, men ni får nog vara flexibla och beredda på alternativa vandringsvägar den tiden på året.
Närtillgängliga fjällområden lite söderut kan vara Grövelsjön, Rondane eller Hardangervidda. Dock går många av lederna i de senare områdena på 1100-1200möh vilket mycket väl kan vara över snögränsen i oktober.
 
Senast ändrad:
Grövelsjön eller östra Jämtlandsfjällen.

Hejsan,

I normalfallet brukar det inte vara några större beskymmer att vandra i fjällen under den första halvan av Oktober. Har själv varit uppe på ett antal sådana vandringar, senast förra året då vi gick en längre vandring med start och slut i Kvikkjokk, som avslutades den 6:e Oktober. Det sagt kan det givetvis inträffa att snön kommer tidigt. Vintern 2009/2010 var t.ex ett sådan år då en inplanerad vandring fick ersättas av en skidtur istället redan den 10:e Oktober, men det var inte fel det heller!!!

Precis som redan nämnts är Grövelsjön ett trevligt alternativ. Ett annat är Vålådalsfjällen i sydöstra Jämtland, där man kan göra ett flertal olika kanonfina vandringar på lite lägre höjd.

/ Stefan
 
För en tur

i Grövelsjöfjällen den årstiden torde det åtgå typ 5 dagar. Nattåg går inte dit och i stort sett två dagar (minimum bilresetid 7 timmar från Stockholm) går bort på flygresan. Vill man komma en bit in i fjällvärlden och göra en rundtur bör man kunna vandra tre dagar annars blir det mer fram och tillbaks. Ett sånt upplägg kan bli mycket trevligt har själv gjort ett sådant i oktober.

Fördelen med Jämtlandsfjällen är förstås nattåget.

Thure
 
Är det ett absolut villkor att få tälta? Innan jag läste så långt, tänkte jag genast på Tatra, som IMHO visar sig från sin bästa sida just i oktober. De flesta turister har åkt hem, vädret är ofta stabilt högtrycksbetonat med klar krispig höstluft, långa siktlinjer och fantastiska höstfärger. Det kan visst bli busväder med höststormar eller rentav ymnigt snöfall, men det är faktiskt vanligare i september - och för en veckohelgsvandring kan ni ju pricka in väderprognosen med rätt stor precision.

Norwegian flyger lågpris Arlanda-Krakow kl 07:00, man är framme kl 11.35 och det är två timmars bussresa kvar tills man är i Zakopane. Där tar man en kvarts minibuss och kan efter en kort och vacker anmarsch sova på en av de fina fjällstugorna redan första natten. Beroende på om man flugit på en fredag eller lördag har man sen tid till två eller i alla fall en heldags vandring mellan fjällstugor, för att gå ner till Zakopane på söndag kväll (kring18-tiden när det ändå blivit mörkt) och bussen till hemflyget från Krakow kl 21:45.

Visst förtjänar Tatra betydligt längre tid an ett par dagar, men det bästa behöver ju inte vara det godas fiende. Nappar ni på uppslaget så hör av er för mer detaljerat info, så att ni får den korta tiden effektivt utnyttjad.

En del bilder från just en sådan lätt snöpudrad oktobertur med klart höstväder finner ni här.
 
Bra förslag!

Stort tack för alla svar och tips! Ja flytta till Schweiz hade verkligen varit nåt. :) Tills dess får jag nöja mig med närområdet i Sverige.

Tror att vi får satsa på t ex Bergslagsleden, kring Siljan eller Vålådalen. Har redan vandrat delar av Sörmansleden och tycker väl att det räcker. Att tälta är en del av det vi vill göra, så Tatra får vänta. Även om det lät intressant!

Sofia
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
jonw Grövelsjön/Femundsmarka i början av oktober? Fjällvandring 10
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
gurli Fjället i oktober? Fjällvandring 4
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
ksl65 Topptur till Galghøpiggen i oktober? Fjällvandring 2
Fjällrookiee Bestiga Ottfjället i Oktober? Fjällvandring 6
ksl65 Bestiga Sylarna i Oktober? Fjällvandring 8
olofkor Fjälltur slutet av oktober Fjällvandring 7
HELLRIK Basstavagge (Pastavagge) i Oktober Fjällvandring 4
Bobbolainen Vandring i oktober-behöver tips. Fjällvandring 2
saraabeiramar Vandring nära Bergen i oktober Fjällvandring 0
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Rikkard Sarek början på oktober Fjällvandring 15
gerritholl Fjällvandring i oktober Fjällvandring 6
secce Jämtlandsfjällen i oktober Fjällvandring 1
niben Tips eftersökes: Baslägerhelg i oktober! Fjällvandring 4
knolpak Kebnekaise i mitten av oktober Fjällvandring 17
dewolistic Klädval inför fjällvandring i Oktober Fjällvandring 8
Dbang Väder vid oktober Fjällvandring 1
Arulf Storulvån till Grövelsjön september-oktober Fjällvandring 11
lökenresare Vandring Abisko oktober månad, råd och tips sökes! Fjällvandring 17
jnn79 Glittertind i Oktober? Fjällvandring 7
chicagobulls Kebnekaise Oktober/November Fjällvandring 2
barre Bilder från Rondane, andra veckan i oktober Fjällvandring 11
estetdrägg Abisko/riksgränsen området i slutet av oktober? Fjällvandring 6
stefan77p Hur är gr20 i oktober? Fjällvandring 2
P.D Keb i början av oktober ? Fjällvandring 2
sajberjohan Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
Running Farmer Kebnekaise i oktober Fjällvandring 5
Bamba Vandring i oktober Fjällvandring 4
erila107 Vandra i början/mitten av oktober Fjällvandring 1
ingelina Vemdalen i oktober Fjällvandring 2
jakobg Kebnekaise-Abisko/Oktober? Fjällvandring 1
axeknu-2 Muddus i slutet av oktober Fjällvandring 4
Wallnut sovsäck inför oktober Fjällvandring 17
Franz321 Sylarna i början av OktobeR? Fjällvandring 8
Emelia Vandring i sälenfjällen i mitten av oktober? Fjällvandring 1
Ras Sylarna i Oktober? Fjällvandring 4
disa Sökes: Vandrarkompis i oktober! Fjällvandring 3
tyler d Kebne i oktober? Fjällvandring 1
Rondane i oktober Fjällvandring 4
robbanf Jotunheimen i oktober? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.