Var vandra dagsturer med barnfamilj

Hej
Vi är en familj som planerar att vandra i fjällen en vecka nästa sommar (aug). Våra barn kommer då att vara 4 år, 7 år och en liten på tio månader. Med tanke på barnens ålder hade vi tänkt bo på något ställe och göra dagsvandringar. Eftersom barnen är små blir vandringarna korta och därav vill vi bo vackert och nära till bra vandring runt hotellet. Har ni några tips på var man skall vandra och vilket hotell? Får gärna finnas lite annat att hitta på på hotellet. Alla tips tas tacksam emot.

Emil
 
Abisko turiststation

Jag har svårt att tänka mig en bättre utgångspunkt för att introducera barn till fjällvärlden. Vad sägs om följande lista?

1) Ta tåget tur och retur till Narvik. Hur spännande som helst med stupen ner mot fjorden. Se till att få plats på höger sida på ditvägen och vänster på hemvägen. (OK, ingen vandring, men spännande.)
2) Ta tåget till Vassijaure (25 km V Abisko). Följ stigen in i Kärkevagge och lek kurragömma bland alla magnifika stenblock och kullar. Gå fram till Trollsjön (Rissajavrre) som har Sveriges största siktdjup på över 30 m. Ta den andra stigen till Låktatjåkka och tåget tillbaka. Denna tur är nästan ett måste. Kärkevagge är en av fyra super-ställen i den svenska fjällvärlden och garanterat den mest lättåtkomliga. Denna tur brukar också ordnas av personalen på Abisko.
3) Ta tåget till Låktatjåkka och följ leden till Låktatjåkkastugan. Ät god mat och sov över i stugan. Nästa dag följer ni stigen ner till Björkliden och tar tåg hem därifrån.
4) Besök de fantastiska grottorna i Björkliden. Det brukar finnas ordnade turer från Abisko fjällstation.
5) Ta en liten promenad från Abisko och ta sittliften upp till Njulla. Underbar utsikt över Torne träsk. Liften ner igen om ni inte vill ta en brant promenad.
6) Ta en dagstur söderut till Nissongorsa, en vacker och dramatisk bäckravin. Personalen på turiststationen har flera förslag på lämpliga turer.
7) Njut av sällskapet av likasinnade på Abisko fjällstation och rör er i grannskapet, bl a längs jokken ner mot sjön. Mycket fina vandringsstigar längs ravinen ner till Torne träsk. Ta med fika och leta er ut på någon klippa i forsen. Är ni modiga? Ta ett bad!
8) Ta en båttur till andra sidan "Träsket".
9) En något längre tur? Vandra till Gorsavaggestugan. Övernatta där och gå tillbaka nästa dag. Gorsavagge är såååå vackert. Har ni tid på er? Övernatta två nätter och gör en dagsutflykt från stugan. Upp till glaciären eller - ännu hellre - den branta stigen upp till Latnjavagge. Gå så långt ni orkar. Stanna och fika och njut av utsikten. Här finns kungsörn, fjällvråk, jaktfalk och stenfalk i närheten. Det har dessutom setts järv inte långt därifrån.
10) Ta en promenad längs Rallarstigen.

http://www.abisko.nu/

Bild-googla på Kärkevagge, Trollsjön, Njulla, Torne träsk, Gorsavagge och inte minst Frippes fall.

HåkanF
 
Jag gillar Storulvån. Lätt att ta sig dit med bil, många saker att se inom dagsutflyktsavstånd... Vi bodde i gamla storulvån när grabben var två: http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=552231&postcount=25 Han hade mycket kul vid broarna och sov gott i fjällsluttningarna efter äventyren: http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=57020&set=lp

Sitter på fel dator, kan gärna svara på frågor om du vill veta mera!

http://www.svenskaturistforeningen....nd/Fjallstationer/STF-Storulvan-Fjallstation/
 
Det finns massor ställen! Vi var i Tänndalen i somras. Har ni bil med så kan det stället rekommenderas för dagsturer. Vi fick riktigt fina turer, det finns några som utgår från olika fjällparkeringar just ovanför trädgränsen. Skönt att genast vara ovanför björken. / Tomas F.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
redösnoj Var kan man vandra med vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 25
Familjen F. Vandra med barn - hur och var? Fjällvandring 6
tassemark Vill du ha ett tips var du skall vandra i sommar? Fjällvandring 14
langby Vandra i början på juni - var? Fjällvandring 11
ripnils Var vandra 4 dagar v 24? Fjällvandring 8
Gaion Var vandra i Norge?? Fjällvandring 20
tjolanta Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
di7riks Var vandra kring Abisko i början av juli? Fjällvandring 3
trinity Var ska vi vandra? Fjällvandring 3
Var ska vi vandra? Fjällvandring 1
Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
eboklund "De trodde det var sommar" Fjällvandring 247
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.