Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var?

Hade tänkt mig att ta med mina killar (11 resp 9 år) på lite mer "seriös" vandring norröver i sommar. De älskar att sova i tält, fiska, leka och upptäcka spännande saker i skog och mark. Känner dock att jag behöver kombinera vandringen med lite äventyr också så de får något "meningsfullt" att göra under färden. Själv kan jag bara gå och gå men killarna kommer att tröttna rätt fort på det.

Vad menar jag med spänning och äventyr då? Det räcker med trollska skogar, vackra vattenfall och bäckar/åar, gamla bunkrar från beredskapstiden/kalla kriget, spännande grottor och berg och vackra fjäll att kämpa sig uppför för att sedan njuta av utsikten.
Kan vi sedan kombinera detta med bra fiske (flug-/spinnfiske) så är det ett stort plus.

Kan vi passera dylika platser/områden på vår vandring så skulle det betyda massor för mina killar och få deras fantasi och leklust att skena iväg.

Har ni några tips och idéer angående detta så vore jag oerhört tacksam. Vi bor i Nyköping och har inga problem med att åka långt. Går alltid att tälta på vägen.
Jag är bekant med Sörmlandsleden och många av de sevärdheter som finns i närområdet men mitt hjärta bultar alltid lite extra för fjällvärlden varför jag vill ta med killarna dit också.

Vänliga hälsningar/
Mattias
 
Kan man ordna med basläger eller stuga att utgå från så blir man mera flexibel än om man "måste" gå från punkt A till punkt B om det inte finns något sätt att bryta om det t ex skulle bli dåligt väder.

Norge har fler dramatiska och spännande platser än Sverige

http://www.ut.no
 
Vill ni till fjällnatur, titta på Grövelsjöområdet. Bra fiskemöjligheter (med kort), ex Grövlan om man vill testa i vattendrag, eller kanske basläger vi ex Fosksjöarna? Bredvid Fosksjöarna ligger Storvätteshågna som är Svealands högsta topp, och ett utflyktsmål med fantastisk utsikt i fint väder:)
Även Grövelsjön STF har naturstigar med frågor som mina barn uppskattade i den åldern.
 
Vålådalen tycker jag är bra. Gick med min son som då var 9år och det var jättebra.

Vallbo, via gröndalen till pyramiderna, sedan lunndörrstugan, ner på stigen som går vid finnångeltjärnarna, ner förbi angeltjärnarna och sedan blanktjärnarna och slutligen vålådalen därifrån.. Via matskålsängarna.

På den turen får du myrmark, över trädgränsen, fjäll, trollskog och vadning och allt där emellan. Jag har postat mitt gps spår i en annan tråd tidigare tillsammans med bilder. Kanske kan leta upp den.

Här var den: Vålådalen (via blanktjärnarna) Lunndörren
http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=629069
 
Tack för era svar och er tid...

Ett "basläger" är jag inte främmande för. Som du skriver så förenklar det en hel del.

Grövelsjön var jag till för första gången förra året. Tillbringade två nätter där tillsammans med min systers familj. Tyvärr så hade vi otur med vädret så jag hann inte lära känna området så mycket, men jag åker gärna dit igen.

Vålådalen har jag läst en del om och det verkar riktigt intressant. Ska absolut besöka det området.

Glomfjord såg både fint och dramatiskt ut. Ska ta mig tiden att läsa igenom dina trådar om denna plats. Fördelen med Norge är att det hisnande landskapet ofta börjar direkt vid vägkanten.

/ Mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.