Sarek, Rapahdalen

Hej!

Jag tänkte nästa år vandra genom Rapahdalen med utgångspunkt Aktse. Hur kommer man lämpligast till Aktse? (bil, tåg, buss, flyg). Är även hjälpt med förslag på rutt efter Rapahdalen. Jag gick i år från Akka till Sitojaure (Akkastugorna-Routesvagge-smaila-Pastavagge-Rinim).

Mogens

Hej

Västra,södra delarna av Rapadalen är svårframkomliga vet jag. Det går ju en upptrampad stig på östra sidan av dalen. Ofta åker man båt till Nammatj.
Om du inte har den redan så köp Claes Grundstens "På fjälltur. Sarek Turbeskrivningar".
Finns i litet smidigt pocketformat som man utan viktproblem kan ha med på vandringen.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Skierfe ett måste

Hej
En mycket trevlig väg från Aktse är att direkt promenera upp för berget norrut och vika av mot Skierfe. Från Skierfe har man en helt fantastisk utsikt ned över Laitaure-deltat. Det är dock inget för höjdrädda. På toppen av Skierfe har man en 350 m lodrät brant rakt ned som avslutas med ytterligare 350 m rasbrant.Ö om Skierfe finns det fina platåer där man kan tälta och ha vatten i närheten. Från Skierfe kan man sedan snedda ned för berget västerut och till slut ansluta till stigen nere i Rapadalen. Det är lite risig terräng, men ej oframkomlig. Vi träffade på en stor älg mitt i björkskogen som stirrade på oss en stund (Ca 40 m ifrån oss). Gå in på galleriet "Landscapes" på min hemsida så kan du se några foton från toppen av Skierfe. http://hem.passagen.se/tlorin/photo/index.htm Till Aktse kom vi med bil, följt av cykel en mil på en körväg (vi hjälpte några björnforskare med att transportera deras cyklar, medan de själva drog fram sina kanoter. Cykla med tung ryggsäck var inte alldeles enkelt.), sedan vandring längs norra stranden av Laitaure till Aktse.

dålig på namn

Kommer inte ihåg vad alla platser heter, men vi har vid två tillfällen startat från aktse, ena gången åkte vi bil till en plats som jag tror kallas cyxkelstigen där vi fick gå ca 1 mil för att komma till en båtplats där man kan bli hämtad med båt till aktse (Lennart Lenta tror jag killen med båten heter. Han kan även ta dig till Nammatj direkt.
Andra gången tog vi tåg och buss till tjåmåtis?? och blev hämtade av en farbror som Heter Harri Skarin i en grön VW buss från 19frost, och blev avsläppta på samma ställe där Lennart kom och hämtade oss så att vi kunde åka vagn till båtplatsen. kostar lite men det är värt det tycker jag då det är en hiskiligt trist vandring.

Erfarenheten om Rapa, Det är stundtals väldigt jobbig vandring och man blir definitivt blöt, massor av vad som man tröttnar på rätt fett, myggen är värre här än någon annan stans i hela sarek (tror jag, har inte varit överallt ännu). Det är oerhört vackert innan man kommer in (från skierfe hållet) och när man kommer ut mot snabbavagge), I Rapa så kan man se massor av älg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips