Sarek, någon som tidigare gjort denna tur?

Sitter och planerar sommarens vandring och har följande turförlag. Har någon trampat upp fotspår åt oss tidigare?

Sora Sjöfallet-Liehtjitjavrre(sjö)-Spökstenen- Rapadalen-Pårtestugan-Kvikkjokk

Kanske att vi tar en toppstigning på nordtoppen, men det bli i så fall bara en bonus!
 
Jag kommer gärna med lite kommentarer, men först måste jag få veta en sak. Rapadalen är lång. Vilken väg hade du tänkt dig från Rapadalen till Pårtestugan?

HåkanF
 
Vi hade ju som sagt tänkt gå via Spökstenen och så fort som möjligt ta oss över till rapadalens sydsida. Enligt Claes Grundstens bok är det mycket lättare att ta sig fram på sydsidan.

Sen får vi se hur långt söderut vi föler rapadalen. Eftersom vi ska ner mot kvikkjokk så finns det en del alternativa vägar dit. Ut till Aktse går vi nog inte iaf, möjligen att vi tar båten men förmodligen inte...
 
Rapaelven kan normalt kun krydses via broen ved Mikkastugan eller med båd fra Aktse.

Sydsidan er ok at gå - men hvordan vil i komme derover?
 
Det lär finnas något mer vad över Rapaälven (leta i trådar häre på Utsidan) men det mest frekventerade är utan tvekan Tielmavadet. Jag har vadat där en gång, men där är inte alltid vadbart. Du ska absolut inte planera en vandring där du är tvingad att ta dig över älven vadandes.

HåkanF
 
Hmmm, det här var ju inte direkt vad jag ville höra. Vi hade ju som sagt planerat att gå över till södra sidan av Rapadalen så fort som möjligt, helst redan uppe vid spökstenen, fast det kanske då inte är möjligt.

Nu när jag läst på lite så är ju faktiskt norra sidan lättare att vandra. Kanske det blir så att vi får ta oss hela vägen ner till Aktse för att komma söderut via kungsleden till Kvikkjokk. Hittar vi ett vad för att komma över Rapadalen är ju det inte fel...
 
daniel80; sa:
Hmmm, det här var ju inte direkt vad jag ville höra. Vi hade ju som sagt planerat att gå över till södra sidan av Rapadalen så fort som möjligt, helst redan uppe vid spökstenen, fast det kanske då inte är möjligt.

Nu när jag läst på lite så är ju faktiskt norra sidan lättare att vandra.

Precis, sydsidan är ökänd för sin svårframkomlighet.

Kanske det blir så att vi får ta oss hela vägen ner till Aktse för att komma söderut via kungsleden till Kvikkjokk. Hittar vi ett vad för att komma över Rapadalen är ju det inte fel...

Då ligger ju Tielmavadet (som noterats ovan) bra till. Ta Snavvavagge till Rapadalen, så ligger vadet precis norr om nedgången till Rapadalen. Jag har tyvärr inte vadat där, men som noterats ovan, utsidan är full av diskussioner om det vadet.

Ska ni prompt mot Pårte är det klart att sydsidan är att föredra, men nordsidan är trevlig den också. Traska upp på fjällsidan vid Alep Vassjajågåsj, så får ni en trevlig vandring mot Aktse.
 
tjonsson; sa:
daniel80; sa:
Hmmm, det här var ju inte direkt vad jag ville höra. Vi hade ju som sagt planerat att gå över till södra sidan av Rapadalen så fort som möjligt, helst redan uppe vid spökstenen, fast det kanske då inte är möjligt.

Nu när jag läst på lite så är ju faktiskt norra sidan lättare att vandra.

Precis, sydsidan är ökänd för sin svårframkomlighet.

Jag har gått södra sidan av Rapadalen från Mikkastugan till Sarvesvagge. Från Spökstenen till Mikkastugan är det väl inte så hemskt långt extra? Visst var det en del vide på den sträckan, men så farligt var det inte. Eller så har jag förträngt det... Sen gick vi vidare genom Lullihavagge till Pårte och Pårek. Det var en fin tur.
 
1998 vadade vi över vid Tielma. Det var djupt( våta underbyxor) men fint sandbotten. Vi gick på det bredaste stället så det strömmade inte så starkt.

Så var inte fallet vid Suottasjohkko där bottnet bestod av stora runda stenar, varvade med vassa fotfastnar-stenar. En av killarna i gänget åkte som en sköldpadda på rygg iväg en bit med forsen. En av ledarna bevakade som tur situationen lägre ner och nappade tag i honom då han höll på att passera. Efteråt kan sånt här kännas tragikomiskt, men då var det långt ifrån roligt.
Efteråt läste jag att Suottasjohkko borde korsas 150m före utflödet, men det är lätt att vara efterklok.

Vad skall man alltid ta på allvar.
 
emblabembla; sa:
tjonsson; sa:
daniel80; sa:
Hmmm, det här var ju inte direkt vad jag ville höra. Vi hade ju som sagt planerat att gå över till södra sidan av Rapadalen så fort som möjligt, helst redan uppe vid spökstenen, fast det kanske då inte är möjligt.

Nu när jag läst på lite så är ju faktiskt norra sidan lättare att vandra.

Precis, sydsidan är ökänd för sin svårframkomlighet.

Jag har gått södra sidan av Rapadalen från Mikkastugan till Sarvesvagge. Från Spökstenen till Mikkastugan är det väl inte så hemskt långt extra? Visst var det en del vide på den sträckan, men så farligt var det inte. Eller så har jag förträngt det... Sen gick vi vidare genom Lullihavagge till Pårte och Pårek. Det var en fin tur.

Jag skulle inte rekommendera någon att gå på sydsidan av Rapadalen, i alla fall inte vid Rapaselet. Förra sommaren rundade vi Bielloriehppe-massivet, en dagstur på ca22h! Sträckan från Rapaselet till Sarveságge var riktigt jävligt, med hastigheter under 500m/h! Videsnåren var riktigt jobbiga, även fast vi hade perfekta förhållanden. Förekom även blockstensterräng. Tur dock att man fick se obeskrivbara vyer och 14st Sarekälgar. :)

//Gustav\\
 
Inte Snávvávágge till Tielmavadet!

tjonsson; sa:
Då ligger ju Tielmavadet (som noterats ovan) bra till. Ta Snavvavagge till Rapadalen, så ligger vadet precis norr om nedgången till Rapadalen.
Tielmavadet över Rapaälven ligger Norr om Sarvesjåhkå, varför Snávvávágge inte kan rekommenderas för att ta sig dit. På det här fotot http://www.rapadalen.de/2002/del05/02.htm över Tielmavadet, som ligger kring den höga 'ön' i Ráhpaädno nere till vänster på fotot, får man en viss överblick.

Tristan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.