Sarek- inget alls för

Inte för att Sarek är aktuellt i sommar, men jag sparar ändå dessa turförslag. Har ingen karta tillgänglig. Ungefär hur långa är de?

Eller:

10) Sväng norrut in i dalen mellan Sluggá och Njavvetjåhkkå. Ta gärna lite höjd upp på Njavvebuollda.
11) Fortsätt rakt norrut, vada Njavvejågåsj och den andra bäcken. De är rätt lättvadade, ju högre upp desto lättare.
12) När du kommer in under Hállji, börja leta efter en upptrampad stig ner i björkskogen. Följ stigen ner till sjön, gå över dammen till Suorva och vänta på bussen till Gällivare.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Vill du vandra fritt är Sarek perfekt och inte alls lika stenigt som i Kebnekaise och Abiskofjällen. Dalgångarna är lite bredare och betydligt grönare. Mindre folk också.

Men visst man ska ha respekt för naturen. Gå aldrig över en jokk som går över knäna. Se upp för snöbryggor över jokkar också. Gå ALDRIG ut på en glaciär utan rätt utrustning och kunskap. Förra året var det ett par stycken glaciärolyckor i Sarek. Jag hörde den ena räddningshelikoptern (för övrigt är flyg inte tillåten i Sarek).

Går du i de mer vältrampade dalgångarna kommer detta dock inte bli något större problem.

graylingman; sa:
Inte för att Sarek är aktuellt i sommar, men jag sparar ändå dessa turförslag. Har ingen karta tillgänglig. Ungefär hur långa är de?
Mitt förslag hamnar nog på 8-9 mil beroende på en del tänkbara vägval. Sen finns det ju en hel del intressanta och "lättbesökta" toppar att besöka längs vägen.

HåkanF

Återigen

Ännu en gång finns det en tråd från någon som fått sig varningar om Sareks monumentala svårighetsgrad för "den Svenska människan". Varningarna tror jag är utfärdade av så'na som vill va' förmer än "den Svenska människan" och därigenom ha nå't snobbobjekt kvar att briljera med.

Sommarfjället är aldrig farligare än vilket annat friluftsliv som helst bortom allfarvägen om man undviker alltför spektakulära vad. Korsa bäckar ock åar högt upp i deras lopp. En fördel för Sarek är att det är relativt lättorienterat, endera är det fjäll eller så dal, inga allt för vidsträckta platta svårorienterade fjällhedar.

De turer jag har gjort i Sarek så har jag nog träffat mer folk än annorstädes i vår fjällvärld där det är orösat. Och en förkrossande stor del av vår fjällterräng är just orösad och sällan besökt och bortom all mobiltäckning och inte heller så förtvivlat nära närmaste väg med trafik att tala om. Så ska man lita till olyckskorparna så är det säkrast att stanna hemma.

När det gäller väglöst land så lär det mest avlägsna från väg man kan vara i Sverige vara i Padjelanta då det är 40 fågelkilometer till närmaste väg.

M.a.o. ge dig på Sarek och även andra fjällområden om upptäckarlusten står kvar och enda sättet att bli erfaren och van är att vara ute. Man är bättre rustad om man generellt är ute mycket i all sorts terräng och väder än om man bara skaffar sig vanan på en vecka i fjällen blott och bart varje sommar eller varannan.

Och sist men inte minst undvik att läsa publikationer såsom "Fjällsäker".

Istället för att gå i meningslös polemik med ovanstående inlägg vars författare dessutom verkar ha läst något annat i tråden än vad jag har gjort så bifogar jag länken till Fjällsäkerhetsrådets sida för Linnea att läsa. Många bra tips och råd för nybörjaren och du kan dessutom beställa informationsmaterial, och jag vill då särskilt framhäva tidningen Fjällsäker.

http://swenviro.naturvardsverket.se/fjallsaker/index.html

Oavsett var du väljer att gå, du har ju onekligen fått feedback av varierande slag på din fråga och jag hoppas att du kommer ut och får en härlig upplevelse!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips