Sarek- inget alls för

Jag och min pojkvän har pratat smått om att det vore kul att besöka Sarek Nationalpark. Båda tycker om att vistas i fjällen men är inte särskilt erfarna. Och så läste jag det här:

"Den som vill besöka Sarek under betryggande förhållanden måste ha stor fjällerfarenhet och vana vid att vistas ute i naturen. Nationalparken är otillgänglig och vildmarksliknande, även om man under semestertid få räkna med att möta åtskilliga vandrare. Här finns inga turistanläggningar, leder eller stugor. Om det händer en allvarlig olycka är man illa ute. Vädret kan växla snabbt och man får räkna med mycket regn och även sommartid med kyla. Sarek är en av de områden som har den högsta nederbörden i landet."
(från http://www.fjallen.nu/parker/sarek_besoka.htm )

Är det alltså så, att det inte är något alls att rekommendera för en oerfaren? Nog hade jag väntat mig att det skulle finnas någon led eller så man kunde följa, men vi hade ju inte tänkt promenera genom hela parken. Känner mig ganska avskräckt nu och ska nog tänka om, men tänkte ändå höra vad ni säger, om ni har några erfarenheter av platsen (har sökt i forumet men hittade så många träffar där Sarek fanns i texten att jag inte orkade bläddra igenom alla).
 
Sarek

Har ännu inte besökt Sarek själv men har haft funderingar ditåt,är en relativt erfaren frilufsare i övrig.Har man inte för vana att promenera rakt ut för stup eller tjafsa med eventuella Björnar så bör det inte innebära några större problem.Det lär vara ganska upptrampat så stigar finns nog lite här och var.


peter
 
Det är inte några markerade leder, så karta och kompass kommer till väl till pass. Det finns inte några stugor eller rastskydd att vila eller torka upp prylar i. Man kan behöva lite mer marginal på dagsetapperna eftersom det kan vara snårigt på vissa ställen, och ni blir tvungen att gå högre upp på sluttningarna.

Vädret är lite lynnigt, så man kan få smaka på både hagel och snöblandat. Vi var där i slutet på Juli 06 på en fin vandring, även om vädret hade kunnat vara bättre. Men det är fint, på vissa ställen känner man sig inklippt i mäktiga miljöer.

Vill du ha mer info om turen så maila

/Simon
 
Ruotesvagge

Vandra Ritsem-Ruotesvagge-Rapadalen-Aktse-Saltoluokta tex är ingen svår vandring under torra somrar.Ruotesvagge-Rinim-Saltoluokta är också en lättare väg.
Vandringsstig.Bro över strida jokkar.
Men:blir det stora vattenmängder finns ju åtskilliga småjokkar som blir djupa,strida ,besvärliga.
Jag tvekade över om jag hade nåt i Sarek att göra,för jag är så fjesig med vad etc har jag tyckt,men när vi gick förra sommaren var det mycket torrt och inte svårt att färdas nere i Rapadalen.
Det var två småtjejer i 12-13 årsåldern som dansade fram samma väg. I sällskap med mer tungt lastade fäder.
Så det går att vandra bekvämt där.
 
Sarek kräver väl lite mer planering än en del andra områden (Kebnefjällen t ex). Felaktiga vägval kan leda till jobbiga passager som kan vara potentiellt farliga. En viss vana krävs t ex för att avgöra om ett vad är möjligt eller ej och en flera felaktiga val kan leda till att man tar onödiga chanser om man inte har viss vana. Det kan vara mentalt jobbigt att behöva ta en lång omväg om man t ex inte kommer över en jokk och är man oerfaren kanske man är mer benägen till chanstagning. Samtidigt så behöver man inte överdramatisera riskerna heller men man bör planera färden noga. Samtidigt så finns ju många andra fina områden, Kirunafjällen inte minst som också har högalpin prägel. Och Sarek ligger ju kvar för framtida färder om man känner sig osäker.
 
Jag gjorde Sarek som förstavandring med vänner som "visste". Nåja...

Det var 1979, vi överlevde och jag har fjällvandrat sen dess så visst går det.

Visst finns det farliga vad etc, men det största delen är det "psykologiska". Om det regnar i två veckor är det bara att stå ut i tältet. Inga trevliga torra stugor att ta in i och sen får man inte underskatta känslan av att vara långt borta från civilisationen. Även om det egentligen inte är så långt.

Detta är en bra väg enligt min åsikt:
http://www.frilufts.se/uppsala/dagboken/f&v/sarek2002/index.html
Inga jättevad.
 
Jag har aldrig förstått distinktionen mellan fjällvana och friluftsvana? Själv gjorde jag min första fjällvanding i just Sarek. Dock hade jag en hel del friluftsvana innan.

Några få tips: -Läs all information och färdbeskrivningar du kommer över. Planera in ett antal reservdagar i slutet av vandringen (tex toppbestigningar, vilodagar). Pss slipper du ifrån att känna tidspress vid svåra vad eller dyl och har möjligheten att vända tillbaka eller välja en annan väg utan att missa hemresetiden. Planera så att du har flera alternativa färdvägar om du måste skära ner på turen.

Kort: Planera flexibelt och använd det sunda förnuftet
 
Man ska visserligen inte överdriva riskerna med Sarek men jag tycker själv inte det är svårigheterna med planering o.dyl. som är det viktigaste för en nybörjare i fjällen att ta hänsyn till. Visserligen kan stress få en att göra dumheter men i övrigt så är värstafallet i stort sett att man missar tåget.

Anledningen till att jag inte skulle rekommendera Sarek för en nybörjare är hänförligt till att man är helt utlämnad till sig själv (och möjligen till godhjärtade vandrare som rör sig i samma område). Det finns inga stugor att söka skydd i om vädret blir dåligt och Sarek är inte rätt ställe att upptäcka att man inte lyckas få upp tältet i hård blåst (eller det visar sig inte stå pall för elementen för den delen), ingen möjlighet att proviantera om man felberäknat maten eller bränsleåtgången (inte så svårt att göra om man inte använt sitt kök några gånger), i princip inga nödtelefoner från vilka man kan kalla på hjälp om olyckan är framme o.s.v. Om tältduken rivs sönder, om kniven slinter eller om bränslet till köket tar slut kan man nog känna sig väldigt utsatt (och tyvärr också vara det) inne i Sarek.

I Sarek är det egentligen inte större risk för att råka illa ut än någon annanstans i fjällen om man följer de upptrampade stigar som finns, vaden undantagna (och de kan vara nog så besvärliga även för vandrare som gjort det förr). Däremot, om det händer något så är risken stor att man är helt utlämnad till sina egna/gruppens kunskaper och utrustning, utan möjlighet till back-up från civilisationen.

Sarek är fantastiskt vackert men som förstatur utan erfaret sällskap rekommenderar jag det inte. Naturvårdsverkets varning finns där av en anledning, och den är inte för att man hoppas att Sarek ska upptäckas av så få personer som möjligt. Bättre att ta en vandring runt Kebnekaise, ett område som är förtrollande vackert och nog så spektakulärt, och skaffa sig lite grundläggande erfarenheter, vilket dessutom antagligen gör Sarekvandringen betydligt mer njutningsfull. Sedan behöver man inte kunskaper på expeditionsnivå för att röra sig där.

Om man vill skaffa sig erfarenhet och bor i Östersund är det f.ö. smått kriminellt att inte sticka ut i Jämtlandsfjällen och skaffa sig just detta! :)
[Ändrat av Per Ö 2007-05-28 kl 17:00]
 
Tack för svaren

Med alla svaren kombinerade känner jag mig ganska nöjd, har fått en någorlunda sammanställd bild. Vill inte mena att ni övertalade mig eller "hindrade" mig från att vilja besöka Sarek, men måste säga att det inte är något för mig efter det jag läst- ännu. Är inte mogen än, så det får allt ligga och gro ett tag istället, och under tiden ska jag ta åt mig av det Per Ö skrev:

Om man vill skaffa sig erfarenhet och bor i Östersund är det f.ö. smått kriminellt att inte sticka ut i Jämtlandsfjällen och skaffa sig just detta! :)
[Ändrat av Per Ö 2007-05-28 kl 17:00]

Haha! Sant.
I ärlighetens namn bor jag ännu närmre fjällen än så, har sisådär 3mil (liga långt som jag har till stan) till Oviksfjällen. För att få det att låta "värre" så har jag även en liten stuga där... ;)
Nej, men faktum är att vi är där ibland också, har inte blivit någon riktigt rejäl tur än för mig på egen hand (d.v.s utan familjen), men det blir, tro mig!
 
Om du nu har tagit till dig alla varningar du fått (de flesta berättigade), men ändå verkligen vill prova på så kan du få en rutt som mycket sällan brukar ställa till några problem:

1) Tåg/buss/bil till Ritsem.
2) Båt till Änonjalme/Akkastugorna.
3) Följ Padjelantaleden tills du passerar bron över Sjnjuvtnjudisjåkåh. Det är här de tre stora nationalparkerna möts: Stora Sjöfallet, Sarek, Padjelanta.
4) Följ stigen söder om Sjnjuvtnjudisjåhkå mot sydost och sväng in i Ruohtevagge. Här såg jag järv senast jag vandrade. Gå på den västra sidan av Ruohtesvagge.
5) Du stöter nu på två vad. Först Smaijlajåhkå som kommer från Oarjep Ruohtesjiegna och sedan Boaisajågåsj som kommer från Boajsjavrasj. Den första är nästan alltid lättvadad eftersom den delar upp sig i så många grenar, men vadet blir å andra sidan ganska långt, men det är att föredra. Den andra har jag aldrig hört talas om att den ställt till problem.
Ett grundtips när det gäller vadning är dock att jokkarna nästan alltid innehåller mindre vatten på morgnarna eftersom glaciärernas avsmältning minskar på nätterna. Ser Smaijlajåhkå besvärlig ut, så slå upp tältet och stanna över natt. Vada på morgonen.
6) Fortsätt ner till Mikkastugan och gå över bron.
7) Följ stigen längs övre Rapadalen några km och sväng österut mot Bierikjavrre.
8) Följ stranden och sikta sedan mot nordost och bron över Guhkesvagge.
9) Fortsätt österut fram till nationalparksgränsen.

Ända från starten på vandringen och fram till nu har ni vandrat i mycket trevlig och lättvandrad terräng, mestadels på fina stigar. Nu följer dock ett kort avsnitt på 4-5 km med omväxlande videsnår, blöthål och stenbumlingar, men sedan kommer lättvandrad mark igen.

10) Fortsätt i stort sett rakt österut, mellan Gåhppo och Vuores.
11) Fortsätt i samma riktning. Precis öster om Rumok börjar ni ta er ner mot östra delen av Pietsaure. Hela den östra stranden är en mycket inbjudande sandstrand. Ofta tar man sig över Avtsusjjåhkå med hjälp av en bro, annars får man vada. Det brukar finnas sandrevlar ute i själva sjön man kan gå på. En gång har jag fått skjuts av Acke Kuoljok som håller till i samevistet strax intill.
12) Från samevistet finns sedan lättvandrad stig ner till Saltoluokta, där man med fördel avslutar vandringen med en övernattning och god middag.

Sammanfattningsvis: Det är klart att ni ska genomföra er vandring. Förhoppningsvis får du flera förslag. OM du nappar på mitt förslag, så hör av dig t ex via mejl, så kan du få än noggrannare beskrivning.
 
eller

7) Pastavagge till Rinim
8) Båt till Sitojaurestugorna (Kungsleden)
9) Kungsleden till Saltoluokta

/Ulf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.