Sarek - För tufft för oss?

Re: Re: Re: Svårt bedöma snösmältning

ulfnor; sa:
Inte rätt tråd kanske men som fjäll-novis undrar jag hur ni vågar kliva över snöbryggor? För min del känns det väldigt osäkert och som ett minst lika riskabelt företag som att ge sig ut i svåra vad. Hur vet man om snön håller?
/uffe
Det är lika farligt om inte farligare att gå över snöbryggor, man vet inte om snön håller. Jag försöker se hur det ser ut vid både "inlopp" och "utlopp" av snöbryggan, hur den sjunker ner, hur lång och bred den är och om det finns mycket is under bryggan. Jag lyssnar också på ljudet av vattnet som rinner under snön. Sedan är det bara att knäppa upp bältet i ryggsäcken och röra sig snabbt och lätt över bryggan :) // Roland
 
Re: Myten om Sarek

petratetra; sa:
Här har ni en som också trodde på myten om Sarek tills jag kom dit första gången. Vi hade under åren före samlat på oss en massa erfarenhet, vandrat i mycket svår terräng och i dåligt väder och lärt oss av tidigare genomförda smått livsfarliga vad, mm. Vi var ändå osäkra på vår kapacitet...

HA! Av de ställen jag gått på hittills har mina vandringar i Sarek varit de enklaste. Visst - vaden kan ställa till det och man behöver därför ha alternativa vägar och extradagar till godo. (vadarstav underlättar enormt för övrigt!!) Men själva vandringen är ju en baggis! Väl upptrampade stigar, mestadels på gräsmark i botten av U-dalarna. Få höjdmeter. Lätt att hitta tältplatser. Lätt att orientera utifrån kartan (man behöver inte några speciella kunskaper om man går de rekommenderade vägarna).

Vad gäller vattenståndet så är det ju oftast större chans att det är torrt och fint senare på sommaren. Men man vet som sagt aldrig...


Med den erfarenheten ni har, lite sunt förnuft och bra planering så kommer det gå alldeles lysande!!!

/Petra

Ett lysande inlägg, Sarek är upphausat av de som vill göra sig märkvärdiga. Och ingen har satt fingret på den punkten bättre än Petra.

Tack Petra för ditt utmärkta inlägg.
 
Lorre2; sa:
Jag har inte superkoll på Sarek i Juni, själv har jag bara varit där i Juli/Augusti men före midsommar känns tidigt.
Jag tycker däremot absolut inte att ni behöver mer erfarenhet för att vandra i Sarek om ni känner er trygga i naturen, det är en myt att det skulle vara svårare där än någon annanstans.
God tur!



JL

Håller med, före midsommar kan ni hamna mitt i snösmältningen = obra för vem som helst. Väntar ni ett par veckor så slipper ni fundera på snöläget, åtminstone i de lägre dalstråken.

Om ni har fjällvana kan ni gå i sarek, inga problem tycker jag. Dessutom är det högtrafik i Sarek när det är säsong, att det skulle vara någon slags öde vildmark är inte (längre) sant. Om ni håller er till de vanliga rutterna träffar ni förmodligen mer folk på en dag än ni skulle träffa på några veckor i t ex västra Padjelanta, så man brukar kunna informera sig om vattenstånd mm från andra vandrare.


Mvh,

J


[Ändrat av joru 2003-05-01 kl 10:38]
 
Re: Re: Myten om Sarek

Monken; sa:
Jag och brorsan planerar ca 10 dagars fjällvandring innan midsommar i år. Vi är sugna på Sarek.
petratetra; sa:
HA! Av de ställen jag gått på hittills har mina vandringar i Sarek varit de enklaste. Visst - vaden kan ställa till det och man behöver därför ha alternativa vägar och extradagar till godo. (vadarstav underlättar enormt för övrigt!!) Men själva vandringen är ju en baggis! Väl upptrampade stigar, mestadels på gräsmark i botten av U-dalarna. Få höjdmeter. Lätt att hitta tältplatser. Lätt att orientera utifrån kartan (man behöver inte några speciella kunskaper om man går de rekommenderade vägarna).
Vad gäller vattenståndet så är det ju oftast större chans att det är torrt och fint senare på sommaren. Men man vet som sagt aldrig...
klippen; sa:
Ett lysande inlägg, Sarek är upphausat av de som vill göra sig märkvärdiga. Och ingen har satt fingret på den punkten bättre än Petra.
Inte för att jag vill göra mig märkvärdig ;-) Att orienetera sig i Sarek är det lättaste som finns, man kommer inte upp ur plogfårorna :) Vandra där på sommaren är underbart så länge det inte regnar, blåser och snöar. Sarek är inte svårare än andra fjällormåden och vill man njuta av ensamhet finns det andra fjäll där det finns färre människor. Men nu var det så att Magnus och brorsan skulle ut VECKAN FÖRE MIDSOMMAR och då är det mycket snö och smältvatten i Sarek.
norra_rahpa_300.png

Norra Ráhpávagge Söndag 1989-06-18 Lycka till! // Roland
 
Vill jag vara märkvärdig bara för att jag säger att Sarek inte är den lättaste och ofarligaste turen man kan ge sig in på?

I så fall är jag hellre märkvärdig och skrytsam - än känner ansvar för att någon får allvarliga problem pga de trott att det är enkelt och riskfritt.

Det är inte det samma sak som att säga att det bara är för De Stora Äventyrarna – ty det är få ställen som det är förunnat idag. Mt Everest har numera även blinda människor varit på – men det finns också en del duktigt folk som blivit kvar där pga misstag eller helt enkelt pga otur med något (tex vädret).

Eftersom det största hindret att besöka Sarek för de flesta människor är att de inte tror att de klarar av det, så skulle jag gärna också vilja avliva myten om Sarek. Men jag har sett för många misstag och för många tillfällen när något som inte skulle hända hände - för att vilja säga att fjällen och/eller Sarek är lika lämpliga att göra dem på som på något annat ställe.
 
SUNT FÖRNUFT

Duracellkaninen; sa:
Vill jag vara märkvärdig bara för att jag säger att Sarek inte är den lättaste och ofarligaste turen man kan ge sig in på?

I så fall är jag hellre märkvärdig och skrytsam - än känner ansvar för att någon får allvarliga problem pga de trott att det är enkelt och riskfritt.

Det är inte det samma sak som att säga att det bara är för De Stora Äventyrarna – ty det är få ställen som det är förunnat idag. Mt Everest har numera även blinda människor varit på – men det finns också en del duktigt folk som blivit kvar där pga misstag eller helt enkelt pga otur med något (tex vädret).

Eftersom det största hindret att besöka Sarek för de flesta människor är att de inte tror att de klarar av det, så skulle jag gärna också vilja avliva myten om Sarek. Men jag har sett för många misstag och för många tillfällen när något som inte skulle hända hände - för att vilja säga att fjällen och/eller Sarek är lika lämpliga att göra dem på som på något annat ställe.

Som vanligt blir det alltid kommentarer av detta slag. Ingen har sagt att Sarek är den lättaste och ofarligaste turen man kan ge sig på. Ingen har heller hävdat att man är märkvärdig eller skrytsam om man talar för motsatsen.

Hörrni. Världen är inte svartvit. Man måste inte ta ställning för det ena eller det andra diket.

Alla fjällturer kräver planering och sunt förnuft. Med goda förberedelser och en stor portion ödmjukhet klarar man de flesta situationer i vår fjällvärld. Okunniga människor kommer ändå att fortsätta göra allvarliga misstag - men ärligt talat, är det verkligen de som är seriösa nog att ställa frågor i detta forum??? Genom att ge seriösa svar så kan vi ge dem den information de behöver. Vi måste inte varje gång banka folk i huvudet med att "det faktiskt inte är så enkelt utan faktiskt ganska farligt".

Läser man inläggen i denna tråd så har Magnus fått en ganska bra bild. Han vet nu att vädret kan vara osäkert, att det kan finnas snö och mycket vatten, att det finns risker med att passera snöbryggor, att han behöver gott om tid för att kunna välja alternativa vägar, att vaden kan vara besvärliga, osv. Men han vet också att det är lättvandrade stigar, lätt att hitta tältplatser, lätt att orientera och att vädret faktiskt kan vara riktigt fint. Nu är det faktiskt upp till honom att bestämma hur han ska göra! Och om han trots all denna information gör tolkningen att det är ett helt riskfritt projekt - ja då är det hans ansvar.

...Och detta var som vanligt inte ett personligt påhopp utan en allmän reflektion.
 
Ett seriöst inlägg

Citat från ”Sarek, turbeskrivningar” av Claes Grundsten.

[Axel Hambergs slutsats i hans klassiska guidebok från år 1922 står sig än idag. Han skriver: ”Emellertid må det ej fördöljas, att en resa i dessa fjäll för den med trakten obekante ännu måste betecknas som rätt vansklig, för mången till och med så riskabel, att han helst bör avstå därifrån”. Även om det inte finns någon anledning att överdriva svårigheterna är Sarek fortfarande vårt mest krävande fjällområde……När intresset vänds mot denna nationalpark måste man dock kunna lita på sitt eget omdöme och sin fältmässighet. Mot den bakgrunden är rekommendationer på sätt och vis överflödiga.]


Mot bakgrund av egna erfarenheter, tex att även duktigt folk gör misstag eller hamnar i oförutsedda situationer, och ovanstående citat tycker jag just att det varje gång behöver nämnas.

Varför jag reagerar surt på KOMBINATIONEN av nedanstående LÖSRYCKTA citat och tycker de kan behöva lite motvikt;

”Dessutom tror jag att det får samma effekt som fjällsäkerhetsrådets publikation "Fjällsäker" nämligen att skrämma folk från fjället i tron att det är livsfarligt att vistas där. Då det troligen är så att vår vardagstillvaro med biltrafik, arbetsolyckor etc. är ohyggligt mycket osäkrare.”

”HA! Av de ställen jag gått på hittills har mina vandringar i Sarek varit de enklaste.”

”Ett lysande inlägg, Sarek är upphausat av de som vill göra sig märkvärdiga. Och ingen har satt fingret på den punkten bättre än …….”
 
Vad är svårt

Man behöver fältmässig erfarenhet för att vistas i fjäll, i skog, på hav, längs älvar och ute på våra insjöar det är helt klart och jag har aldrig påstått något annat.

Erfarenhet kan man skaffa sig lott och bart på ett sätt nämligen genom att vistas ute och dessutom utsätta sig för de komponenter i friluftslivet vilka felaktigt hanterade kan utgöra faromoment. Även med denna metod så är jag övertygad om att våra vardagsfaror i t. ex. trafiken vida överstiger riskerna i friluftslivet.

Hos de allra flesta människor så finns det en god uppfattning om vad man klarar av och när omständigheterna överstiger ens egen förmåga och därmed också möjlighet att anpassa sig till detta.

På sommarfjället oavsett vart så är tröskeln hög till skillnad från paddling i öppet hav eller stora sjöar vid samma tidpunkt t.ex. På vinterfjället å andra sidan så är tröskeln relativt låg för när ens förmåga kan tänkas överskridas.

Ett dumt vad i Sarek, en hård storm i Lunndörrspasset, en bruten skida i skogslandet, en kapsejsning i kallt vatten kan sluta mycket illa om man grips av panik, men det är inge anledning till att avstå från att ägna sig åt friluftsliv utan en anledning till att göra det och därigenom skaffa sig den fältmässiga vanan.

Personligen har jag använt den metoden sedan barnsben och därigenom fått många upplevelser genom sommar- och vinterfärder på fjället och i skogslandet, paddling längs Sveriges kuster och på stora sjöar. Jag har också paddlat längs älvar , utför forsar, jag har cyklat i Sverige, Norge och Storbrittanien.

Jag är nu fyrtiofem år och det farligaste jag varit med om är en bilolycka när jag var arton år och att jag ifjol blev getingstucken i tungan när jag cyklade till jobbet. Och detta till trots att jag suttit fullt påklädd med packad pulka i tältet en stormig novembernatt i norra Jämtlandsfkällen på fall tältet skulle blåsa sönder och att jag vinter som sommar gjort årliga turer i de svenska fjällen. Jag har skidat ensam i Norrlandsskogarna, jag har paddlat på många håll i den svenska skärgården och utför många älvar med i bland dumdristiga forsfärder.

Under dessa år har jag iblant mött andra i markerna och jag har aldrig träffat på några andra än skoteråkare vilka betett sig så korkat att de varit farliga för sig själva.
 
Omvänd snobbism

klippen; sa:
petratetra; sa:
Här har ni en som också trodde på myten om Sarek tills jag kom dit första gången. Vi hade under åren före samlat på oss en massa erfarenhet, vandrat i mycket svår terräng och i dåligt väder och lärt oss av tidigare genomförda smått livsfarliga vad, mm. Vi var ändå osäkra på vår kapacitet...

HA! Av de ställen jag gått på hittills har mina vandringar i Sarek varit de enklaste. Visst - vaden kan ställa till det och man behöver därför ha alternativa vägar och extradagar till godo. (vadarstav underlättar enormt för övrigt!!) Men själva vandringen är ju en baggis! Väl upptrampade stigar, mestadels på gräsmark i botten av U-dalarna. Få höjdmeter. Lätt att hitta tältplatser. Lätt att orientera utifrån kartan (man behöver inte några speciella kunskaper om man går de rekommenderade vägarna).

Vad gäller vattenståndet så är det ju oftast större chans att det är torrt och fint senare på sommaren. Men man vet som sagt aldrig...


Med den erfarenheten ni har, lite sunt förnuft och bra planering så kommer det gå alldeles lysande!!!

/Petra

Ett lysande inlägg, Sarek är upphausat av de som vill göra sig märkvärdiga. Och ingen har satt fingret på den punkten bättre än Petra.

Tack Petra för ditt utmärkta inlägg.
Lysande inlägg? Förr lät det. "Sarek är det tuffaste man kan ge sig in på". Och det var väl lite snobbism av "de som ville göra sig märkvärdiga". I dag är ett lysande inlägg "HA av de ställen jag gått på hittills har mina vandringar i Sarek varit de enklaste ", och "Sarek är upphaussat av de som vill göra sig märkvärdiga". Är inte det snobbism åt andra hållet?
 
Re: Myten om Sarek

petratetra; sa:
Här har ni en som också trodde på myten om Sarek tills jag kom dit första gången. Vi hade under åren före samlat på oss en massa erfarenhet, vandrat i mycket svår terräng och i dåligt väder och lärt oss av tidigare genomförda smått livsfarliga vad, mm. Vi var ändå osäkra på vår kapacitet...

HA! Av de ställen jag gått på hittills har mina vandringar i Sarek varit de enklaste. Visst - vaden kan ställa till det och man behöver därför ha alternativa vägar och extradagar till godo. (vadarstav underlättar enormt för övrigt!!) Men själva vandringen är ju en baggis! Väl upptrampade stigar, mestadels på gräsmark i botten av U-dalarna. Få höjdmeter. Lätt att hitta tältplatser. Lätt att orientera utifrån kartan (man behöver inte några speciella kunskaper om man går de rekommenderade vägarna).

Vad gäller vattenståndet så är det ju oftast större chans att det är torrt och fint senare på sommaren. Men man vet som sagt aldrig...


Med den erfarenheten ni har, lite sunt förnuft och bra planering så kommer det gå alldeles lysande!!!

/Petra
Som jag förstår det hade du samlat på dig erfarenheter genom att gå i obanad terräng ("mycket svår terräng"). Och det jämförs sedan med att gå stigar i Sarek. Lämna stigarna i Sarek och gå efter kompass där också så blir det mer jämförbart med dina tidigare obanade erfarenheter. Annars jämförs äpplen och päron. Alla fjäll- och skogsområden kan göras mer eller mindre lätta eller svåra att vandra. Allt hänger ju på om man går obanat eller inte.
 
I Sarek har jag upplevt såväl den mest lätt- och mest svårpasserade terrängen under mitt friluftsliv. Att gå över en torr Ivarlako i solsken är mycket enkelt och kräver inga större kunskaper om orientering.

Å andra sidan var Piellorieppes sluttning mot Rapaselet mycket svårpasserad. Grundsten kallar området "infernot" på grund av videsnår, lutning, blockterräng och björksly.

Den omväxlande terrängen gör Sarek unikt. Möjligheter finns för alla typer vandringar, dock bara av det längre slaget.
 
Vad allt med Sarek (och andra fjälläventyr) handlar om är förberedelser. Månadsskiftet juli/augusti 2001 satt jag och mina vänner helt insnöade i vårt tält i övre Sarvesvagge. Medelvinden låg kring 22-23 m/s och det var + 1 grad (köldeffekt = -16). Förra sommaren, samma tid, gjorde vi en Sarekvandring i princip utan att använda långbyxor en enda dag. Fem vandringar i Sarek har inneburit mindre trevliga upplevelser i form av total "koma" i Kåtokjokkvagge (p.g.a. taskig planering = för mycket arbete sett till mängden intagen energi + usla väderförutsättningar), då jag troligen strukit med om jag inte hade haft en polare med, till som sagt de absolut enklaste och mest fantastiskt trevliga upplevelser.
Efter varje vandring lär man sig något nytt. Det viktiga är dock att vara förberedd på taskiga förhållanden, även om det i så fall innebär något eller ett par kilo extra i ryggsäcken.

//Tobias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.