Sarek - För tufft för oss?

Hej

Jag och brorsan planerar ca 10 dagars fjällvandring innan midsommar i år. Vi är sugna på Sarek. Det verkar ju oerhört vackert och maffigt och samtidigt lockar den riktiga vildmarkskänslan eftersom det, vad jag förstår, inte finns några egentliga vandringsleder. Frågan är nu om det blir för strapatsrikt för oss. Vi har tidigare gått Kungsleden Nikkaloutka-Abisko tillsammans och jag har dessutom tillsammans med en klätterklubb gjort två vandringar till i Kebnekaisemassivet och i Sylarna. Behöver man mer erfarenhet för en Sarektur? Det är främst vadning och fjällväder jag tänker på? I juni kanske det dessutom är mycket vatten i rörelse?

Tacksam för alla tips och synpunkter. Om man behöver mer fjällvana för Sarek - Vad för turer rekommenderar ni i stället?

/Magnus
 
Padjelantaleden

Hej
Ett alternativ kan vara att närma sig Sarek stegvis. Vandra från Ritsem till Kvikkjokk och ta lite avstickare med lätt packning, dagsturer in i Sarek. Då kan ni till och med bo i stugor och ha lätt packning dvs betydligt behagligare vandring.
Magnus
 
Monken; sa:
Jag och brorsan planerar ca 10 dagars fjällvandring innan midsommar i år. Vi är sugna på Sarek.
Hej Jag var i Sarek veckan före midsommar 1989. Det fanns ingen i Aktse och jag träffade bara två tyskar på Skierfe. Det var kalasväder i Rapadalen men bäckarna var svårvadade. Det smälter upp på fjället och regnar det får man ännu mer vatten.
Uppe vid Pielavalta var det snö, regn och storm så jag vände. Jag vet inte när broarna lyfts på plats eller när båtarna börjar köra från Ritsem till Änonjalme men du kan kolla aktuellet från länstyrelsen eller ringa till Ritsem.
STF RITSEM
Ritsem
982 99 Gällivare
Tel O973-420 30, Fax 0970-147 81
Ni verkar ha en viss vana men ni kan vara mellan 12 och 90 år? Skillnaden mellan Sarek och andra område är att där bor du i tält hela tiden, torkar grejerna i vinden och solen. Du har max en dags vandring till närmaste hjälptelefon. Men för en premiärtur skulle jag senarelägga vandringen så det finns folk uppe i Sarek. // Roland
 
Tack för tipsen. Det ska väl tilläggas då att vi är 27 resp. 21 år och inte har något emot att bära packning och bo i tält. Är det folks allmänna mening att det är svårvadat i juni?
/Magnus
 
Jag har inte superkoll på Sarek i Juni, själv har jag bara varit där i Juli/Augusti men före midsommar känns tidigt.
Jag tycker däremot absolut inte att ni behöver mer erfarenhet för att vandra i Sarek om ni känner er trygga i naturen, det är en myt att det skulle vara svårare där än någon annanstans.
God tur!



JL
 
Hej.
Angående tidpunkten har ingen kommentar. Däremot så tycker jag inte ni behöver mer erfarenhet.
Min allra första fjällvandring genomförde jag ensam i Sarek under 11 dagar. Inga problem alls. (Har dock värnplikt som jägare bakom mig med allt vad det innebär med överlevnad osv...)Är ni dessutom två och har varit i fjällen ett antal gånger tidigare så tror jag inte det blir några problem. Men tad et försiktigt. Däremot som jag skrev tidigare så vet jag inte hur det är i Sarek så tidigt själv var jag där i augusti.

lycka till
/Joel
 
Instämmer...

Jag håller helt och hållet med tidigare inlägg, kan inte tala för hela hur det är i hela Sarek men det viktigaste lär vara friluftserfarenheten, känna sig själv och sin utrustning. Vad man kanske skall titta lite på är tiduppskattningen och eventuella risker. Titta efter på karta, läs, fråga här om eventuella svårigheter med vattendrag etc. Man kan finna sig stående inför ett vad som man kanske inte tänkt sig och av säkerhetsskäl bli tvungen att välja annan väg eller gå tillbaka. Kanske inte unikt med Sarek men där finns en hel del vattendrag som man bör ha kännedom om innan vandringen. Tjågnorisjåkka är ett av dessa som kan spärra av en hel det rutter om det vill sig riktigt illa. Men som sagt, omdöme och friluftserferenhet är definitivt viktigare än att man gått i Sarek en gång innan. Tycker i alla fall jag!
 
Vad är tufft?

Ett intressant ämne detta....Frågan är ju egentligen vad är det som skulle vara tufft med att åka till Sarek jämnfört med andra ställen.

Vi kan urkristallisera ett par saker.

1. Inga leder i Sarek
Alltså krävs det OL-kunskaper för att vara där

2. Inget skydd i form av stugor
Man måste kunna tälta i dåligt väder, bra utrustningshantering, bra planering, förmåga att hantera psykologiska nedbrytande faktorer etc

3. Isolering
Man får räkna med att var själv, Kan vara problematiskt vid exempelvis skador (men detta är ju en myt att man är själv i Sarek, jämnfört med de bortglömda fjällen i ex. Jämtland...)

4. Vad
Vad kan vara problematiskt om det är högt vattenstånd


Men är dessa faktorer som jag har räknat upp här verkligen så farliga som man vill tänkas tro? Måste man verkligen ha en massa erfarenhet?? Kan det inte räcka med att man är förberadd på det mest "farliga" eller helt enkelt undvika utsätta sig för onödig fara?

Däremot måste man nog vara beredd på att utöva friluftskunnande som exempelvis tälta laga mat, sova...etc....men detta kan väl inte anses vara så jobbigt?? (inte ens för dagens stadsmänniskor??)

Innerst inne tror jag inte att Saerk kräver så himla mycket mer än andra fjällkedjor men att det ibland kan bli lite mer problematiskt....
 
Monken; sa:
Behöver man mer erfarenhet för en Sarektur? Det är främst vadning och fjällväder jag tänker på?

Knappast, har inte varit i Sarek själv, men tag med en vadlina, alltså ett 25 m 4 mm rep, och två band o 2 karabiner, för att vara på den säkra sidan. Utan vadlina kan det vara fatalt om man blir ikulldragen i stritt vatten. Med vadlina blir man bara blöt o kall. Man får en helt annan säkerhetsmarginal och kan ta risker utan att bli dränkt eller ihjälslagen om man skulle misslyckas.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Treks.html
 
Vadningslina?

Hur är en vadningslina konstruerad? Jag hänger med på fördelen med att vara fastbunden i en lina, men hur ser den ut - karbinhakar, band..?
 
Myten Sarek

Jag har vandrat och skidat i de svenska fjällen från Pältsa i norr till Sylarna/Helags i söder.

Inga fjäll är egentligen svårare än andra, däremot så finns det i de flesta (faktiskt) områden inga leder och stugsystem, Sarek är det mest kända området där detta är fallet.

Att vandra sommartid kräver en hyfsad kondition och ett viss mått av friluftsvana och respekt för vad. Har man detta kan man ge sig i kast med vilket fjällområde som helst i detta land.

Att åka skidor i fjällen på vintern kräver större friluftsvana, bättre kondition och bättre kvalitet på utstyret än sommaren. Dessutom kan det vara bra att börja skaffa sig grundläggande vintervana i skogsterräng, sedan snäppa upp med fjäll där skogen inte ligger långt borta för att sedan göra rena kalfjällsturer.

Däremot är det status att vara i Sarek, så misstro varje fjällräv som bara varit där eller som hävdar att mycket begränsade delar av fjällkedjan är riktiga fjäll ty då talar man med en statusdriven prestationshysteriker och inte med en person som drivs av kärlek till natur och friluftsliv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.